تحریم سوخت ایرلاین‌های ایرانی را مدیریت می‌کنیم

۱۳۹۷/۰۹/۰۶ - ۰۰:۰۵:۳۳
کد خبر: ۱۳۴۳۶۵

درحالی که پس از اعمال تحریم‌های امریکا علیه ایران، برخی فرودگاه‌های منطقه (استانبول و بیروت) از سوخت رسانی به هواپیماهای ایرانی سر باز زدند اما پرواز به این فرودگاه‌ها همچنان ادامه دارد و درهمین راستا معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تجربه گذشته بحث تحریم سوخت رسانی به ایرلاین‌های ایرانی از مدیریت وضع موجود سخن می‌گوید.

علی عابدزاده در گفت‌وگو با تسنیم در خصوص عدم تحویل سوخت به ایرلاین‌های ایرانی در برخی کشورها، اظهار می‌کند: در این رابطه برنامه‌هایی داریم تا بتوانیم سوخت هواپیماهای ایرانی را در سایر کشورها تامین کنیم که البته آن را اعلام نمی‌کنیم.

او ادامه می‌دهد: بحث تحریم را مانند گذشته مدیریت خواهیم کرد و با توجه به تجربه قبل با موفقیت عبور خواهیم کرد.

عابدزاده درباره قیمت بلیت هواپیما می‌افزاید: سیاست‌های سازمان هواپیمایی کشوری درباره قیمت‌ها همین مسیری است که طی کرده‌ایم، بانک مرکزی نرخ ارز مورد نیاز خطوط هواپیمایی را از طریق سامانه نیما تامین می‌کند و شرکت‌های هواپیمایی هم بر همین اساس بلیت‌ها را به مردم می‌فروشند.

رییس سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به این پرسش که با توجه به اظهارات چندی پیش رییس سازمان میراث فرهنگی مبنی بر ارزان کردن بلیت پروازها آیا این بحث مطرح است یا خیر، می‌گوید: نرخ پروازهای خارجی طی هفته‌های گذشته خیلی ارزان شده است. عابدزاده در واکنش به اینکه برای پروازهای داخلی قرار چه کاری انجام دهید، بیان می‌کند: موظف هستیم که به پروازهای داخلی و خارجی سرویس دهیم و مردم داخل و خارج همه ایرانی هستند.

او می‌گوید: قیمت بلیت‌های پروازی در پیک پروازی متفاوت است؛ نرخ بلیت را باید ایرلاین‌ها کنترل کرده و آنها باید مشتری مداری کنند چرا که اگر شرکت‌های هواپیمایی گرانفروشی کنند قطعا مردم به این سمت نمی‌روند. او همچنین بیان می‌کند: ایرلاین‌های داخلی عملکرد مطلوبی داشته‌اند و 80درصد پروازهای داخلی نرخ‌های مشخصی دارد که در شبکه به فروش می‌رسد.

  قول ترکیه و لبنان برای حل مشکل سوخت‌رسانی به هواپیماهای ایرانی

معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری هم درباره حل مشکل سوخت رسانی به هواپیماهای ایرانی می‌گوید: مشکل خودداری برخی فرودگاه‌ها در ترکیه و لبنان از سوخت رسانی به هواپیماهای ایرانی به زودی برطرف خواهد شد.

مرتضی دهقان در گفت‌وگو با مهر درباره مشکل سوخت‌رسانی به هواپیماهای ایرانی در ترکیه و لبنان می‌گوید: شرکت‌های هواپیمایی ایران در زمینه سوخت رسانی به دلیل تحریم‌های امریکا با مشکلاتی روبه‌رو هستند، با این حال دولت‌های خارجی مکلف به تأمین نیازهای هواپیمایی ایرانی هستند. او با بیان اینکه در یک ماهه اخیر مشکلی در خصوص سوخت رسانی به وجود آمده که سبب بروز وقفه در انجام این عملیات برای هواپیماهای ایرانی شده است، یادآور می‌شود: سازمان هواپیمایی کشوری و دیگر نهادهای ذی ربط این مشکل را پیگیری کرده‌اند و همچنان در حال پیگیری هستند و از کشورهایی که این اتفاق درآن رخ داده خواسته‌ایم تا نسبت به تعهدات خود در قبال سوخت رسانی و دیگر خدمات مورد نیاز هواپیماهای ایرانی اقدام کنند.

معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری ادامه می‌دهد: کشورهای مذکور به ایران پاسخ داده‌اند که به صورت جدی به دنبال رفع این مشکل هستند به صورت ویژه ترکیه قول داده تا مشکل سوخت‌رسانی به هواپیماها را برطرف کند.

به گفته دهقان، چند شرکت سوخت رسان هواپیما درترکیه فعال است که طبق اعلام مسوولان ترک، این شرکت‌ها چندملیتی هستند اما با این حال به دنبال رفع این مشکل بوده‌اند، همچنین لبنان همین وضعیت را دارد و آنها هم قول داده‌اند مشکل را حل کنند، براین اساس امیدواریم به زودی مشکل سوخت رسانی به هواپیماهای ایرانی در ترکیه و لبنان برطرف شود. این مقام مسوول در سازمان هواپیمایی کشوری درباره تحریم هواپیماهای ایران ایر اظهار می‌کند: صنعت هوانوردی ایران در طول ۴۰ سال انقلاب، همواره با تحریم‌های ظالمانه روبه‌رو بوده است و تحریم‌های اخیر امریکا علیه هواپیماهای شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) موضوع جدیدی نیست.

دهقان می‌گوید: اینکه امریکایی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که با وجود تحریم‌ها، نیروهای جوان ایرانی با نوآوری‌های بهتری در خصوص صنعت هوانوردی عمل می‌کنند بیشتر امریکایی‌ها را عصبانی می‌کند.

او اضافه می‌کند: همواره توانسته‌ایم در طول سال‌های گذشته در صنعت هوانوردی روی پای خود بایستیم و با وجود اعمال تحریم‌ها، استانداردهای جهانی حمل و نقل هوایی را رعایت کنیم البته تحریم‌ها مشکلاتی را برای ایران ایر و سایر شرکت‌های هواپیمایی ایجاد کرده است اما این شرکت‌ها به طرق مختلف این معضل را از پیش پای خود برداشته‌اند.

معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری اظهار می‌کند: هیچ یک از مسیرهای پروازی هواپیماهای ایرانی با مشکل روبه‌رو نیست و همه پروازها برقرار است.

 

ارسال نظر