پذیرش نسل جدید کشتی‌ها نیازمند توسعه زیرساخت بندری

۱۳۹۷/۰۹/۰۶ - ۰۰:۰۴:۵۶
کد خبر: ۱۳۴۳۶۴

سیزدهمین همایش بین‌المللی سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی در شرایطی آغاز به کار کرد که اعمال تحریم‌های امریکا علیه ایران مشکلاتی را برای بخش دریایی و بندری کشور ایجاد کرده است اما سرانجام با پیگیری ایران، سازمان جهانی دریانوردی سند ایران علیه تحریم‌های امریکا را تایید کرد که براساس آن بر تعهدات کشورها به پایبندی بر معاهدات بین‌المللی دریایی و همچنین مفاد کنوانسیون تاسیس آیمو تاکید شد.

با تایید این سند پیش بینی می‌شود که محدودیت‌های اعمال شده علیه ایران در بخش دریایی و کشتیرانی کاهش یابد و ایران بتواند از ظرفیت‌های مناسب دریا در شمال و جنوب کشور استفاده کند، موضوعی که وزیر راه و شهرسازی هم در این همایش به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: با وجود برخورداری از ظرفیت‌های مناسب دریا در کشور، اما سال‌های گذشته توسعه خوبی را در این حوزه شاهد نبودیم.

به گزارش ایرنا، «محمد اسلامی»می افزاید: جمهوری اسلامی ایران با دسترسی به دریاهای آزاد و با قرار گرفتن در یک منطقه استراتژیک در جهان باید به اقتصاد دریا محور و توسعه دریایی توجه خاص داشته باشد. این مقام مسوول ادامه می‌دهد: با وجود برخورداری از این ظرفیت‌ها، در حوزه دریا رشد خوبی نداشتیم، اما امروز به یک باور رسیدیم و آن اینکه توسعه دریایی را یکی از اولویت‌های جدی خود می‌دانیم.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با یادآوری تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی امریکا علیه ملت ایران، می‌گوید: ایران در مقابل چنین تحریم‌ها و حرکاتی به هیچ عنوان منفعل نخواهد ماند.

اسلامی اضافه می‌کند: در بحث توسعه دریایی باید برای ایجاد ظرفیت با هدف قابلیت‌سازی دریانوردی از همه ظرفیت‌های دریانوردی از جمله صنایع کشتی‌سازی، خدمات در دریا، ایجاد شرکت‌های حمل و نقل ترکیبی و موضوع ترانزیت توجه داشته و ظرفیت‌سازی کنیم.

او یادآور می‌شود: امروز کریدور شمال - جنوب و بحث اتصال اقیانوس هند به کشورهای آسیای میانه مورد مطالبه کشورهای همسایه به ویژه هند است و به یک تعهد چندجانبه تبدیل شده که باید سهم و نقش خود را در آن ایفا کنیم. اسلامی معتقد است: ایجاد پارک‌های لجستیک، توسعه خطوط ریلی و کریدورهایی که ایران را به کشورهای همجوار متصل کند می‌تواند توسعه اقتصادی کشور را در حوزه حمل و نقل رقم بزند. به گفته وزیرراه و شهرسازی، در این زمینه، توسعه نیروی انسانی و ارتقای مهارت‌ها و آموزش‌های آنان می‌تواند زمینه لازم را برای این توسعه فراهم کند. او تاکید می‌کند: در شرایط تحریم باید حرکت قاطع‌تر و پر سرعت‌تری با استفاده از همه داشته‌های خود و پیش‌بینی از آینده داشته باشیم تا بتوانیم سهم حداکثری در بازارهای منطقه را محقق کنیم.

  افزایش ظرفیت بندر شهیدرجایی

به 8 میلیون کانتینر

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی هم در سیزدهمین همایش بین‌المللی سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی (ICOPMAS 2018) با اشاره به پذیرش نسل جدید کشتی‌های بزرگ و کانتینربر، می‌افزاید: نیازمند ایجاد زیرساخت‌های لازم در بنادر ایران هستیم.

«محمد راستاد» به اقدام‌های انجام شده برای توسعه بنادر اشاره می‌کند و می‌گوید: در مرحله سوم ساخت پایانه کانتینری بندر شهید رجایی با احداث هزار و 400 متر اسکله، ظرفیت این بندر به هشت میلیون کانتینر در سال خواهد رسید. راستاد ادامه می‌دهد: همچنین با توسعه بندر چابهار، قابلیت پذیرش کشتی‌های بزرگ در این بندر فراهم می‌شود و ظرفیت آن از دو به چهار میلیون تن در سال افزایش خواهد یافت. به گفته این مقام مسوول، ساخت کشتی‌های بزرگ و کانتینربر با ظرفیت بالای 20 هزار تی.ای.یو (TEU) و تامین زیرساخت‌های لازم برای پذیرش چنین کشتی‌هایی از جمله چالش‌های مهندسی دریایی کشور است.

او اضافه می‌کند: در توسعه بندر شهید رجایی برنامه پذیرش نسل جدید کشتی‌ها را در دستور کار داریم و از این رو یکی از چالش‌های اصلی صنعت دریایی، ایجاد ظرفیت لازم برای کشتی‌های با اندازه بزرگ همچون کشتی‌های با 400 متر طول، 60 متر عرض و ظرفیت 20 هزار تی.ای.یو است.

راستاد همچنین یکی دیگر از چالش‌های صنعت کشتیرانی را لزوم کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای برشمرد که یکی از مصوبات مهم آن ضرورت کاهش استفاده از ماده شیمیایی «سولفور» در سوخت کشتی‌هاست.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی بیان می‌کند: تحقق چنین مصوبه‌ای نیازمند حداقل  دو میلیون دلار سرمایه‌گذاری برای هر کشتی بوده و براین اساس حضور متخصصان دریایی و تبادل دانش و تجربیات آنها برای ایران بسیار مهم است. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی همچنین به برخی اقدام‌های زیربنایی سازمان بنادر در حوزه مهندسی سواحل و بنادر اشاره می‌کند و می‌گوید: از جمله اقدام‌های اجرایی در سواحل مکران، توسعه بندر چابهار و ساخت 15 موج ‌شکن چندمنظوره برای بهبود فعالیت ساحل نشینان است.

راستاد اضافه می‌کند: در زمینه شبکه ملی پایش مشخصه‌های دریایی هم اقدام‌های خوبی انجام شده که از آن جمله می‌توان به استقرار دستگاه‌های موج نگار سامانه‌های جزر و مد سنج در طول سواحل مکران اشاره کرد ضمن آنکه سامانه‌های هشدار سونامی و توفان‌های حارّه‌ای در این منطقه در دست ساخت است.

در سیزدهمین همایش بین‌المللی سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی که به مدت سه روز در هتل المپیک برپاست، کارشناسان و متخصصان از 40 کشور 80 مقاله را در حوزه صنعت دریانوردی ارایه می‌کنند؛ 71 مقاله هم به صورت پوستر ارایه می‌شود.

ناگفته نماند جمهوری اسلامی ایران با دارا بودن پنج هزار و 800 کیلومتر نوار ساحلی در شمال و جنوب کشور و قرار گرفتن در شاهراه ارتباطی غرب آسیا از ظرفیت بسیار خوبی در توسعه صنعت دریانوردی و حمل و نقل دریایی برخوردار است.

 

 

ارسال نظر