هشدار درباره تخریب باغ ۲۹هزار متری اراج

۱۳۹۷/۰۸/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۱۲۶

عضو کمیسیون ماده ۷ قانون حفظ و گسترش باغ‌ها نسبت به نابودی احتمالی باغ ۲۹ هزار متری اراج هشدار داد.

زهرا صدراعظم نوری، رییس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در تذکری درباره تخریب باغ اراج در منطقه یک تهران گفت: حفظ و صیانت از باغ‌ها و فضای سبز شهر تهران به عنوان یکی از رویکردهای اساسی شورای اسلامی شهر تهران در دوره پنجم است. از همین رو، شورای اسلامی شهر تهران در اسفند سال ۱۳۹۶ توقف صدور پروانه و ساخت و ساز در باغ‌ها را به تصویب رساند و همواره به دنبال تسری این نگاه به سطوح مختلف تصمیم‌گیری و اجرایی بوده است.

به گزارش مهر، وی ادامه داد: با وجود وجود این رویکرد صریح در شورای شهر تهران، بعضا شاهد رویه‌های گذشته در سطح مناطق هستیم. به عنوان نمونه یکی از لکه‌های بزرگ باغ شمال شرق تهران موسوم به باغ اراج است.

نوری با بیان اینکه باغ اراج با مساحت ۲۹ هزار متر مربع در محله اراج وجود دارد، اضافه کرد: در سال ۱۳۹۴این باغ ابتدا توسط سوءاستفاده گران خشک شده و در یک حادثه مشکوک، آتش سوزی گسترده‌ای در این باغ رخ داده است. این آتش سوزی که بیش از هزار اصله درخت این باغ را از بین برده است به قدری گسترده بود که منطقه شمالی تهران را تحت الشعاع قرار داد و طبق برآورد اولیه ۸۰ درصد باغ سوزانده شده است.

عضو کمیسیون ماد۷ قانون حفظ و گسترش شهرداری تهران ادامه داد: به دلیل این آتش سوزی دادستان انقلاب تهران و شورای حفظ حقوق بیت المال به عنوان مدعی العموم به این پرونده ورود کرده و کمیسیون ماده 7 قانون حفظ و گسترش فضای سبز ضمن اعمال ماده ۴ قانون (تعقیب قضایی مالکین) تبصره یک ماده ششم (تصرف ملک از طریق دادگاه) و ۸۵ میلیارد تومان خسارت و برای احیای باغ، غرس ۵ هزار اصله درخت را برای این ملک رأی صادر کرد.نوری تاکید کرد: با وجود اینکه پرونده به دلیل مالکیت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام و بهره‌برداری اوقاف در دادگاه ویژه روحانیت مفتوح بوده، اما پیگیری موثری توسط شهرداری وقت منطقه صورت نگرفته است. حتی شهرداری منطقه طرح تغییر کاربری این باغ از بوستان عمومی به برج را تهیه و در سال جاری به کمیسیون ماده ۵ ارسال می‌کند.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه کمیسیون ماده ۵ نیز با توجه به عدم تدوین ضوابط ساخت و ساز در باغ‌ها در جلسه ۵۷۹ مرداد ماه سال جاری، رأی به عدم موافقت با طرح پیشنهادی را صادر می‌کند، اضافه کرد: اما با وجود عدم امکان صدور پروانه برای باغ‌ها، شهرداری منطقه در مهر ماه مجوز دیوار کشی برای این باغ صادر و در آبان ماه نیز مجوز گودبرداری ۳۰ درصد را صادر می‌کند.

نوری با طرح چند سوال به شهرداری تهران و سایر نهاد‌های ذی ربط جهت تذکر داد و گفت: چرا تاکنون دادگاه عمومی و انقلاب تهران و شورای حفظ حقوق بیت المال وضعیت این ملک و املاک مشابه را مشخص نکرده است؟ اداره کل حقوقی شهرداری تهران تاکنون چه اقداماتی انجام داده است؟

وی ادامه داد: توافقات صورت گرفته به صورت مبهم و غیر شفاف مالکین و شهرداری، سبب از بین رفتن پیگیری استیفای حقوق شهر شده و هیچ گونه برخوردی با متخلفان صورت نپذیرفته است.

نوری تاکید کرد: شهرداری تهران برای حصول نتیجه اعمال تبصره یک در یک سال گذشته چه اقدام موثری انجام داده است؟ چرا با وجود مفتوح بودن پرونده این ملک در دادستانی تهران، منطقه مربوطه طرح توجیهی صدور پروانه به کمیسیون ماده ۵ ارسال کرده و پیگیر ساخت و ساز در این باغ و تغییر کاربری آن است؟

عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: شهرداری منطقه به چه استنادی و چرا بدون صدور پروانه مجوز گودبرداری ۳۰ درصد سطح اشغال را صادر کرده است؟ بازرسی شهرداری تهران چرا تاکنون در خصوص این ملک گزارشی ارایه نکرده و از این اقدامات جلوگیری ننموده است؟ وی ادامه داد: چرا در دوره جدید مدیریت شهری طرح‌های تغییر کاربری پهنه‌های فضای سبز به کمیسیون ماده ۵ ارسال شده و با وجود کمبود فضای سبز شهر تهران همچنان میل به بارگذاری و تخریب فضای سبز در کمیسیون ماده ۵ وجود دارد؟

  حق الناس را فراموش نکنیم

رییس کمیسیون شهرسازی شورای شهر گفت: سازمان اوقاف و امور خیریه باغ‌ها در اختیار خود را به صورت باغ حفظ کند و از واگذاری آنها برای بارگذاری خودداری کند تا افراد حقیقی و حقوقی درگیر مشکلات نشوند.

محمد سالاری در تذکری به اقدام سازمان اوقاف و امور خیریه در خصوص باغ اراج اظهار کرد: ما در کنار صیانت از باغ‌ها و اهمیت به حفظ و گسترش فضاهای سبز باید موضوع حق الناس را نیز درنظر بگیریم.

وی ادامه داد: در اینجا تذکر اصلی من به سازمان اوقاف و امور خیریه کشور است که باید باغ‌ها در اختیار خود را در راستای همان وقفی که انجام شده حفظ کند و از بارگذاری در آنها خودداری کند اما متاسفانه این سازمان به منظور بارگذاری در باغ اراج با شهرداری منطقه در دوره‌های گذشته به توافق ۳۰- ۷۰ رسیده است یعنی ۷۰ درصد باغ را در اختیار شهر قرار دهد برای تبدیل به پارک عمومی و ۳۰ درصد را بارگذاری کند.

این عضو شورای شهر تهران اضافه کرد: شورای چهارم شهر تهران مانع این اقدام شد و بابت درختان سوخته و قطع شده ۸۵ میلیارد تومان جریمه تعیین کرد و تاکنون نیز از صدور مجوز ساخت و ساز در این باغ جلوگیری شده است اما آنها پرونده را به کارگروه فنی کمیسیون ماده ۵ بردند و مصوبه ۳۰ - ۷۰ گرفتند در حالی که ما در کمیسیون ماده ۵ با بارگذاری در آنجا مخالفت کردیم.

وی خطاب به رییس شورا و شهردار منتخب گفت: درخواست دارم جلسه‌ای با سازمان اوقاف تشکیل شود تا آنها توضیح دهند که چرا این باغ‌ها را به اشخاص حقیقی و حقوقی می‌فروشند که آنها درگیر مشکلات شوند. اکنون شخصی که این زمین را خریده براساس قاعده

۳۰ - ۷۰ اقدام کرده است، از این رو، شهردار تهران باید نسبت به تعیین تکلیف این باغ اقدام کند تا از بارگذاری در این باغ جلوگیری شود.

  ساخت بنای تجاری کنار کاخ گلستان

در جلسه دیروز حجت نظری، عضوشورای شهر تهران نیز نسبت به مجوز ساخت بنای تجاری با کاربری رستوران در حریم بلافصل کاخ موزه جهانی گلستان در خیابان ناصرخسرو و دیوار به دیوار شمس العماره هشدار داد.

نظری با اشاره به پیشینه تاریخی تهران اظهارکرد: در محدوده ارگ تاریخی تهران و در مجاورت با ساختمان شمس العماره و سردر باب عالی کاخ موزه جهانی گلستان که به شماره ۱۴۲۲ در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است، شورای فنی و معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران دو مجوز خارج از ضوابط حریم جهانی کاخ گلستان را در سال ۹۵ صادر کرده است. این عضو شورای شهر تهران گفت: در مجوز اولیه صادر شده توسط شورای فنی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران که بزرگان این حوزه از پژوهشگاه میراث فرهنگی و کمیته ملی ایکوموس ایران تشکیل می‌شود، به بنای تجاری با کاربری رستوران در حریم بلافصل کاخ موزه جهانی گلستان در خیابان ناصرخسرو و دیوار به دیوار شمس العماره، مجوز تخریب و نوسازی با ارتفاع ۱۰ و نیم متر با ۲ طبقه زیر زمین داده شده است.

او افزود: مجوز این حد ارتفاع درحالی داده می‌شود که براساس ضوابط حریم کاخ جهانی گلستان، اجازه ساخت و ساز در حریم بلافصل و درجه یک تا بیش از 7.5 متر وجود ندارد و مجوز صادر شده خارج از حیطه اختیارات قانونی شورای فنی استان تهران بوده است. از سویی دیگر صدور پروانه زیرزمین، خلافی محرز بوده و ساختمان کاخ را به خطر می‌اندازد. وی ادامه داد: در اقدام دوم، معاونت میراث اداره کل میراث فرهنگی استان تهران، به بنایی با کاربری بانک در نبش کوچه تکیه دولت اجازه تخریب و نوسازی و ۱۰ و نیم متر ارتفاع با ۲ طبقه زیرزمین را بررسی و تایید اولیه کرده است که این اتفاق نیز خلاف است. نظری گفت: حال از معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تقاضا دارم نسبت به این دو تخلف محرز ورود کرده و جلوی اینگونه تخلفات شورای فنی و اداره کل میراث فرهنگی استان تهران را گرفته و همچنین شهرداری تهران نسبت به تخلف ملک ناصر خسرو و ارتفاع بیش از حد از ضوابط مجوز اداره کل میراث فرهنگی استان تهران، ورود کرده و از دادن هرگونه پروانه ساختمانی برای ملک نبش کوچه تکیه دولت خودداری کند.

  محسن هاشمی: اخبار منفی کم شده است

رییس شورای شهر تهران گفت: سه روز از زمان قانونی تأیید حکم شهردار منتخب توسط وزارت کشور باقی مانده است.محسن هاشمی در حاشیه جلسه علنی روز سه شنبه با بیان اینکه هنوز خبر موثقی در خصوص تأیید یا رد شهردار منتخب ندارم، گفت: اخبار منفی در حال کم شدن و اخبار مثبت بیشتر به گوش می‌رسد. هنوز فرصت برای امضای حکم هست و ۷ روز از زمان ارسال نام شهردار منتخب گذشته و سه روز فرصت باقی مانده است.

به گزارش مهر، هاشمی به شوخی گفت: اگر طی این سه روز حکم ایشان نیامد، شاید خود به خود شهردار شده باشد.رییس شورای شهر با بیان اینکه اگر این حکم تأیید نشود، نگرانی نداریم، گفت: سرپرست کنونی می‌تواند سه ماه به عنوان سرپرست اداره امور را به عهده بگیرد. همچنین با توجه به اینکه هفته آینده شورا جلسه‌ای ندارد، از همه اعضا خواسته‌ام که در دسترس باشند. او همچنین در آغاز نشست دیروز شورای شهر تهران با تبریک آغاز هفته وحدت گفت: هفته وحدت زمان مناسبی است تا مدیریت شهری برنامه‌های ویژه‌ای پیش بینی کنند تا مودت و برادری، فضای تهران را اخلاقی‌تر کند. هاشمی افزود: امروز که دشمنان جهان اسلام، با محوریت اسراییل و عاملیت دولت ترامپ، توطئه‌ای جامع را علیه اسلام ناب محمدی به اجرا گذاشته‌اند، جا دارد که سیاست تنش زدایی در جهان اسلام را تقویت کنیم. رییس شورای اسلامی شهر تهران افزود: در حوزه فرهنگی و تبلیغی نیز مناسب است. مدیریت شهری، تمرکز فعالیت‌های تبلیغی دینی خود را بر محوریت تعالیم پیامبر متمرکز کند و از تبلیغات افراطی و حاشیه‌ساز جلوگیری کند. هاشمی تاکید کرد: هفته وحدت زمان مناسبی است سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران و معاونت فرهنگی اجتماعی، برنامه‌های ویژه‌ای پیش بینی کنند تا مودت و برادری، فضای تهران را اخلاقی‌تر کند.

وی در پایان سخنانش ضمن تقدیر از زحمات افشانی و سایر مدیران و کارکنان شهرداری تهران، که به دلیل تغییر قانون توسط مجلس شورای اسلامی، بازنشسته شدند گفت: از شهردار منتخب و سرپرست شهرداری تهران، دکتر حناچی می‌خواهیم که هزینه‌های این تغییر در حوزه مدیریت شهری را با فعالیت مضاعف و استفاده از همه دقایق و ساعات خدمت رسانی جبران کرده و هدف شورای شهر از انتخاب ایشان به عنوان سرپرست که استفاده حداکثری از فرصت خدمت تا تایید حکم ایشان بود را محقق نمایند.

 

ارسال نظر