در شهر

۱۳۹۷/۰۹/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۲۸۶

  تشخیص فعال شدن آتش‌فشان دماوند

قبل از وقوع

رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به ضرورت پایش آتش‌فشان دماوند، گفت: با استفاده از فناوری‌های روز جهان، تشخیص فعال شدن آتش‌فشان 2 تا 3 روز قبل از آن عملی است.

به گزارش ایرنا «محمد شکرچی زاده» با بیان اینکه بدون تردید اطلاع از وقوع آتش‌فشان در کاهش خسارات احتمالی بسیار موثر خواهد بود، افزود: بر خلاف زلزله که دستگاه‌های هشداردهنده تنها چند ثانیه قبل از وقوع حادثه هشدار می‌دهند، در پدیده آتش‌فشان با مجهز شدن به فناوری‌های روز می‌توانیم 2 تا 3 روز قبل هشدارهای لازم را بدهیم و منطقه را از سکنه خالی کنیم.

به گفته وی، در 100 کیلومتری شعاع کوه دماوند، جمعیت چند میلیون نفری ساکن هستند، بنابراین ضرورت دارد سامانه‌های پایش را در منطقه مستقر کنیم و با استفاده از آن ایستگاه‌ها، اطلاعات را مرتب به صورت برخط (آنلاین) دنبال کنیم و اگر زمانی یک حالت غیرعادی را مشاهده کردیم اقدامات لازم را اجرایی کنیم.

وی بر ضرورت اقدامات پیشگیرانه در رابطه با مخاطرات طبیعی قریب الوقوع تاکید کرد و گفت: در شهریورماه امسال سیلی در منطقه اتفاق افتاد که متخصصان علت مهم آن را افزایش قابل‌ توجه حرارت در اطراف منطقه آتش‌فشان تعیین کردند.

رییس مرکزتحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه سازمان هواشناسی نیز افزایش دما را در منطقه گزارش کرده بود، گفت: اینها می‌تواند علائمی باشد که فعالیت آتش‌فشانی منطقه را نشان می‌دهد و در برداشت‌های دیگری که دستگاه‌های دیگر انجام دادند فعال بودن منطقه را نشان می‌دهد.شکرچی‌زاده افزود: این بدان معنا نیست که در ماه‌های آینده مواجه با آتش‌فشان جدی خواهیم بود اما با توجه به دانش زمین‌شناسی و اطلاعات علمی و فنی که دستگاه‌های مختلف دارند اینها مخاطرات طبیعی قریب الوقوعی هستند که باید با استفاده از دانش روز نسبت به رخداد آنها آنها آگاه باشیم تا در صورت وقوع کمترین خسارت را ببینیم. پیش بینی ما این است که ایستگاه اولیه را با دستگاه‌های مورد نیاز مستقر کنیم و چون این کار به بودجه‌ای قابل توجه نیاز دارد، باید اعتبار لازم را در بودجه سال 98 در نظر بگیریم.

  عدم موافقت پلیس با بازگشایی خط عابر پیاده در چهارراه ولیعصر

سرکلانتر مرکز تهران بزرگ از عدم موافقت پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با بازگشایی خط عابر پیاده در چهارراه ولیعصر خبر داد و گفت: این اقدام باعث ترافیک بیشتر و به خطر افتادن جان عابران پیاده در این منطقه خواهد شد.

به گزارش ایلنا سرهنگ سعید سپهری سرکلانتر مرکز تهران بزرگ، در واکنش به اظهارات الهام فخاری، عضو شورای شهر تهران درخصوص بازگشایی خط عابر پیاده در چهارراه‌ ولیعصر گفت: صحبت‌هایی از سوی شهرداری در خصوص بازگشایی خط عابر پیاده در چهارراه‌ ولیعصر شده است که ما به صراحت اعلام کردیم به هیچ عنوان این موضوع مورد موافقت پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ نیست.زمانی که زیرگذر در این منطقه نبود، عبور و مرور عابران پیاده در این منطقه باعث ایجاد ترافیک بسیار سنگین می‌شد از همین‌رو با زیرگذر در این منطقه برای کاهش ترافیک در نظر گرفته شد.سرکلانتر مرکز تهران بزرگ با بیان اینکه زیرگذر با هزینه بسیار زیاد برای راحتی و آسایش مردم در این منطقه و کاهش ترافیک ایجاد شده، ادامه داد: روزانه بیش از 15 هزار نفر عابر از این زیرگذر تردد می‌کنند در صورتی که قرار باشد خط عابر بازگشایی و عابران از سطح خیابان تردد کنند، مشکلات ترافیکی بسیاری برای این منطقه ایجاد خواهد شد.در گذشته به دلیل عبور عابران پیاده از سطح خیابان بار ترافیکی بسیاری به این محدوده وارد می‌شد و پلیس مجبور بود از طناب برای نگهداری مردم استفاده کند تا از حجم بار ترافیک خودروها کاسته شود.همچنین در گذشته به دلیل تردد عابران پیاده از سطح خیابان در این محدوده آمار تصادفات منجر به جرح و فوت در این منطقه بالا بود اما با احداث زیر گذر آمار تصادفات بسیار کاهش یافته است.

سرکلانتر مرکز تهران بزرگ تاکید کرد: قطعا بازگشایی خط عابر پیاده در این محدوده و تردد عابران پیاده از سطح خیابان با ترافیک بسیار سنگینی تا محدوده پل کالج و دورتر از آن مواجه خواهیم شد. در تمام دنیا سواره‌رو محل تردد خودروهای سواری و اتوبوس‌هاست و برای عابران پیاده گذرگاه‌های پل عابر هوایی یا زیرگذر در نظر گرفته می‌شود.سرهنگ سپهری با بیان اینکه حجم عابران پیاده و خودروهای سواری نسبت به گذشته افزایش یافته است، یادآور شد: ما نباید به صد سال قبل برگردیم و انتظار داشته باشیم عابران و خودروها با هم از یک مسیر تردد داشته باشند کاملا غیرمنطقی است و باعث ازدحام بیشتر در این منطقه خواهد شد.

وی تاکید کرد: این اقدام باعث بی‌نظمی صددرصدی در این محدوده شده و برای جان عابران نیز خطرناک خواهد بود. نمی‌دانم چرا اقدامی را که درست و بجاست باید نادیده گرفته بشود. ما به شهرداری پیشنهاد داده بودیم تا از این منطقه برای دیگر تقاطع‌ها مانند تقاطع توحید_آزادی الگوبرداری کنند.به گزارش ایلنا، الهام فخاری، عضو شورای شهر تهران سه روز پیش در خصوص بازگشایی عابر پیاده در تقاطع چهارراه ولیعصر و خیابان انقلاب در صفحه توییتر شخصی خود نوشت:

« به پیشنهاد گروه‌هایی همچون باهمستان و در راستای انجام شعار «شهر انسان‌محور»، با رایزنی و همراهی شهرداران منطقه‌های 6 و 11 و معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران، با همکاری و پیگیری ویژه معاونت شهردار منطقه 6، چهارراه ولیعصر به‌طور موقت در محدوده خط عابر پیاده بازگشایی خواهد شد. پس از پایان دوره آزمایشی و با همکاری مردم در رعایت چراغ راهنما و قوانین ترافیکی این نرده‌ها را می‌توان برای همیشه برچید.»

  حکم شهردار تهران امروز صادر می‌شود

زهرا صدراعظم نوری رییس کمیسیون محیط زیست و سلامت شورای شهر تهران از برگزاری جلسه رییس شورای شهر تهران با وزیر اطلاعات خبر داد و گفت: در این جلسه وزیر اطلاعات اعلام کرده است مشکلی در خصوص حناچی برای شهرداری تهران وجود ندارد.

به گزارش فارس نوری درباره صدور حکم شهرداری پیروز حناچی منتخب شورای شهر تهران، اظهار داشت: محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران و چند تن دیگر از اعضای شورای شهر پیگیر صدور حکم شهردار جدید از سوی وزارت کشور بودند و با توجه به جلسات صورت گرفته، اعلام شده است که تا روز دوشنبه حکم پیروز حناچی به عنوان شهردار جدید تهران صادر می‌شود.

همچنین الهام فخاری دیگر عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه حکم شهردار یزد را هم هنوز صادر نکرده‌اند گفت: تاخیر در صدور حکم منحصر به تهران نمی‌شود.

الهام فخاری، درباره صدور حکم حناچی به عنوان شهردار تهران اظهار داشت: با توجه به تعطیلی‌های رسمی، تأیید حکم شهردار به تعویق افتاده است و ما امیدواریم هر چه زودتر این موضوع تعیین تکلیف شود. تأخیر در صدور حکم شهرداران فقط منحصر به تهران نمی‌شود بلکه حکم شهردار یزد را هم هنوز نزده‌اند.

وی ادامه داد: پرونده حناچی برای شهرداری تهران هنوز در فرایند استعلام و کارهای اداری است که باید زودتر انجام شود و تکلیف تهران نیز در این خصوص مشخص شود.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا شورا در ارسال پرونده تأخیر داشته است، گفت: ‌خیر، شورا به موقع ارسال کرده، بلکه پروسه وزارت کشور با تأخیر بوده است که باید در این خصوص وزارت کشور پاسخگو باشد. در حال حاضر حناچی به عنوان شهردار تهران از سوی اعضای شورای شهر انتخاب شده است و اگر حکم آن صادر نشود، مراحل اداری و قانونی بعدی را دنبال می‌کنیم که بررسی این پرونده در هیات حل اختلاف است، البته امیدواریم که نیاز به مراحل بعدی نباشد.

او افزود: با توجه به تخصص حناچی و سوابق کاری وی، امیدواریم که حکم شهردار هر چه زودتر امضا شود و اعضا مصر به انتخاب خود هستند و این انتخاب را براساس معیارها و ملاک‌های لازم انجام داده‌اند. در شرایط فعلی، مدیریت شهری تهران نیاز به ثبات دارد و این امر نیز باید هر چه سریع‌تر به دلیل منافع شهر و مردم اتفاق بیفتد.

 

ارسال نظر