اخبار

۱۳۹۷/۰۸/۲۲ - ۰۲:۰۴:۲۵
کد خبر: ۱۳۳۵۵۲

کاهش ۲۲ درصدی پروازها در ماه مهر

شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران،‌ جدیدترین آمارها از پروازهای انجام شده در مهرماه سال ۹۷ را اعلام کرده است که این عدد در قیاس با مدت مشابه سال قبل کاهش ۲۲ درصدی را نشان می دهد.

به گزارش ایسنا، طبق اطلاعات ارائه شده در هفتمین ماه از سال جاری، ۲۹ هزار و ۶۱۵ پرواز انجام شده و این در حالی است که آمارهای سال قبل نشان می داد در مهر ۹۶، تعداد پروازها به بیش از ۳۷ هزار و ۵۰۰ پرواز رسیده بود.

به این ترتیب، در شرایطی که پروازهای مهر سال قبل به رشد ۹ درصدی رسیده بودند در سال جاری روند پروازهای ایران کاهشی شده است.

همچنین در طول این مدت حدود 3 میلیون و ۵۰۰ هزار مسافر از طریق فرودگاه های ایران جابه جا شده اند که مانند گذشته همچنان فرودگاه مهرآباد بیشترین سهم را داشته است.

هرچند تعداد پروازهای مهرآباد در مهر امسال در قیاس با مدت مشابه حدود ۲۰۰۰ پرواز کاهش یافته اما همچنان این فرودگاه قدیمی تهران، فعال‌ترین فرودگاه کشور به شمار می رود و پس از آن فرودگاه شهید هاشمی نژاد مشهد و فرودگاه امام خمینی(ره) تهران در رتبه های بعدی قرار دارند.

فرودگاه امام خمینی(ره) هم به عنوان فرودگاه محوری ایران در عرصه بین المللی در مقایسه میان سال جاری و سال گذشته، با کاهش ۱۳۰۰ پرواز و بیش از ۲۰۰ هزار مسافر رو به رو شده که این آمار نشان دهنده پایین آمدن قابل توجه پروازهای بین المللی کشور در یک سال اخیر است.

پس از فرودگاه امام خمینی(ره) تهران، فرودگاه‌های مشهد و شیراز در رده های بعدی بالاترین میزان پروازهای بین المللی قرار گرفته‌اند.

امیری: دولت توجه ویژه به توسعه راه‌ها دارد

معاون پارلمانی رییس‌جمهوری گفت: راه‌ها از زیرساخت‌های مهم در امر توسعه است و از این رو دولت توجه ویژه‌ای به توسعه شبکه ریلی و جاده‌ای کشور دارد. حسینعلی امیری در حاشیه سفر خود به آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: بنا به توصیه رییس‌جمهوری که تاکید دارند اعضای هیات دولت به استان‌ها سفر و از طرح‌های در حال اجرا بازدید کنند و پیگیری‌های لازم را انجام دهند، به آذربایجان شرقی سفر کرده‌ام. وی به موقعیت خاص جغرافیایی آذربایجان شرقی اشاره کرد و گفت: عمده ترانزیت کشور از این استان عبور می‌کند از این جهت دولت توجه خاصی به اتمام طرح‌های ریلی، جاده‌ای و بزرگراه‌های آن دارد.

وی خاطرنشان کرد: رییس‌جمهوری به توسعه ریلی کشور تاکید بسیار دارند و در سایه تاکیدات رییس‌جمهوری عملیات راه آهن میانه – بستان‌آباد - تبریز که در حال اجرا است، با سرعت در حال انجام است و پیشرفت بسیار خوبی دارد.

امیری گفت: با اتمام این طرح ریلی فاصله تهران تا تبریز حداقل سه ساعت کوتاه‌تر می‌شود. وی به راه‌اندازی طرح راه آهن سریع السیر در مسیر تهران - تبریز نیز اشاره کرد و افزود: این موضوع از برنامه‌های دولت است، زیرا راه‌اندازی این طرح بنا به گفته مسوولان استانی، می‌تواند با سفرهای هوایی رقابت کند. امیری اظهار داشت: تونل‌های راه‌آهن میانه - تبریز با وجود سخت بودن کار تمام شده و ایستگاه‌ها در حال اجراست و برخی از این ایستگاه بیش از 75 درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

روان سازی ترانزیت برای سوددهی حمل و نقل

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: اگر می‌خواهیم حمل‌ونقل را اقتصادی و سودده کنیم، باید راه‌حلی برای روان‌سازی ترانزیت در کشور بیابیم.

عبدالهاشم حسن‌نیا در گفت‌وگو با ایسنا، عنوان کرد: ایران با داشتن حدود ۳۴۰ هزار ناوگان و همسایگان مختلف در اطراف کشور، وجود کریدور شرق به غرب و دسترسی به آبهای گرم از موقعیت ذاتی خوبی برای ترانزیت برخوردار است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه فاصله معناداری بین ریل و جاده وجود دارد، عنوان کرد: نمی‌توانیم ۱۵۰ هزار وسیله نقلیه را درکوتاه مدت طی سه چهار سال آینده از رده خارج کنیم و نوسازی ناوگان با توجه به قیمت تمام شده خودرو قبل از افزایش ارز برای هر خودرو حدود  ۶۰۰ تا ۷۰۰  میلیون تومان بود و متاسفانه بعد از نوسانات اخیر ارز قیمت آن به بالای یک میلیارد تومان رسیده است.  

حسن‌نیا اضافه کرد: اگر می‌خواهیم حمل و نقل را اقتصادی کنیم و با دنیای بیرون ارتباط داشته باشیم، باید راه‌حلی برای روان‌سازی ترانزیت در کشور بیندیشیم، شاید این امر در کوتاه مدت به نفع رفتارهای سازمانی ما نباشد، ولی به نفع اقتصاد ملی و اشتغال است. معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: برای روان سازی ترانزیت باید در مرحله اول برای شرکت‌های حمل ونقل بین‌المللی مزیت‌هایی ایجاد کنیم، قوانین و دستورالعمل‌ها را اصلاح کنیم و برای رقابت با شرکت‌های حمل ونقل کشورهای دیگر روش‌هایی اتخاذ کنیم که اقتصادی به‌شمار آید.

او افزود: همچنین برای اینکه شرکت‌ها بتوانند در بخش ترانزیت بیشتر از گذشته فعال باشند باید ناوگان باری را توسعه دهیم تا ترانزیت دو برابر شود و راهکار اصلی این افزایش این است که برای نوسازی ناوگان باید برنامه ششم توسعه، ماده ۳۰ را پیگیری کنیم تا بتوانیم ناوگان داخل کشور و ناوگان برون مرزی که وظیفه ترانزیت را برعهده دارند تقویت کنیم.

 

 

ارسال نظر