در شهر

۱۳۹۷/۰۹/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۵۱۴۱

عقب‌‌افتادگی 20 ساله در اجرای طرح تفکیک پسماند

رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به ۲۰ سال عقب‌افتادگی تاریخی در اجرای طرح تفکیک پسماند از مبدا گفت: سروسامان دادن به این وضعیت کار سختی است؛ ما در گام اول، اجرای این برنامه را از حدود یک ماه پیش در سه منطقه تهران به صورت پایلوت آغاز کرده‌ایم.

به گزارش ایلنا، سیدآرش حسینی میلانی درباره آخرین وضعیت طرح جامع مدیریت پسماند شهر تهران گفت: طرح جامع یک برنامه دراز مدت است که یک افق زمانی ۱۵ تا ۲۰ ساله را دربرمی‌گیرد. طبیعتا براساس این طرح، راهبردها و رویکردهای کلان درخصوص پسماند تهران مشخص می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این طرح هنوز اجرایی نشده اما به تازگی مشاور طرح جامع مدیریت جامع پسماند انتخاب شده است، اظهار کرد: پس از انجام مطالعات جامع در زمینه‌های فنی، اقتصادی و اجتماعی الگوی تغییر در شیوه جمع‌آوری زباله متناسب با شرایط مناطق و از جمله جانمایی و ابعاد مخازن زباله مشخص خواهد شد.

او  ادامه داد: در کشورهای پیشرفته برای انواع و اقسام زباله‌ها مخازن مختلف وجود دارد. مجتمع‌ها چند نوع مخزن دارند؛ چراکه از همان ابتدا زباله‌ها تفکیک می‌شوند ولی در ایران این موضوع همه‌گیر نیست. سر هر خیابان یک مخزن واحد وجود دارد که زباله‌های خشک و تر داخل آن ریخته می‌شود.

حسینی میلانی با بیان این که برخی مناطق شهرداری تهران در حال حاضر به صورت موردی و جزئی طرح تفکیک از مبدا را اجرا کرده‌اند، تصریح کرد: هم‌اکنون مناطق ۲۱، ۲۲ و ۱۳ مناطقی هستند که طرح تجمیع زباله‌های خشک و تر را به صورت پایلوت شروع کرده‌اند. در این طرح قرار است به جای چندین پیمانکار مختلف در سطح منطقه، فقط یک پیمانکار طرف قرارداد با شهرداری باشد تا در ازای برخورداری از منافع جمع‌آوری و تفکیک زباله خشک، هزینه‌های رفت و روب و جمع‌آوری زباله تر را کاهش دهد. البته این کار، حدود یک ماه است که شروع شده و در جلسه مقدماتی‌ای که با مسئولان مربوطه داشته‌ایم، تاکید کردیم که پیشرفت کار به صورت منظم و شفاف به‌ویژه در بخش تفکیک از مبدا باید به شورا گزارش شود. با وجود این، چگونگی نحوه آرایش مخازن جمع‌آوری پسماند، به مسائل و مولفه‌های مختلفی ازجمله بافت منطقه مسکونی، شرایط تراکم جمعیت، عرض معابر و... وابسته است.

رییس کمیته محیط زیست پیشرفت در حوزه تفکیک پسماند را تدریجی دانست و اظهار کرد: حدود ۱۰ سال است که مردم به مخازن سر کوچه که زباله در آنها به صورت متمرکز ریخته می‌شود، عادت کرده‌اند و برای از بین بردن این عادت نیاز به زمان و فرهنگ‌سازی است.میلانی با بیان اینکه باید نتایج طرح تجمیع پسماند خشک و تر و اجرای پایلوت مناطق پس از مدتی مشخص شود، اظهار کرد: پس از انجام بررسی‌ها در طرح تجمیع و دریافت نتایج میان کار طرح جامع پسماند خطوط اصلی کار مشخص خواهد شد.

3 فضای منتخب برای ایجاد پلازا در تهران مشخص شد

رییس کمیته معماری شورای شهر تهران گفت: باغ فردوس، پیاده راه برادران مظفر و پیشخوان ورودی راه آهن 3 فضای مناسب برای ایجاد پلازا در پایتخت است.

به گزارش ایرنا، علی اعطا در جلسه کمیته معماری و طرح‌های شهری شورای اسلامی شهر با موضوع «بررسی مواضع پیشنهادی به منظور ایجاد پلازا در شهر تهران» افزود: توجه به گسترش فضای پیاده راه و حضور پررنگ تر شهروندان در شهر یکی از اهداف و برنامه ریزی های کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر است و این موضوع در دستور کار مدیریت شهری است.

وی ادامه داد: موضوع شهر پیاده مدار هم در برنامه 5 ساله شهر تهران و همین طور لایحه سوم توسعه آمده ‌است، به همین دلیل نباید از این موضوع غافل شد. به گفته این عضو شورای شهر، شهردار جدید پایتخت به موضوع پیاده‌راه و پیاده‌محوری در شهر تاکید دارد و می توان با همراهی سازمان زیباسازی شهر تهران و مناطق 22گانه شهرداری تا انتهای امسال این موضوع را به مرحله اجرا رساند.

برزین ضرغامی، رییس سازمان زیباسازی شهر تهران نیز در این جلسه با بیان اینکه سازمان متبوعش تلاش می کند تا تعامل بیشتری با شهروندان داشته باشد، گفت: سعی می کنیم با ایجاد فضای مکث و فضاهایی برای پیاده روی در شهر فرصت حضور بیشتر شهروندان را در گوشه و کنار پایتخت فراهم کنیم.

برخورد با خودروهای دودزا و تخلفات حادثه‌ساز

رییس پلیس راهور تهران بزرگ از اجرای طرح «طاهر» در پایتخت خبر داد و گفت: با توجه به نزدیک‌شدن به فصل زمستان این طرح از روز گذشته اجرایی شده و با خودروهای آلاینده و دودزا برخورد می‌شود. به گزارش تسنیم، سردار محمدرضا مهماندار با اعلام خبر اجرای طرح طاهر توسط پلیس راهور تهران بزرگ درباره جزئیات این طرح اظهار کرد: پلیس با خودروهایی که مرتکب تخلفات حادثه‌ساز مانند سرعت و سبقت غیرمجاز و حرکات مارپیچ شوند برخورد می‌کند، افزون بر این، خودروهایی که امنیت اخلاقی را خدشه‌دار کنند نیز مطابق قانون با آن‌ها برخورد لازم صورت می‌گیرد.

وی در رابطه با دیگر خودروهای متخلفی که مشمول برخورد در این طرح می‌شوند، گفت: پلیس با خودروهایی که دارای پلاک مخدوش بوده یا فاقد پلاک باشند نیز مطابق قانون رفتار کرده و با آن‌ها برخورد می‌شود.

 

ارسال نظر