افزایش تب خرید ملک در کشورهای همسایه

۱۳۹۷/۰۹/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۵۱۲
افزایش تب خرید ملک در کشورهای همسایه

گروه راه و شهرسازی|

درحالی که طی چند ماه اخیر وزارت امورخارجه، برخی روسای اتاق‌های بازرگانی و رییس اتحادیه مشاوران املاک کشور بارها درباره تبعات منفی خرید ملک توسط شهروندان ایران در کشورهای همسایه هشدار دادند و در این باره به تجربیات تلخ بسیاری از ایرانیان متضرر شده هم اشاره کردند اما آمار تازه رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران درباره خریداری 8 هزار ملک فقط در ازمیر ترکیه طی سال جاری، حکایت از آن دارد که این هشدارها کارساز نبوده است.

طی سال‌های گذشته همواره تب خرید ملک درکشورهای همسایه از جمله امارات، ترکیه، قبرس و ... در بین ایرانی‌ها وجود داشته اما جهش ناگهانی نرخ ارز در ابتدای سال جاری و افزایش نگرانی‌ها درباره آینده اقتصاد کشور، بسیاری از سرمایه داران ساکن ایران را برای خرید ملک در کشورهای همسایه ترغیب کرد، البته تبلیغات گسترده شبکه‌های اجتماعی و شبکه‌های ماهواره‌ای برای گرم کردن این بازار هم بی‌تاثیر نبود، این شبکه‌ها با اشاره به امتیازاتی مانند دریافت تابعیت، تحصیل رایگان و ... با خرید ملک در کشورهای دیگر، بسیاری از ایرانی‌ها را به سمت و سوی خروج سرمایه و صاحب ملک شدن در این کشورها سوق دادند و رشد حضور ایرانی‌ها در این کشورها برای خرید ملک بدون دردسر نبود.

   تابعیت؛ شاید وقتی دیگر!

بسیاری از ایرانی‌هایی که در گرجستان اقدام به خرید ملک کرده بودند، هم‌اکنون نه راه پس دارند نه پیش، چون نه تنها به آنها تابعیت گرجستانی داده نشده بلکه با آغاز تحریم‌ها مشکلات بسیاری برای نقل و انتقال اموال آنها هم ایجاد شده است.

در این میان، به نظر می‌رسد، بین کشورهای همسایه، ترکیه در این زمینه سرمایه بیشتری را جذب کرد، کاهش شدید ارزش لیر در ماه‌های ابتدایی سال جاری و برجسته‌سازی رسانه‌ها بر موضوع سقوط ارزش لیر و ایجاد فرصتی استثنایی برای سرمایه‌گذاری در کشور ترکیه عاملی شد تا ایرانی‌های زیادی اقدام به خرید ملک در این کشور کنند.

در مرداد ماه سال جاری بود که رضا کامی، رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ترکیه در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌ها گفته بود: « طی سال گذشته میلادی تقاضای ایرانیان برای تهیه مسکن، خانه و ویلا در ترکیه افزایش یافته است.»

او با بیان آمار‌هایی درباره معاملات املاک در ترکیه افزوده بود: «در طول سال ۲۰۱۷، ایرانی‌ها ۷۴۵ واحد خرید ملک در ترکیه داشتند و ایران از نظر خرید خانه توسط اتباع خارجی در ترکیه در ردیف‌های هشتم و نهم قرار داشت اما در ۶ ماه ابتدایی سال ۲۰۱۸، بیش از هزار واحد خرید انجام شده که ۹۴۴ واحد به ثبت نهایی در ثبت اسناد ترکیه رسیده است و این آمار‌ها نشان می‌دهد که خرید ایرانی‌ها از واحد‌های ملکی افزایش چشمگیری داشته به حدی که رتبه ایران از ردیف هشتم - نهم به ردیف سوم رسیده است.»

   مشکل فروش ملک در گرجستان

افزایش خروج سرمایه از ایران برای خرید ملک در کشورهای همسایه همچنان ادامه دارد و بررسی آمارهای منتشر شده از سوی مسوولان درباره تمایل ایرانی‌ها برای خانه‌دار شدن در کشورهای همسایه نشانگر آن است که باید تصمیمی جدی برای کاهش ضرر مالی متقاضیان خرید خانه در این کشورها، کاهش خروج سرمایه و ... گرفته شود.

رییس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به افزایش تقاضا برای خرید ملک در کشورهای همسایه در چند سال اخیر می‌گوید: پس از آن تجربه تلخ باز هم در یکی دو سال اخیر به ویژه در سال جاری شاهد آن بودیم که باز هم تقاضا برای خرید ملک در شهرهای مختلف ترکیه و اخیرا گرجستان وحتی قبرس بطور چشمگیری افزایش یافته است.

مصطفی خسروی در گفت‌وگو با ایلنا ادامه می‌دهد: آمار تکان‌دهنده‌ای از خرید ملک از سوی ایرانیان در یک شهر ترکیه وجود دارد مبنی بر اینکه هموطنانمان از ابتدای سال 97 تاکنون 8 هزار واحد مسکونی فقط در ازمیر خریداری کرده‌اند.

او تاکید می‌کند: متاسفانه اخیرا هم تبلیغات برای خرید خانه در گرجستان افزایش یافته بود و بسیاری از ایرانی‌ها دارایی‌های خود برای خرید ملک را به این کشور منتقل کردند که بتوانند با خرید ملک اقامت گرجستان را دریافت کنند اما پس از اینکه تعداد واحدهای قابل توجهی ملک به ایرانی‌ها فروخته شد اعلام کردند که خرید ملک معیار اعطای اقامت نیست و در این میان سود کلانی نصیب دلالان شد و ایرانی‌های مالباخته امروز با مشکل برگرداندن پول‌های سرگردان خود مواجه هستند.

رییس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران می‌گوید: پیشنهاد می‌کنیم علاقه‌مندان به خرید ملک در کشورهای خارجی وارد قرارداد با بانک‌های کشور و وزارت امور خارجه شوند تا هزینه‌های خرید ملک در این کشورها به بانک ایرانی منتقل شود و بانک به جای پرداخت پول به طرف خارجی، مصالح ساختمانی به این کشورها صادرات داشته باشد و به نوعی تهاتر پول ملک با مصالح ساختمانی تولید ایران انجام شود.

خسروی تاکید می‌کند: البته این موضوع مشروط به جلب اعتماد مردم و موافقت کشورهای خارجی برای واردات مصالح ساختمانی ایران است که البته مصالح ساختمانی ایران در منطقه صاحب اعتبار است و ایران یکی از صادر‌کنندگان قوی در حوزه مصالح ساختمانی محسوب می‌شود.

رییس اتحادیه مشاوران املاک استان درباره بازار خرید ملک در کشورهای همسایه و مشکلاتی که برای ایرانی‌ها به دلیل خرید ملک در گرجستان به وجود آمده است، اظهار می‌کند: باعث تاسف است که تجربه تلخ دهه 80 که مردم برای دریافت اقامت، ملک و املاک در دوبی خریدند و ارز هنگفتی از کشور خارج کردند اما موفق به اخذ اقامت نشدند باز هم تکرار شده است.

او ادامه می‌دهد: در آن دوره هر چه کارشناسان و مسوولان به مردم هشدار دادند که این تبلیغات برای اخذ اقامت هیچ اعتباری ندارد و در حوزه خرید ملک در کشورهای همسایه سرمایه‌گذاری نکنید اما متاسفانه مردم توجهی به این هشدارها نداشتند و پس از مدتی که نتوانستند اقامت آن کشور را بگیرند حتی نتواستند ملک خود را بفروشند و پولشان را به کشور بازگردانند.

رییس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران با تاکید براینکه انجام مراحل فروش ملک خارجی در ایران و حتی تبلیغ آن غیرقانونی است، اظهار می‌کند: هیچ یک از مشاوران املاک حق انجام معامله و تبلیغ برای فروش ملک در کشورهای خارجی را ندارند و در صورت گزارش درباره این موضوع با آن مشاوره املاک برخورد قانونی می‌شود.

   بازاریابی شرکتی؟

او اضافه می‌کند: متاسفانه برخی افراد در قالب ثبت شرکت‌هایی در کشورمان اقدام به بازاریابی و تبلیغ برای فروش ملک خارجی به ایرانیان می‌کنند که با همکاری اماکن بازرسی‌هایی از برخی از دفاتر داشتیم و متوجه شدیم که عده‌ای نه در قالب مشاوره املاک بلکه تحت عنوان شرکت‌های اقتصادی اقدام به انجام این معاملات در داخل کشور می‌کنند.

خسروی می‌افزاید: متاسفانه در نمایشگاه‌های مرتبط با صنعت ساختمان و املاک شاهد شرکت‌کنندگانی هستیم که به بهانه ورود تکنولوژی‌های خارجی به صنعت ساختمان در این نمایشگاه‌ها حضور پیدا می‌کنند اما هدفشان تبلیغ فروش ملک خارجی به ایرانی‌ها است.

رییس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه در یکی از نمایشگاه‌های اخیر که در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد، شاهد خرید و فروش ملک کشورهای خارجی بودم، می‌گوید: از این موضوع بسیار متاسف شدم چراکه مردم وقتی می‌بینند پرچم یک کشور در غرفه‌های نمایشگاهی برافراشته شده به آن شرکت‌کننده اعتماد می‌کنند چراکه بر این باورند برای حضور در این نمایشگاه از فیلترهای قانونی عبور کرده است، اما واقعیت این است از آنجایی که شرکت‌کنندگان خارجی برای حضور در نمایشگاه هزینه‌ها را دلاری پرداخت می‌کنند برگزار‌کنندگان نمایشگاه هم از حضور آنها استقبال می‌کنند.

 

ارسال نظر