تحلیف شهردار به وقت تهران

۱۳۹۷/۰۹/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۷۷۴
تحلیف شهردار به وقت تهران

 نمی‌توانیم تهران را به بهشت تبدیل کنیم، اما در قدم اول جلوی تخریب‌ها را می‌گیریم و بعد در مسیر درست حرکت خواهیم کرد

 

گروه راه و شهرسازی| آزاده کاری|

پیروز حناچی که 22 آبان ماه سال جاری با 11 رای اعضای شورای شهر به عنوان شهردار انتخاب شده بود و 7 آذر حکم او از سوی وزارت کشور مورد تایید قرار گرفت، ‌روز گذشته در صحن علنی مجلس حضور یافت و برای شفافیت و مبارزه با فساد در شهرداری سوگند یاد کرد. حناچی دراین جلسه که سردار محمدرضا یزدی فرماندهی سپاه محمد رسول‌الله تهران بزرگ به مناسبت هفته بسیج مهمان آن بود، سوگندنامه خود را اینگونه قرائت کرد: در محضر خداوند سمیع و بصیر، شهروندان گرانقدر و اعضای شورا سوگند یاد می‌کنم که در اجرای تمامی ماموریت‌های محوله همواره خداوند را شاهد و ناظر بر اعمال و رفتار خویش ببینم. سوگند یاد می‌کنم برای انجام هرچه بهتر وظایف خود تمام دانش و تجربه خویش را با انتخاب همکاران و مدیرانی امین، پاکدست و شایسته توامان به‌کار گیرم. با بهره‌مندی از خرد جمعی و با تکیه بر اصل مشارکت مردم در امور، برای نیل به اهداف و برنامه‌های توسعه پایدار شهری شرایط مناسب را فراهم سازم. در راستای شفافیت‌بخشی به امور، پاسخگویی به افکار عمومی، توجه به جریان آزاد اطلاعات، پذیرش نظارت جامع و اجرای کامل مصوبات قانونی شورای محترم را نصب العین قرار دهم. سوگند یاد می‌کنم عدالت در توزیع منابع و اغتنام فرصت‌ها، رعایت صرفه و صلاح جامعه و مبارزه با فساد و خودکامگی را سرلوحه فعالیت‌های خود و همکارانم قرار دهم.

حناچی بعد از قرائت سوگندنامه خود در صحن شورا با بیان اینکه خداوند را شاکرم توفیق خدمت در جایگاه دیگری در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را پیدا کردم، گفت: بی‌تردید شعار «تهران، شهری برای همه» که من آن را انتخاب کردم، همه کسانی که در این شهر زندگی می‌کند و خداوند به آنها جان داده، را شامل می‌شود.

شهردار تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود ضمن قدردانی از نمایندگان شورای اسلامی شهر تهران برای اعتمادی که به وی کردند، افزود: امیدوارم قانون مداری در شهر تهران بیش از پیش حاکم شود. قطعا اهتمام و توجه به جوانان و بدنه متخصص داخل شهرداری تهران از برنامه‌های آتی من خواهد بود. ‌قطعا تعامل قانونی و عالمانه با اعضای شورای شهر و همچنین همکاری با سازمان‌های مردم نهاد، در اداره‌ امور شهر برای حل مشکلات شهر در دستور کار قرار خواهد داشت.

     توجه ویژه‌ به مناطق محروم شهر

حناچی در ادامه به بیان بخشی از مهم‌ترین برنامه‌های خود برای شهر تهران پرداخت و با تاکید بر تلاش خود برای جلب مشارکت مردم، بخش خصوصی و نخبگان گفت: قطعا توجه ویژه‌ای به مناطق محروم شهر خواهیم داشت و پاسخگویی به شهروندان و استفاده از حداکثر بضاعت تخصص داخلی را از رویکردهای اساسی خود قرار خواهیم داد.‌ استفاده از تجربه جهانی برای اداره امور شهر و پیگیری لوایح از کمیسیون عمران شهرها و شورای عالی استان‌ها در دستور کار ما قرار خواهد داشت.

شهردار تهران یک بار دیگر با اشاره به شعار تهران، شهری برای همه، یکی از مصداق‌های تحقق این شعار را توسعه قلمروی عمومی با همکاری اعضای شورای شهر تهران خواند و افزود: تلاش خواهیم کرد این مهم با همکاری اعضای شورا محقق شود.

باید قبول و باور کنیم در مواردی اشتباه کردیم و از حداکثر ظرفیت علمی برای اداره شهر استفاده نکرده‌ایم. نمی‌توانیم تهران را به بهشت تبدیل کنیم اما در قدم اول جلوی تخریب‌ها را خواهیم گرفت و بعد در مسیر درست حرکت خواهیم کرد. در گام اول اعلام کردیم که کارگاه‌های عمرانی اضافه در سطح شهر جمع‌آوری شوند که یکی از بدترین آنها کارگاه عمرانی میدان هفت تیر بود که به زودی جمع‌آوری خواهد شد.

وی تاکید کرد: تلاش می‌کنم نهایت تخصص و شناخت خود را برای حل مشکلات شهر تهران به کار بگیریم. بی‌تردید مشکلات این شهر بزرگ و پیچیده هستند اما همت مردم ما نیز بزرگ‌تر است و می‌توانیم این مشکلات را حل و فصل کنیم.

     2 اولویت مهم شهردار جدید تهران

وی همچنین در حاشیه جلسه شورای شهر با حضور در جمع خبرنگاران به بیان دو اولویت مهم شهرداری تهران پرداخت و گفت: یکی از مهم‌ترین اولویت‌های شهرداری تهران که ارتباط مهمی نیز با بودجه ۹۸ دارد، تدوین نهایی برنامه سوم توسعه شهرداری است. ایراداتی که اعضای شورای شهر به برنامه سوم توسعه شهرداری داشتند اصلاح شده و برنامه آماده ارسال به شورا است.

وی یکی دیگر از اولویت‌های مهم شهرداران کلان‌شهرها را موضوع لایحه منابع پایدار برشمرد و گفت: لایحه منابع پایدار به مجلس رسیده و لازم است با کمک سایر کلان‌شهرها و نمایندگان مجلس لایحه منابع پایدار به نتیجه برسد تا بسیاری از مسائل حل شود.

     تجدید میثاق با آرمان‌های امام (ره)

حناچی بعد از ترک شورای شهر به همراه علی اعطا، سخنگوی شورای شهر، محمد جواد حق شناس، رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی و آرش میلانی و حجت نظری از اعضای شورای شهر همراهی در حرم مطهر امام خمینی (ره) حضور یافت و با آرمان‌های ایشان تجدید میثاق کرد.

جلسه دیروز شورای شهر تهران یک مصوبه هم داشت و بعد از رفتن حناچی، اعضای شورا کلیات اصلاحیه حفظ و گسترش فضای سبز را بررسی و تصویب کردند. اعضای شورای شهر پیشنهاداتی در این رابطه داشتند که به دلیل عدم رای اعضای شورا به تمدید وقت، سه پیشنهاد برای جلسه بعدی ماند. محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران درباره این مصوبه توضیحاتی ارایه کرد و گفت: از آنجایی که آخرین نرخ جریمه قطع درختان متعلق به سال ۹۴ بود، اعضای شورای شهر تهران بر اساس نرخ تورم، جرایم جدید را تعیین کردند که برای سال ۹۸ قابل اجرا است.  وی افزود: نرخ جرایم قطع درختان مبنای تورم است، اما اگر بخواهیم تورم امسال را ملاک عمل قرار دهیم باید بگویم که افزایش نرخ جریمه کمتر از میزان تورم امسال است. به گونه‌ای که برای قطع درخت با پایین‌ترین بن مبلغ ۶۰۰ هزار تومان نظر گرفته شده بود که حالا در اصلاحیه جدید این مبلغ به ۶۸۰ هزار تومان می‌رسد.

همچنین در ادامه موضوع اخذ یک چهارم عوارض بابت جابه‌جایی درختان که در قالب ماده ۱۲ لایحه پیشنهادی اخذ عوارض حفظ و گسترش فضای سبز شهر تهران عنوان شده بود مورد بحث و بررسی اعضای شورای شهر تهران قرار گرفت و در نهایت حذف آن رای لازم را نیاورد. زهرا نژاد بهرام در این رابطه با بیان اینکه رویکرد شورای شهر تهران بر تقویت درختکاری استوار است، اظهار داشت: جابه‌جایی درختان موضوع بسیار مهمی بوده و هزینه بسیار زیادی را نیز در پی دارد. از این رو، اگر درخت پس از جابه‌جایی سبز بماند دیگر ضرورتی بابت دریافت عوارض وجود نداشته و می‌تواند در قالب بسته تشویقی حفظ درختان قرار گیرد. حجت نظری در مخالفت با حذف اخذ عوارض بابت جابه‌جایی گفت: حذف عوارض خود نوعی تشویق برای قطع درختان و جابه‌جایی آن است. اگر درختی با محیط بن ۱۰۰ سانتی‌متر بخواهد به شرایط ابتدایی خود برسد زمان زیادی را لازم دارد، از این رو، حذف این عوارض می‌تواند مورد استقبال بسیاری قرار گیرد.

محمد سالاری اما با اشاره به ماده ۸ مصوبه پیشین در خصوص لایحه ارایه شده گفت: با توجه به پیش بینی این موضوع در متن مصوبه دیگر نیازی به تصویب مجدد آن نیست.

نژاد بهرام در پی توضیح محمد سالاری پیشنهاد خود را پس گرفت. سید حسن رسولی اما در خصوص توضیح محمد سالاری گفت: اگر این اصلاحیه به شرایط ارایه شده تصویب شود عملا موضوع ماده ۸ عنوان شده توسط محمد سالاری خود به خود منتفی است. وی اظهار کرد: از آنجا که درخت در پی جابه‌جایی سبز مانده است و سازمان بوستان‌ها نیز بر آن نظارت کامل دارد در نتیجه دلیلی بابت اخذ عوارض باقی نمی‌ماند از این روی من با نظر خانم نژاد بهرام موافقت کتبی خود را اعلام می‌کنم.

محسن هاشمی نیز در همین خصوص اظهار کرد: راستی‌آزمایی برای سبز ماندن درخت کاری پیچیده، سخت و هزینه بر است و قانون گذار برای پیشگیری از ایجاد مفاسد در پی مصوبه خود باید چنین موضوعاتی را بیندیشد. ناهید خداکرمی اما در مخالفت با حذف عوارض جابه‌جایی درختان گفت: حفظ تعادل در سبزینگی شهر موضوعی بسیار مهم است و جابه‌جایی درختان می‌تواند این تعادل را در مناطق مختلف به هم بریزد.

نژاد بهرام و محمد سالاری اما در پاسخ به این موضوع به ماده ۷ مصوبه اشاره کردند و گفتند: پیش‌بینی قانون‌گذار بر جابه‌جایی در داخل ملک بوده است. از این‌رو، تعادل سبزینگی مناطق به‌هم نمی‌خورد.در پایان بررسی این پیشنهاد، حذف اخذ عوارض جابه‌جایی درختان تعداد لازم برای تصویب را به دست نیاورد و شهرداری ملزم به اخذ عوارض در پی جابه‌جایی درختان شد.

 

 

ارسال نظر