۲۵۰ هزار میلیارد تومان برای اتمام ۴۰۰ طرح نیمه‌تمام لازم است

۱۳۹۷/۰۹/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۴۳۱

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی طی مصاحبه‌ای به بیان برنامه‌ آتی این وزارتخانه در خصوص طرح‌های نیمه تمام از جمله آزادراه تهران - شمال، تکمیل کریدورهای حمل و نقلی، توجه به راه‌های روستایی و حل مشکلات کامیون داران پرداخت.به گفته او اتمام پروژه‌های نیمه تمام نیاز به 250 هزار میلیارد تومان اعتبار دارد.

محمد اسلامی با بیان اینکه حدود ۴۰۰ طرح نیمه تمام که هر طرح شامل چندین پروژه مشخص است در وزارت راه و شهرسازی وجود دارد، گفت: منابع مورد نیاز برای پایان دادن به این طرح‌ها ۲۵۰ هزار میلیارد تومان است که طبیعی است با بودجه‌های مصوب سالانه به این سادگی‌ها قابل تمام شدن نیست.به همین علت متنوع‌سازی منابع با استفاده از منابع بخش غیر دولتی و سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی برای اتمام پروژه‌ها باید مد نظر قرار گیرد و روند را در استفاده از بودجه غیر دولتی به جای بودجه دولتی تغییر دهیم.

اسلامی با بیان اینکه باید کاری کرد که مزیت‌های اقتصادی به پروژه‌ها اضافه شود تا برای بخش خصوصی جذاب شوند، تصریح کرد: یکی دیگر از راهکارها دریافت مجوزهای قانونی از مجلس و دولت برای انتشار و عرضه اوراق مشارکت با سود متفاوت برای استفاده از منابع مردم جهت اتمام پروژه‌هاست زیرا که اتمام برخی پروژه‌ها تاثیر بر درآمد دولت و رفاه مردم دارند.

وی با اشاره به قراردادهای مشارکت در ساخت آزادراه‌ها با استهلاک سرمایه از طریق دریافت عوارض، تصریح کرد: اگر زمان بازپرداخت سرمایه‌ها کوتاه‌تر شود و مزیت‌هایی برای این سرمایه‌گذاری تعریف شود، طبیعی است که پروژه‌ها خواهان پیدا خواهد کرد و به همین خاطر امیدواریم که با یک نگاه متفاوت و ملایم‌تر در زمینه نرخ بازگشت به نفع سرمایه‌گذار باشد تا پروژه‌های عمرانی متقاضیان بیشتری داشته باشند و نرخ مشارکت برای اتمام پروژه‌ها افزایش یابد.

   عبور از آزادراه تهران-شمال در تابستان ۹۸

اسلامی با اشاره به تکمیل آزادراه تهران شمال نیز گفت: این مساله یک دغدغه بزرگ در دولت است که سال‌های متمادی این پروژه طول کشیده و برنامه‌ریزی‌های گذشته به نتیجه نهایی نرسیده است به همین خاطر اولویت وزارت راه و شهرسازی تکمیل قطعه اول آزادراه تهران-شمال است. در همین راستا طبق برنامه زمانبندی اخیر که بین پیمانکارو سرمایه‌گذار و دولت تفاهم شده است باید ساخت این پروژه تا پایان سال ۹۷ به اتمام برسد. با این حال با توجه به شرایط پروژه و شرایط آب هوایی منطقه تا خرداد سال آینده پیش‌بینی می‌شود که این پروژه به طول بینجامد همچنین برای ساخت قطعه دوم و سوم این آزادراه نیز برنامه‌ریزی‌ها در حال صورت گرفتن است.

اسلامی با تاکید بر اینکه اتصال ریلی به کشورهای همسایه با اولویت کریدور شمال- جنوب در اولویت قرار دارد، تصریح کرد: کارهای بسیار خوبی در این زمینه صورت گرفته و با توانمند کردن بنادر و فرودگاه‌هایی که در این مسیر واقع شده‌اند امیدواریم بتوایم ترانزیت کشور را افزایش دهیم زیرا اگر توان ترانزیت و لجستیک کشور ارتقا یابد، درآمد دولت طبق آن افزوده می‌شود و بر این اساس منابع بیشتری می‌توان صرف توسعه زیر‌ساخت‌ها کرد.

   توجه به راه‌های روستایی

و شناسایی ۳۰۰۰ نقطه پرحادثه

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه یکی دیگر از اولویت‌های مهم این وزارتخانه بحث توجه به راه‌های روستایی و استانی است، اظهار کرد: در بسیاری از استان‌ها علاوه بر لزوم توسعه راه‌های روستایی، پروژه‌های متعددی با موضوع اصلاح هندسی راه‌ها و لزوم تعریض جاده‌ها وجود دارد.

وی افزود: در راه‌های استانی بیش از ۳۰۰۰ نقطه پرحادثه را شناسایی کرده‌ایم که نیمی از آنها دارای حوادثی بوده‌اند که نباید تکرار شوند به همین خاطر باید برای اصلاح آنها سرمایه‌گذاری شود زیرا با توجه به تاکید رییس‌جمهور باید در بودجه سال ۹۸، منابع متفاوتی برای آنها خلق شود و این منابع خارج از بودجه معمول دولت، صرف اصلاح، ایمن‌سازی، بهسازی و نوسازی شبکه راه‌های کشور شود که این در اولویت‌های برنامه آتی بودجه سال ۹۸ قرار دارد.برای این منظور علاوه بر حدود ۷ هزار میلیارد تومان بودجه سالانه، باید برای زیر ساخت‌های حمل و نقل کشور در استان‌ها یک تبصره مستقل دیده شود.

وی با تاکید بر اینکه در روزهای آینده طبق تفاهم نامه‌ای که با یک سرمایه‌گذار صورت گرفته است هشت آزادراه جدید در دستور ساخت قرار خواهد گرفت، افزود: در خصوص بحث کامیون داران مشکلات بسیاری وجود دارد و ما متعهدیم برای حل مشکلاتشان چاره‌اندیشی کنیم و راه‌حل ما این است که جامعه حمل و نقل زمینی و کامیونداران، لجستیکشان را خودشان انجام دهند و اجازه دهیم تا زنجیره فعالیت آنها در درون این خانواده شکل گرفته و انجام شود و حمایت همه‌جانبه از آنها صورت گیرد.

اسلامی ادامه داد: با  نمایندگان کامیونداران مذاکره شده و آنها اعلام آمادگی کرده‌اند تا در بحث توزیع لاستیک همکاری کنند زیرا تعداد لاستیک توزیع شده کافی نیست. همچنین مجوز برای واردات به هر میزانی که نیاز بوده توسط وزارت صمت داده شده است. برنامه فوری و مهم این است تا بتوانیم به واردات لاستیک به ویژه توزیع لاستیک توسط خود اتحادیه و انجمن‌ها شتاب دهیم. وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در خصوص نوسازی و ارتقای کیفیت ناوگان باید خود کامیونداران تلاش کنند، تصریح کرد: ما امروز در شرایطی قرار گرفته‌ایم که در این خصوص دارای عقب ماندگی هستیم و فارغ از دلایل این اتفاق باید تعهدات خود را انجام دهیم تا کامیونداران خودشان از طریق اتحادیه و انجمن‌ها نقش بیشتری ایفا کنند.

وی در خصوص تامین لاستیک و قطعات ماشین‌های سنگین نیز گفت: با شرکت‌های داخلی توافق‌هایی صورت گرفته است و ثبت سفارش‌ها از طریق وزارت صمت برای ورود برخی از قطعات و لاستیک به میزان لازم صورت گرفته است و وزیر صنعت، معدن و تجارت با جدیت دنبال این هستند که این موارد با سرعت انجام شود.

اسلامی با اشاره به تعرفه حمل و نقل بار، افزود: بحث تعرفه تن- کیلومتر توافق، تصویب و ابلاغ شده است و بیمه تامین اجتماعی نیز که بخشی از مطالبات رانندگان است صورت گرفته و بخشی باقی مانده است که در حال هماهنگی‌هایی نهایی هستیم تا رانندگان عزیز ما دغدغه‌ای از بابت بیمه تامین اجتماعی نداشته باشند.

وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به سوالی در خصوص توسعه سواحل مکران، بیان داشت: در این خصوص افزایش ظرفیت بندر چابهار از ۲ میلیون تن به ۸.۵ میلیون تن کاری ارزشمند در سواحل مکران بوده است و این بندر امروزه یکی از بنادر اقیانوسی و مجهز ما محسوب می‌شود و باید دارای راه‌آهنی شود که  آن را به شبکه سراسری وصل کند و ما به دنبال آن هستیم تا منابع بیشتری برای توسعه آن به این بندر تزریق کنیم تا به سرعت بحث توسعه آن انجام گیرد.تفاهم همکاری سه جانبه کشورهای هند، ایران و روسیه در کریدور شمال –جنوب صورت گرفته است که شتاب دهی به توسعه باری بندر چابهار و اتصال آن به آسیای میانه را در پی دارد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: علاوه بر توسعه سواحل جنوبی به توسعه سواحل شمالی نیز دولت اهتمام دارد و در این خصوص بندر امیر آباد با سرعت در حال رشد و رسیدن به نقطه ثقل برای اتصال کشور به کشورهای حوزه دریای خزر است به صورتی که ظرفیت تخلیه و بارگیری این بندر در یک سال گذشته ۱۵ درصد افزایش یافته است .

 

ارسال نظر