پشت پرده تحریم سوخت برای هواپیماهای ایران

۱۳۹۷/۰۸/۲۲ - ۰۲:۰۲:۲۰
کد خبر: ۱۳۳۵۴۹
پشت پرده تحریم سوخت برای هواپیماهای ایران

گروه راه شهرسازی|

اگرچه صنعت حمل ونقل کشور و به ویژه بخش بندری و هوایی از 14 آبان ماه سال جاری مشمول دور جدید تحریم‌های آمریکا شده‌اند، اما قائم مقام مدیرکل حمل ونقل اتحادیه اروپا در گفت‌وگویی اعلام کرد که این اتحادیه با وجود اعمال تحریم‌ها همچنان در کنار ایران می‌ماند و به ارتباطات حمل ونقلی خود با کشورمان ادامه می‌دهد. در این حال، ترکیه که از تمام تحریم‌های آمریکا علیه کشورمان معاف است، از انتقال سوخت به هواپیماهای ایرانی اجتناب می‌کند. مساله‌ای که از نگاه  15 عضو کمیسیون عمران مجلس به دلیل رقابت منفی و مخرب ایرلاین‌های این کشور برای کسب سهم بیشتری از بازار هوایی صورت می‌گیرد.

 قائم مقام مدیرکل حمل و نقل اتحادیه اروپا با بیان اینکه اتحادیه اروپا همواره در زمینه حمل و نقل کنار ایران خواهد ماند و همکاری‌ها ادامه دارد، می‌گوید: اتحادیه اروپا خواهان حرکت در مسیر توافقات قبلی است.

به گزارش فارس، ماجا باکران اظهار می‌کند: در سال ۲۰۱۶ هیأتی از اتحادیه اروپا به رهبری خانم موگرینی، رییس سیاست خارجه اتحادیه اروپا به ایران سفر کرد که در این دیدار توافقات ارزشمندی در زمینه حمل و نقل در ابعاد شهری و هواپیمایی حاصل شد و حالا پس از آغاز تحریم‌های جدید می‌گویم در مسیر همان توافقات حرکت خواهیم کرد.

قائم مقام مدیرکل حمل و نقل اتحادیه اروپا ادامه می‌دهد: ۸۰ درصد حمل و نقل جهان از نظر حجم و ارزش از طریق دریا و توسط کشتی انجام می‌شود و اینکه در چه نقطه‌ای و کجا قرار داشته است، اهمیت ندارد.

باکران اضافه می‌کند: اتحادیه اروپا و قاره اروپا در ادوار مختلف تاریخ از طریق دریا با قاره آسیا تجارت داشته است، به همین دلیل خواهان آن هستیم بین قاره اروپا و آسیا این ارتباط کماکان برقرار باشد. اظهارات قائم مقام مدیرکل حمل و نقل اروپا درحالی است که طی یکی دو هفته گذشته و با آغاز دور جدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران فرودگاه‌های استانبول و لبنان از سوخت رسانی به هواپیماهای ایرانی سرباز زده‌اند و جابه‌جایی کالا به بنادر ایران هم کاهش یافته است.

البته با ادامه عدم سوخت رسانی به هواپیماهای ایرانی در برخی فرودگاه‌ها به ویژه در ترکیه حرف و حدیث‌هایی درباره وجود بدهی شرکت‌های هواپیمایی ایرانی به شرکت سوخت رسان ترک مطرح شد که دبیرانجمن ایرلاین‌های ایران در اظهاراتی اعلام کرد که وجود بدهی شرکت‌های هواپیمایی به شرکت‌های سوخت رسان همیشه وجود داشته است و این موضوع نمی‌تواند عامل اصلی برای عدم سوخت رسانی به هواپیماهای ایرانی باشد.

  پشت پرده تحریم سوخت در ترکیه

در این میان، سید هادی بهادری، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در واکنش به توقف فروش سوخت در برخی از فرودگاه‌های منطقه به هواپیما‌های کشورمان، گفت: هدف اصلی صنعت هوانوردی ترکیه در عدم فروش سوخت، تقویت ایرلاین‌های خودشان و کنار زدن شرکت‌های هواپیمایی ایران است.

 بهادری افزود: پشت پرده اقدام دولت و شرکت‌های ترکیه در عدم فروش سوخت به هواپیماها، مباحث اقتصادی است و فرودگاه‌ها و صنعت هوانوردی ترکیه به دنبال متوقف کردن و به تعطیلی کشاندن فعالیت ایرلاین‌های ایران هستند و برای تحقق این مساله، اقدام به سنگ اندازی در روند سوخت‌رسانی به هواپیما‌ها می‌کنند.

او ادامه داد: هدف اصلی صنعت هوانوردی ترکیه در عدم فروش سوخت، تقویت ایرلاین‌های خودشان و کنار زدن شرکت‌های هواپیمایی ایران است.

بهادری با اشاره به تکرار اتفاق عدم فروش سوخت به هواپیما‌های در فرودگاه بیروت لبنان، گفت: البته در بحث اتفاق فرودگاه لبنان، این مساله مطرح شد که شرکت‌های بین المللی ارایه سوخت در این فرودگاه به دلیل تحریم‌های آمریکا امکان فروش بنزین را ندارند.

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: در شرایط کنونی برای دور زدن تحریم سوخت هواپیما دو راهکار وجود دارد، نخستین راهکار این است که هواپیما‌های ایرانی، مخزن‌های سوخت خود را در فرودگاه‌های کشور کاملا پر کنند که این مساله موجب سنگین شدن هواپیما می‌شود که در نهایت هواپیما‌ها مجبور هستند مسافران کمتری را جابه‌جا کنند.

او تصریح کرد: یکی دیگر از راهکار‌ها در این رابطه این است که هواپیما‌های کشورمان در فرودگاه‌های نزدیک به مرز فرود آمده و برای رسیدن به فرودگاه کشور مقصد و برگشت از آنجا، سوخت‌گیری کنند. بهادری ادامه داد: البته فرود و پرواز دوباره هواپیما، هزینه سنگینی را برای ایرلاین‌ها به دنبال دارد، بطوری که بر اساس گزارش‌ها، یک فرود و پرواز هواپیما بیش‌تر از ۵۰۰ دلار هزینه به دنبال دارد.

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: قطعا جمهوری اسلامی باید مذاکرات ویژه‌ای را با کشور‌های همسایه و کشور‌های منطقه‌ای برای تعاملات بین فرودگاهی از جمله ارایه سوخت و تجهیزات هواپیمایی صورت دهد.

  شرط فروش سوخو به ایران

موضوع دیگری که با آغاز تحریم‌های آمریکا علیه ایران مطرح شد بحث چگونگی خرید هواپیماهای نو از سوی ایرلاین‌های ایرانی بود. البته چندی پیش مدیرعامل ایران‌ایر در گفت‌وگویی اعلام کرد از خرید هواپیماهایی که برای فروش به ایران نیازمند مجوز اوفک نیستند، حمایت می‌کند اما به نظر می‌رسد، با توجه به اینکه اغلب شرکت‌های سازنده هواپیما بیش از 10 درصد قطعات خود را از آمریکا دریافت می‌کنند گزینه چندانی پیش روی ایرلاین‌های ایرانی وجود ندارد.  حتی شرکت سوخو 100 که سال گذشته اعلام کرد، مشکل دریافت مجوز اوفک را با کاهش سهم آمریکا در قطعات مورد استفاده سوخو به کمتر از 10 درصد رسانده است به تازگی فروش این هواپیما به ایرلاین‌های ایرانی را منوط به دریافت مجوز اوفک از آمریکا کرده است.

در همین رابطه، مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرد: خرید هواپیماهای روسی نیازمند صدور مجوز اوفک از سوی خزانه‌داری آمریکاست.

اسعدی سامانی در گفت‌وگو با تسنیم با بیان اینکه روس‌ها به عنوان یک گزینه برای خرید هواپیما مطرح هستند، تصریح کرد: آنها فروش هواپیما به ایران را منوط به صدور مجوز اوفک از سوی خزانه داری آمریکا کرده‌اند، چون 10 تا 15 درصد هواپیمای سوخو قطعات آمریکایی است و به همین دلیل مشمول مجوز اوفک می‌شود، در واقع بدون این مجوز امکان فروش هواپیما به ایران وجود ندارد.

او ادامه داد: مگر اینکه روس‌ها تغییراتی در تجهیزات و قطعات هواپیما ایجاد کنند تا دیگر برای فروش سوخو به ایران نیازی به مجوز اوفک نداشته باشند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با تاکید بر اینکه بکارگیری هواپیماهای روسی در کشور قطعا منوط به این است که ایمنی آنها توسط سازمان هواپیمایی کشوری تایید شود، گفت: بعد از برجام مذاکراتی برای خرید هواپیما با چینی‌ها داشتیم اما هواپیمای آنها هنوز به مرحله تولید قطعی نرسیده و از این رو یک گزینه قطعی برای ایرلاین‌های داخلی نیستند. اسعدی سامانی با تاکید بر اینکه هیچ هواپیمایی بکار گرفته نمی‌شود مگر اینکه سازمان هواپیمایی کشوری ایمنی آن را تایید کرده باشد، افزود: مهم‌ترین هدف ایرلاین‌ها این است که در خدمات رسانی به مردم دغدغه و نگرانی در این رابطه نداشته باشند.

  با وجود چالش‌ها توسعه چابهار ادامه می‌یابد

درشرایطی که صنعت حمل و نقل هوایی پس از اعمال تحریم‌ها با مشکلات متعددی دست به گریبان است وضعیت صنعت دریایی و بندری کشور قابل قبول است و یکی از دلایل اصلی آن معافیت بندرچابهار از اعمال تحریم‌ها بوده است، موضوعی که همکاری هندی‌ها با ایران را تسهیل می‌کند، در این میان قائم مقام وزیر خارجه هند معتقد است با وجود تمام چالش‌هایی که پیش‌روی هندوستان در باقی‌ماندن در برنامه توسعه چابهار وجود دارد، این کشور به تعهدات خود پایبند بوده و از این بندر مهم ایرانی بیرون نخواهد رفت. تیرو مورتی در گفت‌وگو با ایسنا، تاکید کرد: هندوستان از سال‌ها پیش اعلام کرده که توجه ویژه‌ای به چابهار دارد، زیرا معتقدیم این بندر در کنار نقشی که در توسعه فعالیت‌های اقتصادی ایران، هندوستان و افغانستان دارد می‌تواند به عنوان پلی مهم در توسعه فعالیت‌های اقتصادی منطقه نیز مطرح شده و در نظر گرفته شود.

او با بیان اینکه چابهار برای توسعه افغانستان اهمیت بسیار زیادی دارد، تاکید کرد: با توجه به موقعیت خاص جغرافیایی این بندر ایرانی قطعا توسعه فعالیت‌های آن می‌تواند به معنی رشد همکاری‌ها میان این سه کشور و حتی دیگر کشورهای منطقه باشد. به گفته مورتی اولویت این است که زیرساخت‌های توسعه در این بندر طوری گسترش یابد که رسیدن به بسیاری از این هدف‌ها را بتوان در یک برنامه‌ریزی مشخص به مرحله اجرا رساند. او تاکید کرد: در تلاشیم برای حفظ روند توسعه چابهار کانال‌های بانکی و بیمه‌ای لازم را باز کنیم و هند قصد ندارد این بندر در حال حاضر ترک کند.

 

ارسال نظر