طرح حمایت از زیان‎دیدگان سوانح هوایی

۱۳۹۷/۰۸/۲۹ - ۰۰:۱۰:۱۲
کد خبر: ۱۳۴۰۴۶

میلاد صادقی

پژوهشگر حقوق هوافضا

20 سالی است که جامعه جهانی به یک باور و دریافت مشترک رسیده است: بازماندگان و خانواده‌های قربانیان سوانح هوایی، فراتر از جبران خسارتی عادلانه، به حمایت و مساعدتی مخصوص و جدی نیازمند‌اند. این حمایت و مساعدت به یک کار تعاونی و جمعی احتیاج دارد. دولت و بدنه‎های او همچون سازمان هواپیمایی کشوری و مرجع بررسی‌کننده سانحه، متصدی حمل و نقل درگیر در سانحه و بهره‌‎برداران فرودگاه‌ها، بی‎شک بهترین نهادهایی‌اند که می‌توانند به بخشی از مشکلات و نیازهای اساسی بازماندگان و خانواده‌های قربانیان سوانح هوایی پاسخ دهند.

حدود و مختصات این حمایت و مساعدت را سازمان بین‌المللی هواپیمایی کشوری (ایکائو) در «دستورالعمل مربوط به مساعدت به زیان‎دیدگان سانحه هواپیمایی و خانواده‌های آنها» (سند 9973)، با تلاش و دقت بسیار، به تصویر کشیده است.

این دستورالعمل لااقل از دو برنامه یا پلان صحبت می‌کند. نخست، پلان ملی یا کلان که توسط دولت آماده می‌شود و بطور کلی روابط میان تمامی حامیان را سازمان‎دهی می‌کند و به آن نظم و انضباط می‌بخشد. دوم، پلان خاص که بطور ویژه توسط متصدیان حمل و نقل هوایی (خطوط هواپیمایی) تدوین می‌شود؛ با این پلان، هر متصدی حمل و نقل هوایی اعلام آمادگی می‌کند که در صورت وقوع سانحه هوایی، چه حمایت‎هایی را به عمل می‎آورد. پلان اخیر، موضوع یادداشت حاضر است. دستورالعمل پاره‎ای از مساعدات و حمایت‎هایی که از متصدی حمل و نقل هوایی انتظار ارایه آنها را دارد، مقرر کرده است. این مساعدات و حمایت‎ها بطور کلی جنسی خدمت‎گونه دارند و ممکن است در عمل توسط نهادهای دیگر ولی به هزینه و خرج متصدی حمل و نقل هوایی، ارایه شوند. ارایه خدمات مشاوره‎ای (همچون مشاوره سلامت روانی)، پرداخت‎های مالی فوری، حفظ و استرداد متعلقات سانحه‎دیدگان، انتقال بستگان قربانیان به محلی ایمن و مطمئن در نزدیکی صحنه سانحه و مراقبت از آنان در زمان بازدید از صحنه سانحه، حمایت‎هایی‌اند که دستورالعمل از آنها نام برده است. با این حال، ایکائو الزام خطوط هواپیمایی به داشتن پلان را به نوعی مشروط به پیش‎بینی آن در قانون ملی دولت‌ها کرده است. پس باید دید که دولت‌ها تا چه میزان خود را با این سیاست و تدبیر بین‌المللی هماهنگ کرده‎اند:

- در اروپا، این سیاست بین‌المللی آنقدر اهمیت داشته که توجه مقررات مشترک را به خود جلب کرده است. پارلمان و شورای اروپا در «مقرره مربوط به بررسی و پیش‎گیری از سوانح و حوادث در هواپیمایی کشوری» (2010/996)، از الزام به داشتن برنامه مساعدت به زیان‎دیدگان سوانح هواپیمایی کشوری و بستگان (خویشان) آنها، یاد کرده است. بر بنیان این مقرره، دولت‌های عضو باید اطمینان حاصل کنند که تمامی ایرلاین‎های تاسیس شده در قلمروشان، پلانی در این خصوص داشته باشند. از منظر مقرره اروپایی، این پلان باید حمایت روانی از زیان‎دیدگان سوانح هواپیمایی کشوری و بستگان آنها را بطور ویژه مورد توجه قرار دهد.در اروپا، ظاهراً خطوط هواپیمایی کشورهای ثالث (غیرعضو) که در قلمرو اتحادیه فعالیت می‌کنند، الزامی به داشتن این برنامه ندارند و تنها در این خصوص، مورد تشویق و توصیه قرار می‌گیرند. به هر ترتیب تبعیت از این الزام و نظارت بر این برنامه‌ها، تکلیف بی‎چون و چرای خطوط هواپیمایی اروپایی و دولت‌های آنهاست و اجرای آن به اقدام داخلی دیگری در کشورهای عضو نیاز ندارد، زیرا مقررات اروپایی (regulation) تماماً و مستقیماً، در دولت‌های عضو اعمال می‌گردند.

- در ایالات متحده امریکا، الزام به داشتن این برنامه، در مقایسه با حقوق اروپایی، با جدیت بیشتری دنبال می‌شود. در آنجا، «قانون کمک به خانواده [قربانیان] فاجعه هوایی» (1996)، ایرلاین‎ها را موظف کرده است تا برنامه‎ای را در جهت رفع احتیاجات خانواده‌های قربانیان سوانح هوایی به «هیات ایمنی حمل و نقل ملی» که مرجع بررسی سوانح و حوادث هوایی در این کشور است، تسلیم کنند. این برنامه باید حاوی حداقل استانداردها و الزاماتی باشد. حداقل استانداردها و الزامات این قانون به مساعدت‎ها و حمایت‎های مندرج در سند 9973 ایکائو، شباهت بسیار دارد. علاوه بر این، کنگره ایالات متحده امریکا با تصویب قانون دیگری در سال 1997، آن دسته از متصدیان حمل و نقل خارجی را که به این کشور پرواز می‌کنند، مکلف به رعایت همان استانداردهای حمایتی کرده است که متصدیان داخلی مراعات می‌کنند.

- اما در ایران، الزام متصدیان حمل و نقل هوایی به داشتن برنامه مساعدت به زیان‎دیدگان و خانواده‌های قربانیان سوانح هوایی، در هیچ قانونی پیش‎بینی نشده است؛ این در حالی است که در کشورهای دیگر، چنین تکلیفی در چهارچوب متن مصوب کنگره یا پارلمان، تدوین شده است. وانگهی سند 9973 نیز این الزام را به قانون ملی دولت‌ها ارجاع داده است. فارغ از این کم‎کاری، جا داشت که هیات وزیران، برنامه حمایتی را همانند مقرره اروپایی در چهارچوب حقوق مربوط به بررسی وقایع هوایی و بطور خاص ضمن «آیین نامه بررسی سوانح و حوادث هوایی» پیش‎بینی می‌کرد، ولی از این رسم نیز متابعت نگردید. با این حال، سازمان هواپیمایی کشوری دستورالعملی به شماره 2213 دارد که ضمن آن بهره‎برداران هواپیما را به داشتن پلانی برای ارایه مساعدت به خانواده‎های سوانح هوایی، ملزم کرده است. سازمان در این دستورالعمل از همان استانداردها و مفاهیم سند 9973 ایکائو، وام گرفته است. ولی دو پرسش بی‎پاسخ درباره رویکرد ما به مساله وجود دارد:

- نخست، چرا این الزام مهم و بطور کلی این دستورالعمل، به زبان انگلیسی تدوین شده است؟

- دوم، آیا خطوط هواپیمایی ایرانی، در راستای الزام مذکور، تاکنون برنامه‎ای را برای مساعدت به خانواده‌های قربانیان سوانح هوایی تدوین کرده‎اند؟ در صورت پاسخ مثبت، ایرلاین‎های ایرانی چه حمایت‎هایی را از آنان به عمل آورده‎اند؟

پرسش نخست را سازمان هواپیمایی کشوری و پرسش دوم را خطوط هواپیمایی ایرانی و خانواده‌های قربانیان سوانح هوایی باید پاسخگو باشند. اگر خطوط هواپیمایی ایرانی برنامه‎ای در این خصوص دارند، لازم است این برنامه را هرچه سریع‎تر در دسترس عموم قرار دهند؛ همچنانکه رویه خطوط هواپیمایی در کشورهای دیگر نیز از همین قرار است.

 

ارسال نظر