هشدار الویری درباره افزایش شهرفروشی در کشور

۱۳۹۷/۰۹/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۶۰۳
هشدار الویری درباره افزایش شهرفروشی در کشور

مرتضی الویری، رییس شورای عالی استان‌ها با الزامی دانستن اصلاح و بازنگری در کمیسیون ماده ۱۰۰ که مربوط به تخلفات ساختمانی است، گفت: فروش اعضا و جوارح شهر برای اداره شهر یا همان شهر فروشی بسیار نگران‌کننده است و این قانون باید با کمک نمایندگان اصلاح شود.

به گزارش ایسنا، الویری در شصت‌ودومین اجلاس مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها در همدان، با بیان اینکه شورا آماده دریافت و جمع‌آوری پیشنهادات برای مقابله با شهرفروشی است، گفت: پیشنهاد ارایه یک طرح برای اصلاح ماده ۱۰۰ به مجلس وجود دارد، چرا که شهرفروشی افزایش داشته و مبنای ما این است که در صورت همفکری و کمک مجلس با بازنگری در کمیسیون ماده ۱۰۰ می‌توان مشکلات را حل کرد.

وی با اشاره به نحوه تأمین هزینه شهرداری‌ها برای خدمات شهری عنوان کرد: ۲۰ درصد هزینه‌ شهر توسط دولت و ۸۰‌ درصد باقی‌مانده از عوارض کسب می‌شود، این درحالی است که این مقدار تامین هزینه کافی نیست و نیازمند کمک بخش خصوصی است، اما به‌ علت تنگناها بخش خصوصی حاضر به همکاری نیست.

الویری همکاری شوراها با مجلس را راهکاری اساسی برای حل مشکلات مدیریت شهری دانست و افزود: لایحه عوارض ایرادات بسیاری دارد که نیازمند توجه و کمک نمایندگان مجلس برای حل آنهاست، عدم تقسیم‌بندی مناسب پرداخت عوارض به بخش‌های شهرداری، تبدیل عوارض به مالیات و انتقال پول‌های دریافتی به خزانه کشوری از جمله مشکلات عمده این لایحه است.وی با بیان اینکه مدیریت شهری در دولت مطرح شده، اما هنوز به جایی نرسیده است، گفت: مجلس درحوزه مدیریت شهری وارد شد و پس از انتقال به شورای عالی استان‌ها و برگرداندن آن با دو فوریت، اکنون درحال بررسی است و درصورت اجرا منافع بسیار زیادی در مدیریت شهری دارد.

الویری با اشاره به مشکلات تامین مالی برای شوراها بیان کرد: ما منابع را به شورای استان‌ها می‌پردازیم،

اما شورای شهرستان‌ها و بخش‌ها منابعی ندارند. الویری اضافه کرد: بند۳ ماده ۸۲ قانون تشکیلات و نظارت شوراها در سال ۱۳۷۵ تصویب شده، اما به درستی انجام نمی‌شود و امیدواریم انجام شوند؛ چرا که در صورت اجرا بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

محسن هاشمی، رییس شورای اسلامی شهر تهران نیز با انتقاد از بلاتکلیفی ارز داده شده در امور حمل و نقل ریلی و اتوبوس‌ها و همچنین افزایش هزینه‌های شهرداری‌ها، در عین حال بر لزوم برخورداری از درآمدی پایدار در شهرداری‌ها برای مدیریت یکپارچه شهری تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، محسن هاشمی در این جلسه اظهار کرد: مدیریت شهری وضعیت خطیر و دشواری است و چالش‌های همزاد مدیریت شهری مشکلاتی را برای ما ایجاد کرده که با هم افزایی و همفکری باید از آنها عبور کنیم.

رییس مجمع مشورتی شوراها با بیان اینکه ارزش افزوده با تبدیل شدن به مالیات، منابع درآمدی شهرداری‌ها را از بین می‌برد، تاکید کرد: اگر ارزش افزوده محقق شود اما در بودجه‌های سالانه به آن ترتیب نیاید، شوراها و شهرداری‌ها از درآمد پایدار محروم خواهند شد.

هاشمی گفت: اگر در مجلس قوانین محکمی را در اختیار شهرداری‌ها قرار دهند که بتواند درآمد پایداری را ایجاد کند، مدیریت یکپارچه شهری را خواهیم داشت. مشکلی که امکان دارد در اواخر امسال با آن برخورد کنیم، تورم لجام گسیخته است که بعد از اتفاقات اقتصادی ممکن است برای شهرداری‌ها حادث شود و هزینه‌های ما را بالا برده است. بلاتکلیفی ارز داده شده در امور حمل و نقل ریلی و حتی اتوبوس از مسائلی است که هزینه‌های شهرداری‌ها را بالا می‌برد.

سیدحسن رسولی، نایب‌رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه امروزه شهرهای کشور از حیث نحوه تامین منابع مورد نیاز اقتصاد مدیریت شهری با چالش‌های جدی مواجه هستند، تصریح کرد: امروز بدون تردید در بین بیش از ۱۳۵۰ شهر کشور نمی‌توان شهری را پیدا کرد که از حیث تامین منابع مالی با مشکل و تنگنا مواجه نباشد البته در سایر حوزه‌های ماموریتی ۶ گانه شهرداری مشکلات جدی داریم نظیر آمد و رفت شهری، آلودگی، ساخت و ساز‌های شهرسازی و مواردی از این دست، مجموعه متنوعی از این چالش‌ها ایجاب می‌کند که هر از چند گاهی پارلمان‌های شهری مراکز استان‌ها و کلان‌شهرها دور هم جمع شویم تا علاوه بر دستاوردی که به عنوان مبادله تجارب حاصل می‌شود برخی ازخروجی این نشست‌ها قابل تقدیم به شورای عالی استان‌ها باشد.

 

 

ارسال نظر