ایرانشهر

۱۳۹۷/۰۹/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۳۷۲

   روابط تجاری در خزر   سیاسی   نمی‌شود

معاون سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه همسازی پروتکل ایمنی تردد در دریای خزر بخشی از کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر محسوب می‌شود، گفت: اگر کشتی هر یک از کشورهای حاشیه خزر در بنادر توقیف شده باشد بطور قطع توقیف فنی بوده و تاکنون در خزر روابط تجاری به موضوع سیاسی تبدیل نشده چراکه همواره بحث‌های مطروحه، تکنیکال بوده است.

هادی حق شناس در گفت‌وگو با ایلنا، درباره نشست روز گذشته که بین نمایندگان متولی دریایی 5 کشور حاشیه دریای خزر در تهران برگزار شد، اظهار کرد: نشست روز گذشته در راستای همسازی پروتکل ایمنی تردد در دریای خزر با حضور 5 کشور عضو برگزار شد که این موضوع بخشی از کنوانسیون رژیم حقوقی دریایی خزر است.

وی با بیان اینکه تاکنون مقررات اعمال شده  روی کشتی‌های در حال تردد در دریای خزر براساس کنوانسیون‌های آب‌های آزاد و مقررات ملی کشورها بوده است، گفت: کنوانسیون‌های موجود در ارتباط با آب‌های آزاد نمی‌تواند درباره خزر صدق کند چراکه دریای خزر بسته است و جزو آب‌های آزاد محسوب نمی‌شود. از سوی دیگر کشورها نمی‌توانند مقررات ملی خودشان را درباره کشتی‌های کشورهای مختلف که از مسیرهای دریایی عبور می‌کنند اعمال کنند.  

معاون سازمان بنادر و دریانوردی افزود: مبنا برای 5 کشور حاشیه دریای خزر کنوانسیون‌های دریایی جهان بوده اما روز دوشنبه چهارمین نشست با حضور 5 کشور عضو برای تصویب پروتکل ایمنی تردد در دریای خزر که بخشی از کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر محسوب می‌شود، برگزار شد.

حق شناس با بیان اینکه نبود قوانین و مقررات در این حوزه تاکنون منجر به ایجاد تنش در بین کشورهای حاشیه خزر نشده است، گفت: اگر کشتی هر یک از کشورهای حاشیه خزر در بنادر توقیف شده باشد بطور قطع توقیف فنی بوده است. تاکنون در خزر روابط تجاری به موضوع سیاسی تبدیل نشده چراکه همواره بحث‌های مطروحه، تکنیکال بوده است.

وی همچنین درباره دور بعدی مذاکرات کشورهای حاشیه خزر در خصوص کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر گفت: زمان و تاریخ انجام دور بعدی مذاکرات را وزارت امور خارجه اعلام می‌کند.

عضو هیات‌مدیره سازمان بنادر و دریانوردی همچنین درباره آخرین نتایج بررسی علت فوت کارکنان ایرانی کشتی نازمهر که اواخر مهر ماه اتفاق افتاد، گفت: کمیته بررسی سوانح به موضوع فوت تعدادی از کارکنان کشتی نازمهر که از بندر قزاقستان راهی باکو بود، ورود کرده و علت قطعی فوت کارکنان مسمویت بوده است.

وی ادامه داد: پزشکان قانونی کشورمان هم علت مرگ را مسمویت می‌دانند اما هنوز مشخص نیست که منشأ مسمویت چه بوده است. به زودی نتایج بررسی کمیته سوانح در این باره اعلام خواهد شد.

   تکمیل مسکن مهر پردیس کلید خورد

توجه رییس‌جمهور و وزیر راه و شهرسازی به تکمیل هر چه سریعتر پروژه‌های مسکن مهر باعث شد تا پیمانکاران مسکن مهر پردیس در دیدار با مدیرعامل شهر پردیس مشکلات را بررسی و بر اتمام این پروژه‌ها تاکید کنند. به گزارش فارس، اگر چه پیمانکاران مسکن مهر در این جلسه با بیان اینکه بعد از سال‌ها این جلسه به این شکل برگزار می‌شود و این نوید روزهای خوب را می‌دهد اعلام کردند، خاطی بودن پیمانکاران ناشی از عملکرد همه ما بوده است، بنابراین باید برنامه‌ریزی به گونه‌ای باشد که برای هر پروژه برنامه ریالی تعریف شود.

اگر چه در این جلسه مهدی هدایت نیز اعلام کرد که مرتب در پروژه‌ها حاضر خواهد شد و دغدغه سازندگان را در اسرع وقت بررسی خواهد کرد. مدیرعامل جدید شرکت عمران شهر پردیس در جلسه با پیمانکاران با تأکید براینکه مشکلات پردیس قطعا با برنامه‌ریزی و تعامل سازنده بین وزارتخانه‌های راه، نفت، نیرو و کشور کاملا قابل حل است، گفت: مطمئنا شرکت عمران به تمام سازندگانی که هدف اتمام پروژه‌ها را دارند کمک خواهد کرد، اما بدون شک با آن دسته از پیمانکارانی که قصد توقف پروژه‌ها و عدم تحویل واحدها طبق چارچوب منعقد شده را دارند برخورد خواهیم کرد.

او ادامه داد: در این دوره شاهد رشد شهرهای جدید و قرارگیری آنها در مرحله بلوغ بوده‌ایم، بنابراین خوشبختانه در کنار تمامی اقدامات لازم برای تأمین خدمات زیربنایی، بحث‌های اجتماعی جهت ارتقای کیفیت زندگی در این مناطق به جد در حال پیگیری بوده و در دستور کار قرار گرفته است.

هدایت با بیان اینکه بین شهرهای جدید مساله پردیس باید بطور خاص پیگیری شود، گفت: در این مسیر انتظار داریم با توجه به گستردگی مشکلات پردیس، برگزاری جلسه شورای مسکن با حضور تمامی دستگاه‌های خدمات رسان امری ضروری بوده که باید از این به بعد در دستور کار قرار گیرد. وی ادامه داد: در این مسیر از نمایندگان حوزه انتخابیه انتظار داریم تا ردیف اعتباری لازم برای تأمین زیرساخت‌های شهری مشخص شده و برای کمک به شهر تزریق شود. وی همچنین تأکید کرد: در زمینه کسری واحدهای پردیس نیز برنامه‌ای تهیه و تدابیر لازم را در این جهت اتخاذ کردیم که با کمک شورای عالی معماری و شهرسازی می‌توانیم آنها را عملیاتی کنیم.

هدایت اضافه کرد: در این مسیر از بخش قضایی شهرستان پردیس نیز درخواست داریم تا هرچه سریعتر آرای قطعی مشکلات فاز ۸ را صادر و گشایشی برای تعیین تکلیف بخشی از پروژه‌های این منطقه داشته باشد. وی اظهار کرد: شرکت عمران این امید را به تمامی متقاضیان خواهد داد که هیچ پروژه‌ای را بلاتکلیف باقی نخواهد گذاشت، چراکه دیگر زمانی برای فرصت‌سوزی وجود ندارد. در پایان این جلسه پیمانکاران مسکن بر این موضوع تاکید کردند که قطعا با تغییرات شکل گرفته در شهر پردیس سازندگان با رغبت بیشتری به ادامه کار خواهند پرداخت و اتمام واحدهای مسکن مهر در سال ۹۸ قطعا دور از انتظار و دسترس نیست. هدایت نیز وعده داد، در اولین فرصت بحث نصبیات واحد‌های مسکن مهر و آسانسور را با قیمت روز برطرف خواهد کرد.

   استفاده از هواپیمای کوچک

 برای پروازهای منطقه ای

مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به آغاز پروازهای خارجی هواپیماهای‌ای.تی.‌آر این شرکت هواپیمایی از مبدا فرودگاه امام خمینی (ره) به مقصد باکو گفت: برای انجام پروازهای منطقه‌ای از سایر شهرها نیز برنامه‌ریزی شده است.

فرزانه شرفبافی، مدیرعامل «هما» در گفت‌وگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با اشاره به نخستین پرواز خارجی هواپیمای‌ای.تی.‌آر این شرکت هواپیمایی گفت: بطور کلی برای پروازهای هواپیمای‌ای.تی.‌آر، نام پروازهای منطقه‌ای در نظر گرفته شده است. بنابراین هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران برای برقراری پرواز این هواپیما به مقصد کشورهایی که در منطقه ایران هستند، یعنی کشورهای همسایه یا کشورهایی که ۶۰۰ کیلومتر با مرز ایران فاصله دارند، برنامه دارد.

وی ادامه داد: سفرهای پر ترددی را شناسایی کردیم و بعد از برنامه زمستانی پروازها، برنامه مفصلی برای راه‌اندازی پروازهای خارجی هواپیمای‌ای.تی.‌آر داریم.

شرفبافی با اشاره به برقراری پرواز افتتاحیه هواپیمای‌ای.تی.‌آر به مقصد باکو گفت: خوشبختانه همکاری و همراهی کامل تیم شهر فرودگاهی را تجربه کردیم و واتر سالوت زیبایی نیز انجام شد. سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران که اجازه پرواز اولیه را از فرودگاه مهرآباد را صادر کردند نیز همکاری کامل داشتند. وی افزود: این پروازها ادامه پیدا خواهد کرد و دوشنبه‌ها و پنجشنبه‌ها پرواز باکو با هواپیمای ای.تی.آر انجام خواهد شد. شرفبافی درباره پرواز خارجی این هواپیما از سایر فرودگاه‌های کشور نیز گفت: از شهرهای دیگر از جمله بندرعباس نیز برای پروازهای منطقه‌ای برنامه‌ریزی شده است.

مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران با رد این ادعا که پرواز خارجی هواپیمای‌ای.تی.‌آر صرفه اقتصادی ندارد، افزود: هرجا که بتوانیم جذب بازار داشته باشیم، از هواپیمای‌ای.تی.‌آر استفاده می‌کنیم. فراموش نشود که پرواز تولوز به ایران از طریق طریق فرودگاه ارومیه انجام شده و این نشان می‌دهد این هواپیما چندان هم کوتاه‌برد نیست.

گفتنی است اولین پرواز خارجی هواپیمای‌ای.تی.‌آر هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما»، دوشنبه هفته گذشته از فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) به مقصد باکو انجام شد. در حال حاضر این شرکت هواپیمایی ۱۳ فروند هواپیمای‌ای.تی.‌آر در اختیار دارد.

   دوچرخه‌سواری شهردار تهران

در سومین سه‌شنبه کاری

شهردار تهران در سومین سه‌شنبه کاری خود باز هم با دوچرخه به سرکار رفت. به گزارش ایسنا، پیروزحناچی روز گذشته در سومین سه شنبه کاری خود پس از انتخاب به عنوان شهردار تهران با دوچرخه به سرکار آمد.وی از زمان پیوستن به کمپین سه شنبه‌های بدون خودرو با استفاده از مترو، اتوبوس و دوچرخه به سرکار آمده است. این حرکت نمادین شهردار از خانه تا شهرداری در حالی انجام شد که در طول مسیر گروه‌های دوچرخه سوار مردمی اعم از زنان و مردان دوچرخه سوار وی را همراهی کرده و به بیان برخی مشکلات شهر پرداختند. همچنین گروهی از اعضای کمپین سه‌شنبه‌های بدون خودرو نیز لباس کمپین را به حناچی اهدا کردند.در دوچرخه‌سواری روز گذشته پورسیدآقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری نیز حناچی را همراهی می‌کرد.

 

 

ارسال نظر