وجود ۹۰ روستا در کانون زلزله 46 ریشتری غرب کشور

۱۳۹۷/۰۹/۰۶ - ۰۰:۰۳:۳۳
کد خبر: ۱۳۴۳۶۳
وجود ۹۰ روستا در کانون زلزله 46  ریشتری غرب کشور

گروه راه و شهرسازی|

ساعت ۸ و ۷ دقیقه و ۳۲ ثانیه یکشنبه 4 آذر ماه زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۶.۴ ریشتر استان کرمانشاه را لرزاند.فقط 15 روز از سالگرد زلزله کرمانشاه که 21 آبان روی داد، می‌گذرد و بنا بر آمار حدود 600 نفر از هموطنان جان خود را در این حادثه از دست دادند. این‌بار نیز زلزله بزرگ دیگری در این استان روی داد و هر چند در خبرهای اولیه تعداد کشته‌شدگان 7 نفر اعلام شد اما در خبرهای بعدی این موضوع تکذیب شد.زلزله یکشنبه شب نشان داد که با وجود گذشت یک سال از زلزله بزرگ کرمانشاه و خسارت جانی و مالی فراوانی که رقم خورد، کار قابل توجهی درخصوص مقابله با زلزله انجام نشده است.

به گزارش «تعادل»، علی بیت‌اللهی مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی توضیحاتی در خصوص زلزله کرمانشاه ارایه کرد و با تاکید بر اینکه رومرکز زلزله استان کرمانشاه در امتداد قطعات گسل «پیشانی‌ کوهستان» (قطعات غربی) قرار دارد، گفت: این گسل به صورت موازی در کنار مرز ایران – عراق جانمایی شده است.به گفته وی مختصات رومرکزی این زلزله در ۳۴.۳۸۴ عرض و ۴۵.۶۹۸ طول جغرافیایی و در عمق ۷ کیلومتری در ۱۸ کیلومتری جنوب غربی سرپل ذهاب و ۱۸ کیلومتری جنوب شرق قصر شیرین رخ داد.

وی آبادی‌های «کرکهرک»، «آتابرار»، «سیدسعید»، «برفی کوشکری»، «شیرین آب»، «قاسم‌آباد» و «نصرالله سید حاتم» را از جمله مراکز نزدیک به رومرکز این زلزله دانست و اظهار کرد: رومرکز زلزله در امتداد قطعات گسل «پیشانی‌کوهستان» (قطعات غربی) قرار دارد که به صورت سگمنت‌های (نواحی) موازی در کنار مرز  ایران – عراق جانمایی شده است و احتمالا یکی از این قطعات، گسل مسبب زلزله ازگله در سال ۱۳۹۶ (۲۱ آبان‌ماه) بوده است. سگمنت‌های این گسل، با بزرگی ۶.۴ پس از گذشت یک سال از زلزله ازگله، در جای خود حائز اهمیت است.

بیت‌اللهی سازوکار اعلام شده برای زلزله ۶.۴ شب گذشته را «امتداد لغز» دانست که شبیه زمین‌لرزه «ثلاث باباجانی» است و ادامه داد: این مکانیسم، چرخش گسل‌های معکوس زاگرس را توجیه می‌کند که در جای خود حائز اهمیت است، از این رو چنین به نظر می‌رسد سازوکارهای امتداد لغز در راستای عمود بر امتداد گسله‌های راندگی، جنبایی داشته باشند. این امر در مورد پس لرزه‌های تازه‌آباد مشهود بود. مدیر بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تاکید کرد: منطقه رومرکزی زلزله تا شعاع حدود ۲۰ تا ۲۵ کیلومتری، حدود ۹۰آبادی با بیش از ۱۵ هزار نفر جمعیت (طبق آمار ۱۳۹۵ مرکز آمار) را در بر می‌گیرد. همچنین دو شهر «سرپل ذهاب» و «قصرشیرین» نیز از نزدیک‌ترین شهرهای محدود به رومرکز این زلزله هستند.

وی یادآور شد: طبق استعلام از شهرهای «کرمانشاه»، «جوانرود» و «ثلاث باباجانی» وحشت عمومی و بیرون آمدن مردم از خانه‌ها گزارش شده است و در سرپل ذهاب نیز خانه‌های بازسازی شده در برخی از حالات دچار ترک‌خوردگی شده است. احتمال می‌رود آبادی‌های کرکهرک، آتابرارژ، سیدسعید، برفی کوشکری، شیرین آب، قاسم‌آباد، نصرالله سید حاتم با حدود ۱۵ هزار نفر جمعیت دچار خسارت‌های جدی شده باشند.به گفته او پس از زمین لرزه اصلی با بزرگی ۶.۴ تا ساعت ۲۴ یکشنبه، ۳۵ پس‌لرزه در منطقه رخ داده است که بزرگی بزرگ‌ترین آن ۵.۲ بوده است.

مهدی زارع، عضو هیات علمی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی نیز  بیان اینکه زلزله استان کرمانشاه با بزرگای ۶.۴ یکی از بزرگ‌ترین زلزله‌هایی است که بعد از زلزله ۲۱ آبان ماه سال گذشته در این منطقه رخ داده است، در این باره گفت: تردیدهایی برای اینکه اعلام شود این زلزله از جمله پس لرزه‌های زمین لرزه روز ۲۱ آبان ماه سال گذشته است، وجود دارد، عمق این زلزله حدود ۱۵ تا ۲۰ کیلومتری بوده است و زلزله در منطقه وسیعی احساس شد به گونه‌ای که بر اساس گزارش‌های دریافت شده نشان می‌دهد این زلزله از کویت تا آذربایجان احساس شده است. این محقق حوزه زلزله اضافه کرد: راستای زمین لرزه استان کرمانشاه یک راستای شمالی-جنوبی بوده و به احتمال زیاد ساز و کار این زلزله بر اساس برآوردها امتداد لغز است. عضو هیات علمی پژوهشگاه بین المللی مهندسی زلزله با تاکید بر اینکه زلزله ۶۰ کیلومتر با کانون زمین‌لرزه روز ۲۱آبان ماه سال گذشته فاصله دارد، ادامه داد: براساس شواهدی که تاکنون به دست آمده است بیشتر احتمال می‌رود که یک اتفاق ثانویه در منطقه رخ داده است. زارع با تاکید بر اینکه وحشت مردم از این زلزله به اندازه زلزله ۲۱ آبان سال گذشته بوده است، اظهار کرد: براساس شواهد اعلام شده این زلزله که یک سال و دو هفته بعد از زلزله ۲۱ آبان ماه سال گذشته به ثبت رسید، منجر به قطع آب، برق و گاز شده است.

بنابراین گزارش پس از زلزله کرمانشاه وزیر راه و شهرسازی با مسوولیت معاون حمل و نقل این وزارتخانه یک ستاد بحران تشکیل داد و خواستار اقدام سریع و موثر معاونان خود در مدیریت زلزله اخیر شد.در دستوری که اسلامی داده، رییس بنیاد مسکن مسوول آن شد که در سریع‌ترین زمان ممکن خسارات وارده به واحدهای مسکونی را ارزیابی کرده و اقدام لازم برای کمک‌رسانی به مردم را انجام دهد.

وزیر راه همچنین از رییس سازمان راهداری خواست تا ارزیابی دقیقی از آخرین وضعیت جاده‌های استان کرمانشاه ارایه کند و در صورت نیاز به گشایش مسیر یا بهبود شرایط آنها اقدامات لازم در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام شود. همچنین محمد شکرچی‌زاده رییس مرکز تحقیقات، راه، مسکن و شهرسازی مامور رسیدگی به ابعاد زلزله برای اقدام لازم و پیش‌بینی لرزش‌های احتمالی بعدی و ارایه گزارش‌های دقیق در این خصوص شد.

  آخرین وضعیت پروازها

در مناطق زلزله‌زده

اطلاعات ارایه شده از سوی شرکت فرودگاه‌ها نشان می‌دهد که برنامه‌های پروازی در فرودگاه‌های غربی کشور بدون هیچ مشکل و محدودیتی در جریان است و فرودگاه‌ها بطور کامل عملیاتی هستند.

به گزارش ایسنا، جدیدترین اطلاعات ارایه شده از سوی شرکت فرودگاه‌ها نشان می‌دهد که از ساعات ابتدایی صبح دوشنبه بیش از ۱۰ پرواز ورودی و خروجی در فرودگاه کرمانشاه انجام شده و برای ساعات پیش رو نیز تعداد زیادی پرواز برنامه‌ای در نظر گرفته شده است.فرودگاه کرمانشاه که در زلزله شدید سال گذشته نیز با کمترین خسارت امکان عملیات خود را حفظ کرد به عنوان یکی از اصلی‌ترین راه‌ها برای کمک رسانی به مردم شناخته می‌شود و به نظر می‌رسد با تعداد بالای پروازهای برنامه‌ریزی شده در روزهای پیش رو نیز همین نقش را داشته باشد.

در کنار کرمانشاه، اطلاعات پرواز شرکت فرودگاه‌ها نشان می‌دهد که دو فرودگاه ایلام و سنندج نیز بطور کامل عملیاتی بوده و به فراخور نیاز از روز گذشته تعدادی پرواز از مبدا یا به مقصد این فرودگاه‌ها نیز برنامه‌ریزی شده است.همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد با وجود افزایش احتمالی تقاضا برای سفر هوایی در کرمانشاه، همچنان ظرفیت بلیت در مسیرهای منتهی به این شهر موجود است و برای روزهای آینده بلیت پروازهای مختلف همچنان امکان خرید دارد و قیمت آنها نیز برای مسیر تهران – کرمانشاه بین ۱۸۰ تا ۴۰۰ هزار تومان تخمین زده می‌شود. در زلزله قبل بالا رفتن قیمت برخی پروازها از سوی افراد سودجو برای مسافران و مردم مشکلاتی را به وجود آورده بود.

زلزله کرمانشاه درست مانندسال گذشته نگرانی‌هایی از بابت زلزله احتمالی تهران به وجود آورده است. با وجود اینکه سالگرد زلزله 29 آذر سال گذشته نیز نزدیک است، اما به نظر می‌رسد تهران نیز مانند کرمانشاه در این یک سال نتوانسته خود را برای مقابله با این رویداد طبیعی آماده کند و خیلی عجیب نیست که با وقوع زلزله در تهران شاهد عکس‌العمل‌های قبلی مردم و حتی مسوولان باشیم .قطعا دوباره مردم به خیابان‌ها هجوم خواهند آورد و ترافیک و بی‌نظمی شهر را فرا می‌گیرد. اکنون وقت آن است که مسوولان و مدیریت شهری جدی‌تر به این موضوع نگاه کنند.  روز گذشته مجید فراهانی عضو شورای شهرتهران نیز در این خصوص در توئیتی نوشت: مانور و آموزش‌های همگانی زلزله در شهر تهران از واجب‌ترین کارهاست.دوشنبه هفته آینده در جلسه کمیته بودجه با حضور مدیران آتش‌نشانی، آموزش‌های حقوق شهروندی، مدیریت بحران، زیباسازی، آموزش پرورش، هلال احمر و صداوسیما ابعاد موضوع را در شورای شهر تهران بررسی و پیگیری می‌کنم.

 

ارسال نظر