تهران شهری برای همه

۱۳۹۷/۰۸/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۳۴۷۲
تهران شهری برای همه

پیروز حناچی که با کسب 11 رای به دور دوم انتخاب شهردار راه یافته است نیز در تشریح برنامه‌های خود با بیان اینکه برنامه‌های من با شعار تهران شهری برای همه تدوین شده است، گفت: اقداماتی که برای تهران به عنوان شهری برای همه انجام می‌شود موجب پایداری، زیست‌پذیری، کاهش آلایندگی آب و هوا و از میان برداشتن عرصه‌های ناپایدار شهری، ایجاد عدالت و برخورداری از خدمات و کاهش ترافیک است.

این نامزد تصدی پست شهرداری تهران عنوان کرد: در ارز یابی‌های انجام شده چالش‌های آلودگی هوا، آلودگی آب، عدم توازن منطقه‌ای، وجود ترافیک، عدم عدالت و برخورداری از خدمات شهر، عدم توجه به بافت فرسوده به عنوان اصلی‌ترین چالش‌های شهر مورد توجه بوده است.

وی با اشاره به چالش‌های آلودگی هوا و آلودگی آب در شهر تهران گفت: مهم‌ترین برنامه‌ام در این حوزه، کاهش آلودگی ناشی از تردد وسایط نقلیه، تکمیل شبکه فاضلاب، هدایت و بهره‌برداری از آب‌های سطحی و احیای قنات‌هاست.در حوزه رفع چالش ترافیک و ایجاد نظام دسترسی مناسب هم باید گفت در حال حاضر سهم حمل و نقل عمومی تا ۱۹درصد است که این عدد باید به ۲۵ درصد افزایش یابد.

او با بیان اینکه احیای رود دره‌های تهران و استفاده از تکنولوژی‌های نوین بازیافت از جمله راه‌حل‌هایی است که در برنامه خود در نظر گرفته‌ام، تصریح کرد: مناسب‌سازی شهر برای گروه‌های خاص، زنان و کودکان از جمله محورهای پیشنهادی این برنامه است.همچنین توانبخشی فعالیت ستادهای بازآفرینی و پیگیری تحقق آیین نامه اجرایی برنامه ملی بازآفرینی شهری از دیگر موضوعات مطرح در برنامه به شمار می‌رود.

حناچی با بیان اینکه ایجاد درآمدهای مالی و پایدار محوری‌ترین چالش این دوره شورای شهر است، عنوان کرد: باید برنامه‌‌ای تدوین کرد که با استفاده از سیستم‌های تشویقی میزان مشارکت مردم در پرداخت عوارض افزایش یابد.کاهش سهم درآمد عوارض ناشی از صدور پروانه و تدوین ساز و کار مناسبی دریافت عوارض عمومی متناسب با میزان بهره‌برداری از مواهب شهر از جمله برنامه‌های بنده است.

به گفته وی، مدیریت هماهنگ در ساماندهی بافت تاریخی، بهره‌برداری از ظرفیت‌های اکولوژیک شهر تهران، تدوین ساز و کارهای مناسب صدور جواز بهره‌برداری و مرمت، به رسمیت شناختن حوزه بهسازی و مرمت در بافت تاریخی شهر تهران در تمام برنامه‌ها نیز مورد توجه قرار گرفته است.

او با بیان اینکه نباید تهران را تبدیل به شهری مختص خودروها کنیم، عنوان کرد: این شهر باید زیبنده کسانی باشد که در آن زندگی می‌کنند. ما می‌توانیم با استفاده از ابزارهای جدید به عنوان مثال پارکینگ‌های هوشمند برای شهرداری تهران درآمدزایی کنیم و سالانه ۳۵۰۰ میلیارد ریال به شهر برگردانیم.توسعه حمل و نقل عمومی، پیاده‌محوری، هوشمندسازی، بهره‌برداری از پارکینگ‌های عمومی، ترویج نظام توسعه محله‌ای از موضوعاتی است که دنبال خواهیم کرد.

وی یادآور شد: چالش بعدی ما بافت فرسوده شهری و عرصه‌های ناکارآمد است که باید در این زمینه دولت نیز به وظایف خود عمل کند و بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده آغاز شود و از خلاقیت و معماری پایدار در بافت‌های فرسوده بهره‌گیری شود. بعضا بافت تاریخی را از طریق طرح تفصیلی از بین می‌بریم و نمی‌توان بخشی از بافت‌های تاریخی را تخریب و بخشی دیگر را نگاه داشت.

نامزد شهرداری تهران، با اشاره به اینکه شهر یک موجود کاملا متناسب است و نباید ناهنجار رشد کند، گفت: در حال حاضر ما استقرار ۴.۵ میلیون نفر در شهر تهران خارج از محدوده قانونی را داریم.ساماندهی سکونت‌گاه‌های غیر رسمی با همکاری استانداری البرز یکی دیگر از طرح‌های ماست و این طرح را زمانی که در شورای عالی شهرسازی بودیم، ابلاغ کرده‌ایم. برنامه‌هایی نیز در خصوص درآمدهای مالی پایدار در شهر تهران داریم. تهرانی‌ها در پرداخت عوارض شهری مشارکت کمی دارند. در حال حاضر سهم درآمد شهرداری از صدور پروانه کاهش یافته است و باید دیگر حوزه‌های درآمدی در شهرداری تهران شناسانده شوند.

حناچی افزود: ما چالش‌های جدی در کسب و کارهای دانش بنیان داریم. فقدان سازوکار مناسب بهره‌گیری شرکت‌ها، عدم مشارکت بخش خصوصی، حمایت از استارت‌‌آپ‌ها و کارآفرینان نیز از موضوعاتی است که باید به آن توجه کرد. همچنین فقدان نقشه خطرپذیری مبتنی بر حوادث از چالش‌های اصلی تهران است و به دنبال تهیه برنامه مرکز دیده‌بان شهر تهران هستیم.

نامزد شهرداری تهران تصریح کرد: حریم گسل‌های تهران شناسایی شده‌اند و اینکه چه اقداماتی نباید انجام شود، مشخص شده است. ما در حال حاضر چالش مدیریت بحران را داریم.

  پاسخ‌های حناچی به پرسش‌ها

اعضای شورای شهر تهران پس از ارایه برنامه توسط پیروز حناچی سوالات خود را از وی مطرح کردند.

بعد از اتمام صحبت‌های حناچی اعضای شورا سوالات خود را مطرح کردند و او به این سوالات پاسخ داد. کاندیدای تصدی پست شهرداری تهران درباره ساماندهی وضعیت پسماند در پایتخت گفت: تفکیک پسماند از مبدا و آموزش و روش اصولی جمع‌آوری زباله‌ها باید در دستور کار قرار گیرد. شیوه فعلی جمع‌آوری پسماند مایه وهن همه است. تولید زباله باید کاهش پیدا کند و تفکیک از مبدا را از خانه‌ها شروع کنیم.

حناچی با بیان اینکه کنترل کردن و رصد را در دوره جدید در همه حوزه‌ها پیگیری می‌کنم، عنوان کرد: عادت دارم وقتی کاری را به عهده من می‌گذارند آن را جدی پیگیری کنم و قبل از سایر دستگاه‌های نظارتی خود ما هستیم که باید کنترل و رصد را انجام دهیم. از ۲۰ سال گذشته تا امروز با شهرداری‌ها از شهر کوچک تا کلان‌شهر همکاری داشتم، اما نگاهم نسبت به شهرداری تهران قبل و پس از ورودم کاملا متفاوت شده است.

وی ادامه داد: توان انجام این را دارم که بدنه شهرداری را برای رسیدن به یک هدف بزرگ و مشترک تهییج کنم و البته درصد کمی از این بدنه دنبال مسائل حاشیه‌ای هستند.

تغییر رویکرد از برج باغ به خانه باغ موضوع دیگری بود که حناچی به آن اشاره کرد و در ادامه درباره بحران تاب آوری در پایتخت گفت: پادگان ۰۶ با ارزش‌ترین پادگان کشور است که هم می‌توان آن را به تهدید و هم فرصت تبدیل کرد. با تلاش‌های انجام شده و تقویت زیر ساخت‌ها، ۳۵ هکتار معادل پارک ملت را به سهم فضای سبز پایتخت از این پادگان اضافه کردیم و این ناشی از همکاری شهرداری و نیروهای مسلح بود.

وی منطقه ۲۲ را عامل وهن در تمام دوره‌های شهرداری دانست و گفت: مسیر قانونی برای رفع معضلات این منطقه انجام شده و دوشنبه در کمیسیون ماده ۵ و پس از آن در کمیسیون عالی معماری و شهرسازی به تصویب خواهیم رساند.حذف امضای طلایی از حوزه‌های شهرسازی موضوع دیگری بود که حناچی به آن اشاره کرد و گفت: امضای طلایی موضوعی بود که به بدنه آسیب وارد می‌کرد به همین دلیل به معاونان شهرسازی مناطق تفویض اختیار شد، البته تلاش شده تا در همین راستا فرآیند صدور پروانه به سه ماه کاهش پیدا کند.

 

 

ارسال نظر