ایرانشهر

۱۳۹۷/۰۹/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۲۱۷

دلایل بنیادین جهش قیمت مسکن در ایران

عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی با اشاره به ناکارآمدی سیستم‌های کنترلی مستقیم در تعیین قیمت مسکن، گفت: کاهش چشمگیر قدرت خرید ریال در مقابل ارزهای خارجی نقش اصلی را در سوق دادن مردم به سفته بازی در مسکن داشته و نتیجه آن افزایش غیرقابل مهار قیمت مسکن بوده است.

کامران پاکیزه در گفت‌وگو با ایسنا افزود: کشورهای توسعه یافته قیمت مسکن را به صورت مستقیم کنترل نمی‌کنند، این روش کنترلی حتی در کشورهای در حال توسعه مثل چین هم دیگر اجرا نمی‌شود، اما متأسفانه معمولاً کنترل مستقیم قیمت‌ها راهکاری است که عموم مردم از سیاستمداران انتظار دارند.

او ادامه داد: مشکل مسکن در ایران به چند عامل بر می‌گردد، اول وجود تقاضای واقعی است؛ افزایش جمعیت ایران از 30 میلیون به 85 میلیون در 4 دهه بعد از انقلاب به افزایش تقاضا برای مسکن منجر شد، بنابراین با وجود افزایش عرضه و وجود خانه‌های خالی، تقاضای واقعی همچنان موجود است.

به گفته این کارشناس ارشد اقتصاد مسکن، دلیل دوم توسعه اقتصادی نامتوازن و نابرابر در سطح کشور و در نتیجه افزایش مهاجرت از روستاها و شهرستان‌ها به سمت شهرهای بزرگ و بنابراین افزایش تقاضا برای مسکن شهری است.

این استاد اقتصاد دانشگاه خوارزمی اضافه کرد: دلیل سوم تقاضای سفته‌بازی و مصون‌سازی افراد در مقابل تورم است که در همین رابطه کاهش چشمگیر قدرت خرید ریال در مقابل ارزهای خارجی نقش اصلی را در سوق مردم به سفته بازی در مسکن داشته و نتیجه آن افزایش غیرقابل مهار قیمت مسکن بوده است.

او تصریح کرد: البته با ادامه روند کاهشی و ثبات در نرخ ارز در ماه‌های آتی، بازار مسکن هم متعادلتر خواهد شد که به نظر می‌رسد کاهش 5 تا 7 درصدی قیمت‌ مسکن در تهران نسبت به اوایل پاییز، واکنش به همین موضوع باشد.

افزایش  آلودگی جوی در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه

روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه در بسیاری از مناطق کشور جو پایدار است که سبب افزایش غلظت آلاینده‌های جوی و کاهش کیفیت هوا در شهرهای صنعتی و پرجمعیت می‌شود، البته از روز چهارشنبه با ورود سامانه بارشی به شمال غرب کشور، بارش در این مناطق آغاز می‌شود.  به گزارش فارس، براساس تحلیل آخرین داده‌ها و نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی روز دوشنبه در دامنه‌های زاگرس واقع در جنوب غرب، غرب خلیج فارس و استان بوشهر وزش باد، ابرناکی و بارش پراکنده رخ می‌دهد.  از بعدازظهر دوشنبه و روز سه‌شنبه به سبب وزش باد جنوبی، افزایش دمای ۴ تا ۶ درجه در سواحل شمالی کشور اتفاق می‌افتد. اواخر وقت روز چهارشنبه با ورود سامانه بارشی به شمال غرب، بارش در این مناطق آغاز می‌شود.

آسمان تهران امروز صاف تا کمی ابری به تدریج غبار محلی پیش‌بینی می‌شود؛ بیشینه و کمینه دما فردا در تهران ۱۱ و ۴ درجه خواهد بود.

همچنین بندرعباس با بیشینه دمای ۲۷ درجه بالای صفر گرمترین مرکز استان و شهرکرد با کمینه دمای ۵ درجه زیر صفر و کرمان و بیرجند با کمینه دمای ۴ درجه زیر صفر سردترین مراکز استان خواهد بود.

هیات‌مدیره نظام مهندسی تهران منحل می‌شود

یک منبع آگاه گفت: اعضای هیات‌مدیره سازمان نظام مهندسی استان تهران در آخرین مهلت قانونی، در مورد انتخاب رییس و هیات رییسه به جمع‌بندی نرسیدند و حاضر به پذیرش هیات رییسه موقت هم نشدند.  به گزارش مهر، بعدازظهر روز شنبه آخرین مهلت قانونی اعضای هیات‌مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران برای انتخاب رییس و دیگر اعضای هیات رییسه این سازمان بود تا با این انتخاب، هیات‌مدیره در شمول ماده ۲۶ قانون نظام مهندسی ساختمان قرار نگیرد. طبق ماده ۲۶ در صورتی که هیات‌مدیره منتخب سازمان نظام مهندسی ظرف حداکثر دو ماه پس از برگزاری انتخابات، نتواند رییس و هیات رییسه سازمان را انتخاب کند، منحل می‌شود. بر اساس این قانون، ۶ ماه پس از انحلال هیات‌مدیره، انتخابات جدید برگزار می‌شود. به گفته برخی اعضای نظام مهندسی ساختمان تهران، درگیری‌ها و تشتّت آرا میان اعضای این هیات‌مدیره به حدی بالاست که در تمام ۲ ماه گذشته تمام جلسات انتخاب هیات رییسه نیمه کاره رها شده است. بیژن خطیبی، عضو هیات‌مدیره نظام مهندسی در این باره گفت: فعلا معلوم نیست که آیا امکان انتخاب هیات رییسه موقت برای سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران وجود دارد یا خیر؛ چون در جریان جلسه پایانی نظام مهندسی، اعضای هیات‌مدیره، برگه صورت جلسه انتخاب هیات رییسه موقت را امضا نکردند. او افزود: اوضاع سازمان نظام مهندسی ساختمان بسیار نابسامان است؛ این سازمان زمینه فساد بالایی دارد و کنترلی هم بر آن نیست. در حال حاضر باید ببینیم وزارت راه و شهرسازی چه تصمیمی خواهد گرفت. به نظر می‌رسد تصمیم نهایی را یا وزارت راه یا شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی اتخاذ خواهد کرد. در همین حال، یک منبع آگاه اعلام کرد: فعلا هیچ جلسه‌ای میان اعضای هیات‌مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران برگزار نمی‌شود. او تأکید کرد: احتمال انحلال نظام مهندسی بسیار بالاست و ممکن است انتخابات هیات‌مدیره سازمان نظام مهندسی استان تهران برای انتخاب اعضای دوره هشتم دوباره برگزار شود.

 

 

ارسال نظر