دفاع افشانی از عملکرد خود در شهرداری تهران

۱۳۹۷/۰۸/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۴۱۲۵
دفاع افشانی از عملکرد خود در شهرداری تهران

گروه راه و شهرسازی|

مراسم تکریم و قدردانی از محمدعلی افشانی، شهردار سابق تهران در جلسه علنی دیروز شورای شهر تهران به فرصتی تبدیل شد تا او ضمن تشریح عملکرد خود و مجموعه تحت مدیریتش در 6 ماه گذشته، به برخی شبهات قانونی و رسانه‌ای از جمله دلایل پیگیری مستثنی شدن شهردار پایتخت از قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان و همچنین انتصاب‌های قومیتی پاسخ دهد. در جلسه دیروز شورا، علاوه بر پیروز حناچی، سرپرست و شهردار منتخب، معاونان شهردار نیز حضور داشتند.

افشانی گفت: با همکاری و هماهنگی شورای شهر تهران گام‌های خوبی در شهر برداشته شد و از وزارت کشور نیز برای اطمینان به من متشکرم که پس از چند ساعت از انتخاب، حکم من را صادر کردند.او با اشاره به عملکرد ۶ ماهه خود گفت: این گزارش، گزارش عملکرد من تنها نیست، گزارش تمام کسانی است که در شهرداری در حال فعالیت هستند. اولین اقدامی که انجام دادم بازگشت آرامش به شهر بود.

   وصول مطالبات از دولت و سپاه

شهردار سابق تهران اعلام کرد: با وجود شرایط سخت اقتصادی بدهی شهرداری به ۴ هزار و ۵۰۰ پیمانکاری که کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان طلب از این نهاد داشتند، پرداخت شد. همچنین در مهرماه ۱۴۹ میلیارد تومان طلب ما از دولت وصول شد و این یکی از گام‌های تامین مالی برای شهرداری بود.وی در زمینه حمل و نقل عمومی نیز گفت: ۶ کیلومتر از خط ۷ مترو تهران افتتاح شد و تا سال آینده ۵۰ کیلومتر و ۲۱ ایستگاه به بهره‌برداری می‌رسد.به گفته وی، مناقصه ۶۳۰ واگن نیز امضا شده و عملیاتی می‌شود.افشانی تصریح کرد: همچنین ۵ هزار دوچرخه‌های اشتراکی در پایتخت در اختیار شهروندان قرار گرفت.وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پیگیری طلب‌های شهرداری از نهادهای دیگر به ویژه سپاه پاسداران گفت: این کار را بدون خودنمایی انجام دادم. در اولین روزهای کاری‌ام جلسه‌ای با فرمانده کل سپاه داشتم و مدارک خود را به آنها دادیم و طی ۲۰ جلسه با آنها میزان طلب ما مشخص شد و اکنون کار در مرحله نهایی خود است.افشانی تصریح کرد: در تمامی دوره مسوولیت چیزی جز رضای خداوند و حق مردم را در نظر نگرفتم و امروز شاکرم که این مسوولیت خطیر را واگذار می‌کنم، چرا که انسان باید شاکر آن چیزی باشد که خداوند برای وی رقم می‌زند. شهردار سابق تهران از اعتماد و پشتیبانی اعضای شورای شهر و رییس‌جمهور قدردانی کرد و گفت: پس از انتخاب به عنوان شهردار از دفتر مقام معظم رهبری به جلسه‌ای که مسائل اجتماعی در آن مطرح می‌شد، دعوت شدم که این مایه افتخار من است.افشانی همچنین گفت: مبنای عملم بر قانون و رعایت حقوق انسان‌ها بود و اولین قدمی که در مجموعه شهرداری تهران برداشتیم ایجاد آرامش در این مجموعه برای خدمت به شهروندان بود.وی ادامه داد: پیام من هدایت شهر از طریق شورا و مدیران شهرداری در عمل بود که این موضوع هزینه زیادی برای بنده داشت.

    شفاف‌سازی قراردادهای شهرداری

شهردار سابق تهران گفت: بحث شفافیت و سالم‌سازی محیط را در دستور کار قرار دادم و در این رابطه تمام قراردادهای بیش از ۲۵۰ میلیون تومان را روی سایت شفافیت بارگذاری کردیم. به گفته وی، برای اولین‌بار در مهرماه امسال گزارش۶ ماهه عملکرد شهرداری در روزنامه رسمی منتشر شد. افشانی همچنین گفت: یکی از کارهای خوبی که انجام شد ایجاد درآمد پایدار از طریق تصویب لایحه درآمدهای پایدار شهرداری‌ها در دولت بود و این لایحه هم‌اکنون در مجلس است و اگر به ثمر برسد گامی موثر در ایجاد ثبات در درآمدهای شهرداری است.

    قانون بازنشستگی شامل شهردار نمی‌شود

شهردار سابق تهران همچنین گفت: درباره قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان با کمال تاسف باید بگویم، واقعیت پیگیری شورا و شهرداری با فریبکاری وارونه جلوه داده شد و در حالی که شورای شهر و شهردار برای اجرای صحیح قانون تاکید داشتند اما طرف مقابل بیان می‌کرد که شورا و شهرداری می‌خواهند قانون را سوراخ کنند.

وی تاکید کرد: هیچ کس در شورای شهر و شهرداری با اجرای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان مخالفت نداشت. این قانون شامل شهرداری می‌شود اما شامل شخص شهردار نمی‌شود، چرا که بر اساس قانون شهردار مستقل است و قانون آن مربوط به 111 سال قبل است.وی با اشاره به نامه‌نگاری با وزارت کشور اظهار کرد: بعد از اینکه به دنبال اجرای قانون شهرداری بودیم هر کس مصاحبه می‌کرد، به ویژه رادیو و تلویزیون هم بطور مداوم تبلیغات وسیع می‌کردند.افشانی ادامه داد: تنها یک جا و آن هم در زمانی که بسیاری در مجلس گفتند که اگر استفساریه برای همه شهرداران باشند، نمایندگان امضا نمی‌کنند، من حاضر شدم استفساریه برای شهردار تهران انجام شود.وی گفت: در کمتر از ۳ ساعت ۱۴۰ نماینده استفساریه را امضا کردند.افشانی ادامه داد: در این زمان نمایندگان از جانب اصحاب ثروت و قدرت تحت فشار بودند و مقاومت نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اعضای شورای شهر در مقابل صاحبان ثروت و قدرت ستودنی است.

افشانی با بیان اینکه قانون شهرداری‌های مترقی‌ترین قوانین کشور است و به نهادهای محلی و اجتماعی قدرت می‌دهد، گفت: این قانون حاصل خون بهای مشروطه خواهان ایران است و در قانون پیش‌بینی شده است که شخصی که نمایندگان مردم انتخاب می‌کنند، تابع قانون استخدام کشوری نباید باشد.

شهردار سابق تهران گفت: آنهایی که با اجرای قانون شهرداری‌ها برای شخص شهردار مخالفت کردند، تیر خلاص را به نهادهای اجتماعی زدند و باید پاسخ دهند.

افشانی گفت: تاسف دیگرم را هم اعلام می‌کنم و آن اینکه حداقل یک نفر حقوقدان را ندیدم که از نظر نمایندگان مردم دفاع کند و تعدادی از حقوق دانان هم به مجلس شورای اسلامی رفتند تا بیان کنند به چه دلیل نباید به قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان به شهرداران تعمیم داده شود، اما در کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی حرمت آنها حفظ نشد.افشانی ادامه داد: توپخانه‌ای راه افتاد که بطور مدام دروغ شلیک می‌کرد.وی گفت: یک روز می‌گفتند افشانی با سپاه ساخته است. برای اینکه مشکلش را در بیت رهبری حل کند، روز دیگر می‌گفتند افشانی برای سال ۱۴۰۰ با لاریجانی ساخته است.وی افزود: اما خوش‌بختانه قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان هرچه نداشت روشن کرد که چه کسی با لاریجانی ساخته است.

   27 نفر را منصوب کردم

شهردار سابق تهران گفت: نکته بعدی دامن زدن به مساله قومیتی است که هنوز هم ادامه دارد.وی با بیان اینکه قرار بود من تا ۱۵ آذر شهردار باشم و قرار بود جوانان جایگزین شوند، اظهار کرد: من در دوره مدیریت در شهرداری ۲۷ نفر را منصوب کردم و از این ۲۷ نفر تنها ۶ نفر از قومیت خاص هستند.وی گفت: بیش از حد متعارف در بحث قومیت صحبت شد، در حالی که این کشور مرکز تنوع قومیتی است و هزاران سال است که اقوام مختلف در کنار هم زندگی می‌کنند.وی خطاب به کسانی که به بحث قومیتی می‌پردازند، اظهار کرد: بگذارید مردم در صلح و آرامش زندگی کنند.افشانی در ادامه سخنان خود خطاب به رسانه‌ها گفت وظیفه شما این است که حقایق را به جامعه بیان کنید.

  ادامه فعالیت افشانی در بخش خصوصی

شهردار سابق تهران در حاشیه جلسه علنی شورای شهر تهران نیز گفت: کارهای نکرده در شهرداری تهران زیاد است و از دید بنده، حناچی فرد مناسبی برای اداره شهر و تکمیل کارها است. وی ادامه داد: باید شفاف‌سازی در امور شهرداری ادامه یابد و فرایند صدور پروانه از ابتدا تا انتها به صورت غیرحضوری انجام شود.شهردار سابق تهران گفت: آرزوی من اتمام کمربند سبز تهران است و اگر این موضوع تحقق یابد با پدیده کوه خواری نیز مبارزه می‌شود.افشانی در خصوص برنامه آینده کار خود نیز گفت: انسان باید همیشه در جامعه نقش آفرین باشد و فضا برای کار به ویژه در بخش خصوصی برای بنده فراهم است.

 

 

ارسال نظر