آخوندی و حناچی در راند آخر

۱۳۹۷/۰۸/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۳۴۷۰
آخوندی و حناچی در راند آخر

گروه راه و شهرسازی|آزاده کاری |

روز گذشته 4 کاندیدای تصدی شهرداری شهر تهران با حضور در صحن شورا برنامه‌های خود را ارایه کردند. البته رسول کشت پور یکی دیگر از کاندیداها به دلیل مشخص نبودن وضعیت بازنشستگی‌اش از کاندیداتوری بطور مکتوب انصراف داد و4 نامزد دیگر که قبلا برای ترتیب صحبت کردن آنها قرعه کشی شده بود، به بیان دیدگاه‌ها و برنامه‌های خود درباره شهر پرداختند. سیدکامل تقوی نژاد، پیروز حناچی، عباس آخوندی و غلامرضا انصاری به ترتیب چهار نامزدی بودند که در صحن شورا صحبت کردند و بعد از صحبت‌های آنها اعضای شورا رای‌گیری کرده و عباس آخوندی با 16 رای و پیروز حناچی با 11 رای به دور نهایی انتخاب شهردار راه یافتند. فردا نیز شهردار تهران از بین این دو نفر مشخص می‌شود. سیدکامل تقوی نژاد 10 رای و غلامرضا انصاری نیز 3 رای را به خود اختصاص دادند.

به گزارش «تعادل»، سیدکامل تقوی نژاد اولین نامزدی بود که به ارایه برنامه‌های خود پرداخت. تقوی نژاد ابتدا آماری از مشکلات و چالش‌های پیش روی شهرداری ارایه کرد و با بیان اینکه اکنون مشکلات مالی مهم‌ترین چالش شهرداری تهران است، با اشاره به کسری بودجه گفت: برای فائق آمدن بر کسری بودجه 20 تا 40 درصدی شهرداری تهران که دامنه‌ای از 3.400 میلیارد تومان تا حدود 7 هزار  میلیارد تومان در سال جاری خواهد داشت و نیز تامین مالی پایدار شهر از تجربه سازمان امور مالیاتی برای قانونی کردن وضع عوارض محلی و استفاده حداکثری از این مالیات محلی با همکاری و همراهی مجمع امید و شورای عالی استان‌ها بهره خواهم گرفت تا درآمدهای پایدار شهرداری‌ها احیاء و برای اداره شهر قابل اتکا باشد، به نحوی که سهم درآمدهای پایدار از 27 درصد در منابع بودجه سال جاری، به 40 درصد در تهران 1400 افزایش یابد.

وی ادامه داد: برای این منظور به روز رسانی و ساماندهی مجدد نرخ‌های پایه قیمت منطقه‌ای املاک را با کمک شورای شهر به نحوی اجرایی خواهم کرد که در سال آخر برنامه سوم به نسبت قابل قبولی از قیمت کارشناسی روز برسد و برای پیگیری افزایش سهم کلان‌شهرها از مالیات بر ارزش افزوده در تبصره‌های بودجه سال 1398 کشور تلاش خواهم کرد، برای متناسب‌سازی عوارض کسب و پیشه با عارضه‌ای که اصناف برای شهر ایجاد می‌کنند، لایحه‌ای در راستای رسته‌بندی اصناف به شورا ارایه خواهم داد و از توان اتحادیه‌های اصناف برای افزایش میزان وصول‌پذیری عوارض کسب و پیشه، عوارض پسماند و ... استفاده می‌نمایم.

او با بیان اینکه تجربه‌ام در اداره بانک سپه را چراغ راهی خواهم کرد برای احیای اعتبار مالی شهرداری تهران نزد شبکه بانکی و نقش آفرینی فعال شهرداری تهران در اداره موثر و مطلوب بانک شهر و به وضعیت موجود اداره این بانک با سرعت پایان خواهم داد، گفت: به جای استفاده صرف از قدرت تسهیلات دهی بانک شهر، برای ورود شهرداری‌ها به بازار سرمایه و استفاده از ظرفیت‌های تامین مالی مبتنی بر صکوک، صندوق‌های سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان، پروژه و دیگر ابزارهای مالی از بانک شهر بیشترین بهره و استفاده را خواهم برد.

او با اشاره به اینکه مساله بدهی‌های دولت به شهرداری و هزینه‌های شهروندی دولت را درخلال حضورم در جلسات هیات دولت پیگیری خواهم کرد تا بدهی 12 تا 16 هزار میلیارد تومانی دولت به شهرداری تعیین تکلیف شود، ‌تاکید کرد: از ظرفیت پیش بینی شده در بودجه سنواتی کل کشور به منظور تهاتر بدهی‌های بانکی شهرداری با مطالبات شهرداری از دولت حداکثر استفاده را خواهم کرد و زمینه‌های تاسیس صندوق توسعه شهر تهران به عنوان نهاد تامین مالی مشترک دولت و شهرداری برای توسعه شهر را با پیگیری ارایه لایحه دولت به مجلس شورای اسلامی فراهم خواهم کرد.

او همچنین با اشاره به اینکه پرداخت مطالبات راستی‌آزمایی شده پیمانکاران نباید به هیچ‌وجه متوقف شود، عنوان کرد: تعهدات شهرداری تهران در قبال بدهی‌های برجای مانده از دوره قبل را با استفاده از ظرفیت‌های بودجه غیر نقد، ابزارهای مالی بازار سرمایه با تاکید بر بازار بدهی مورد توجه قرار خواهم داد.

به گفته وی، برای تکمیل و بهره‌برداری از همه پروژه‌های در دست اجرای شهرداری به بیش از 50 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است و تامین این منابع به تنهایی از سوی شهرداری امکان پذیر نخواهد بود، بر همین اساس، پالایش و ارزیابی پروژه‌های نیمه تمام و در دست تکمیل را در دستور کار قرار خواهم داد و تمام منابع را برای تکمیل و بهره‌برداری از پروژه‌های با پیشرفت فیزیکی بالای 70 درصد و پروژه‌هایی که گرهی را بگشاید یا ظرفیت جدید اقتصادی در شهر خلق می‌کند را فراهم خواهم کرد و پروژه‌های قابل واگذاری به بخش خصوصی را به کمک روش‌های مختلف مشارکت عمومی – خصوصی از چرخه تصدی‌گری شهرداری خارج خواهم کرد، تا در تعامل و همراهی با سرمایه‌گذاران، فعالان اقتصادی و تامین‌کنندگان زمینه رشد اقتصادی پایدار و جذاب برای تهران را فراهم کنیم.

غلامرضا انصاری نیز که موفق به کسب 3 رای شده در تشریح برنامه‌های خود آورد: در کوتاه‌مدت تعامل با بانک‌ها، تعامل با دستگاه‌های دولتی، در میان مدت تعامل با اصناف، تعامل با ارگان‌ها و سازمان‌ها و همچنین توسعه مبلمان شهری را در دستورکار قرار خواهم داد و در بلندمدت نیز اجرای قانون مدیریت پسماند، توسعه حمل و نقل ریلی، زنده کردن شب‌های تهران و ... را پیگیری خواهم کرد.

وی با بیان اینکه معتقدم که شفافیت سرلوحه امور باید قرار گیرد، گفت: با بارگذاری املاک بزرگ مقیاس و بارگذاری املاک بانک‌ها می‌توانیم از کمک آنها بهره‌مند شویم.

این کاندیدای شهرداری تهران با بیان اینکه بسترسازی و توانمندسازی اجتماعی، هوشمند‌سازی، توسعه زیرساخت‌های شهری و جلب مشارکت بخش عمومی و خصوصی راهکار اصلی حل مشکلات است، افزود: بافت فرسوده یک سرمایه است و باید تلاش کنیم تا هویت شهری‌مان بازسازی شود.

 

 

ارسال نظر