ورود 70 دستگاه واگن مترو تا چند ماه آینده به شبکه ریلی

۱۳۹۷/۰۹/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۵۱۳
ورود 70 دستگاه واگن مترو تا چند ماه آینده به شبکه ریلی

رییس کمیته اقتصادو تنظیم مقررات شورای اسلامی شهر تهران گفت: با تکمیل خطوط ۶ و ۷ و ورود ۲ هزار دستگاه واگن جدید می‌توانیم ظرفیت جابه‌جایی روزانه مترو از۲.۵ میلیون نفر به ۷ میلیون نفر را افزایش دهیم.

به گزارش مهر، سید محمود میرلوحی، رییس کمیته اقتصاد و تنظیم مقررات شورا، گفت: ما برای ساخت مترو دو نوع هزینه داریم؛ نخست برای ساخت تونل و ریل‌گذاری و فراهم آوردن واگن‌ها و دوم هزینه برای بهره‌برداری. متاسفانه به دلیل اختلافاتی که در دوره‌های گذشته میان دولت و شهرداری بوده است به ویژه در زمان دولت‌های نهم و دهم مبالغی که می‌بایست برای توسعه مترو به شهرداری اختصاص می‌یافت محقق نشد. نمونه بارز آن هم عدم تحقق دو میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای توسعه مترو کلان‌شهر‌ها بود که سهم شهر تهران در این میان بالغ بر یک میلیارد دلار می‌شد. بعد از آن هم آقای قالیباف با دولت یازدهم هماهنگ نشدند و مشکلات مترو ادامه یافت.

وی افزود: با شروع کار شورای پنجم و همسویی با دولت این رویه تغییر کرده است همچنان که با همکاری دولت و مجلس شورای در بودجه کشور اعتباراتی برای مترو، پسماند و بافت فرسوده پیش بینی شده است که امیدواریم با این روند وصول مطالبات شهرداری از دولت که البته مربوط به سالیان گذشته می‌شود محقق شود. میرلوحی گفت: امروز سهم جابه‌جایی مسافران با مترو از سهم کل جابه‌جایی در شهر بالغ بر ۱۱ درصد است و این در حالی است که ما تنها هزار واگن در شبکه خطوط ریلی خود داریم. در چنین شرایطی مترو ۲.۵ میلیون مسافر در روز را جابه‌جا می‌کند.

میرلوحی همچنین خبر داد: هم‌اکنون اولین در محموله ۷۰ دستگاه واگن وارد گمرک شده که امیدواریم به پیگیری‌های به عمل آمده ظرف ۳ الی ۴ ماه آینده اسمبل شده و وارد شبکه خطوط شوند. همچنین قرارداد ۶۵۰ دستگاه واگن نیز بسته شده که این هم خبر خوشحال‌کننده‌ای است.

عضو شورای شهر تهران گفت: اوراق قرضه‌ای که تاکنون ۷۰۰ میلیارد تومان آن تخصیص یافته مربوط به ۲ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکتی است که از سال پیش برای تکمیل خطوط مترو پیش بینی شده است. برای امسال نیز ۲ هزار میلیارد تومان دیگر پیش بینی شده است که ما امیدواریم با ادامه این روند بتوانیم در آینده‌ای نزدیک ۳هزار میلیارد توان از این اوراق را محقق و به شبکه مترو تزریق کنیم. تلاش‌ها در این جهت از مدت‌ها پیش آغاز شده و ما امیدواریم هر چه زودتر این مهم نیز محقق شود.

میرلوحی همچنین گفت: در کنار مترو ما باید توجه ویژه‌ای هم به تجهیز و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی داشته باشیم. در ابتدای برنامه دوم توسعه شهر تهران ۶۵۰۰ دستگاه اتوبوس داشتیم که متاسفانه در پایان زمان برنامه دوم تعداد اتوبوس‌ها به ۵ هزار دستگاه رسیده است حال آنکه باید تا این زمان ۹ هزار دستگاه اتوبوس می‌داشتیم، از این رو، نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و افزایش این ناوگان نیز از اولویت‌های مهم است تا بتوانیم سهم جابه‌جایی ۵۰ درصدی مسافران توسط مترو و اتوبوس را محقق کنیم.

 

 

ارسال نظر