اخبار

۱۳۹۷/۰۹/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۲۸۷

رشد ۶۳ درصدی قیمت مسکن در تهران

براساس جدیدترین گزارش وزارت راه و شهرسازی از تحولات بازار مسکن در تابستان سال جاری، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع آپارتمان در تابستان امسال نسبت به فصل قبل ۲۴ درصد و نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۳.۲ درصد افزایش داشته است. به گزارش دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی آپارتمانی معامله‌شده در فصل تابستان ۹۷، 7 میلیون و 510 هزار تومان بوده است که نسبت به فصل قبل ۲۴.۸ درصد و نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶۳.۲ درصد افزایش نشان می‌دهد.

معاملات انجام شده به تفکیک مناطق شهری در فصل تابستان امسال حاکی از آن است، از میان مناطق بیست و دوگانه شهر تهران، منطقه یک با ۱۶ میلیون و 240 هزار تومان بیشترین و منطقه ۱۸ با 3 میلیون و 200 هزار تومان کمترین متوسط قیمت را داشته است. بیشترین رشد متوسط قیمت در فصل تابستان سال ۹۷ نسبت به فصل مشابه سال قبل مربوط به منطقه ۵ به میزان ۸۲.۸ درصد و کمترین مقدار افزایش مربوط به منطقه ۱۲ به میزان ۲۶ درصد بوده است، البته گزارش‌ها حاکی از این است که مناطق ۱، ۳، ۲، ۶، ۵، ۴ به ترتیب مناطقی هستند که میانگین قیمت یک متر مربع آپارتمان در آنها بیش از متوسط قیمت شهر تهران به ثبت رسیده است.

توزیع قیمتی واحدهای مسکونی معامله شده شهر تهران بر حسب سن بنا در فصل تابستان ۹۷ نشان می‌دهد که واحدهایی با سن کمتر از پنج سال و واحدهای با عمر بین ۶ تا ۱۰ سال به ترتیب با متوسط قیمت‌های ۸ میلیون و 870 هزار تومان و 7 میلیون و 300 هزار تومان بیشترین قیمت‌ها را به ثبت رسانده‌اند، این در حالی است که آپارتمان‌هایی با عمر بین ۱۶-۲۰ و ۱۱-۱۵ با متوسط قیمت‌های 6 میلیون و 570 هزار تومان و 6 میلیون و 890 هزار تومان، کمترین قیمت را در این فصل داشته‌اند. تعداد معاملات واحدهای مسکونی آپارتمانی شهر تهران در فصل تابستان ۹۷ به ۳۷,۴۵۳ واحد رسید که نسبت به فصل قبل ۶.۳ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۲۳.۲ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

کاهش 24 درصدی تلفات ناشی از استنشاق گاز منواکسید کربن

سخنگوی سازمان آتش نشانی شهر تهران گفت: امسال با رعایت ایمنی و توجه به اخطارها و هشدارها از سوی شهروندان شاهد کاهش 24 درصدی تلفات ناشی از استنشاق‌ گاز منواکسید کربن نسبت به مدت مشابه در استان تهران بوده‌ایم.

به گزارش فارس جلال ملکی درباره راه‌های مقابله با جلوگیری از گازهار منواکسید کربن و مرگ خاموش اظهار داشت: خوشبختانه امسال با رعایت ایمنی و توجه به اخطارها و هشدارها از سوی شهروندان شاهد کاهش 24 درصدی تلفات ناشی از استنشاق‌ گاز منواکسید کربن نسبت به مدت مشابه در استان تهران بوده‌ایم. وی ادامه داد: با توجه کاهش دما در روزهای آینده و افزایش باران و برف در شهر تهران باید وضعیت فیزیکی بخاری‌های در منازل و کارگاه‌ها و ادارات بررسی شود. شیشه بخاری‌ باید کاملا سالم باشد و اگر در بخشی از لوله‌ها شعله‌ای وجود ندارد قطعا گاز در حال انتشار است و این مشکل باید برطرف شود.باید از شلنگ‌های مخصوص بخاری استفاده شود و طول شلنگ با اسفنج آغشته به کف چک شود که نشتی نداشته باشد. سخنگوی سازمان آتش نشان شهر تهران افزود: استفاده از کلاهک‌های اچ برای خروج گازهای آلاینده توصیه می‌شود که تقریبا موجب انسداد گازها نمی‌شود.نباید از لوله‌های آکاردونی برای خروج گازهای آلاینده استفاده شود و این لوله‌ها مناسب برای هود آشپزخانه است.

ورود سازمان محیط زیست به کاتالیست‌های تقلبی

مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهرداری تهران از ورود سازمان محیط زیست به موضوع توزیع کاتالیست‌های تقلبی در بازار خبر داد.

به گزارش ایسنا سیدنواب حسینی‌منش با هشدار در مورد نصب کاتالیست‌های تقلبی روی خودروهاگفت: از زمان اجرای معاینه فنی برتر، به پدیده‌ای جدید در مورد وضعیت کاتالیست‌های نصب‌شده روی خودروها برخورد کرده‌ایم؛ به‌گونه‌ای که کیفیت پایین و حتی تقلبی‌بودن برخی کاتالیست‌ها محرز شده است.

وی با بیان اینکه این کاتالیست‌ها فاقد الزام آلایندگی هستند، افزود: کاتالیست روی یک خودرو با پیمایش معمولی حدودا 3 سال عمر می‌کند، اما به نظر نمی‌رسد این کاتالیست‌های تقلبی، بیشتر از سه ماه روی خودرویی دوام بیاورند حسینی‌منش با بیان اینکه داخل ساختار کاتالیست، فلزات گرانبهایی وجود دارد، گفت: با افزایش قیمت‌ها و نوسانات بازار، برخی سازنده‌ها این فلز گرانقیمت را از داخل کاتالیست برمی‌دارند که سبب می‌شود کاتالیست از کارکرد اصلی خود خارج شود؛ چرا که با برداشتن آن فلز گرانبها، فقط یک فیلتر توری در داخل قوطی کاتالیست باقی می‌ماند و تعمیرگاه‌ها نیز این کاتالیست معیوب را با نصف قیمت بر روی خودروها نصب می‌کنند. مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهرداری تهران با بیان اینکه داستان غمناکی را شاهد هستیم؛ چراکه این کاتالیست‌ها به صورت عمده و سیستماتیک در بازار پخش شده است، افزود: سازمان محیط زیست هم بطور جدی، به دنبال بررسی تخلفات تولیدکنندگان کاتالیست تقلبی است تا به این مهم رسیدگی شود؛ اما رانندگان نیز باید در خرید کاتالیست دقت لازم را داشته باشند.

 

ارسال نظر