برنامه‌های شهرداری برای نوسازی بافت فرسوده تهران

۱۳۹۷/۰۸/۱۵ - ۰۰:۰۸:۰۵
کد خبر: ۱۳۳۲۱۵

گروه راه و شهرسازی|

 نوسازی بافت‌های فرسوده یکی از دغدغه‌های اصلی دولت و مدیران شهری در کلان‌شهرها به شمار می‌رود. در شهرتهران بیش از 3 هزار هکتار بافت فرسوده شناسایی شده است که 5 درصد مساحت شهر را به‌ خود اختصاص داده و حدود ۱۵درصد از جمعیت شهر در این محدوده ساکن هستند. مدیریت شهری سال‌هاست که با تشکیل سازمان نوسازی شهرداری تهران به موضوع نوسازی بافت‌های فرسوده ورود پیدا کرده است و علاوه بر اینکه خود اقدام‌هایی دراین زمینه انجام داده با دولت نیز در طرح بازآفرینی شهری همکاری دارد. کاوه حاجی علی اکبری، مدیر عامل سازمان نوسازی شهرداری تهران در گفت‌وگویی به تشریح فعالیت‌های این سازمان و برنامه‌های آتی آن برای نوسازی بافت فرسوده تهران پرداخت و از ورود ۴ هزار واحد مسکونی تا پایان سال به چرخه مسکن امید خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی کاوه حاجی علی‌اکبری، مدیرعامل سازمان نوسازی شهرداری تهران در پاسخ به اینکه سازمان نوسازی شهرداری تهران در زمینه بازآفرینی شهری چه محورهای اصلی را دنبال می‌کند، اظهار کرد: یکی از محور‌های اصلی فعالیت سازمان‌، اجرای پروژه‌های بزرگ‌مقیاس است که می‌توانند نقش الگوسازی داشته باشند. برای اینکه این پروژه‌ها محقق شوند‌، ما دو کار مشخص را انجام داده‌ایم. نخست اینکه این پروژه‌ها را به‎عنوان یک دستور کار ویژه در دفاتر توسعه محله تعریف کرده‌ایم. دفاتری که انجام این پروژه‌ها را بر عهده دارند از یک اولویت خاصی پیروی می‌کنند. دومین اقدام این است که بسته‌های تشویقی برای این پروژه‌ها تعریف کرده و به تایید هیات‌مدیره رسانده‌ایم و اکنون در حال اجرای آنها هستیم‌. با تعدادی از معماران در تهران مذاکره کرده‌، سپس پروژه‌ها را به آنها ارایه می‌دهیم تا طرح آنها را تایید کنند، و نقش الگوسازی داشته باشند.

وی با بیان اینکه 50 درصد هزینه‌های مربوط به ‌نظام مهندسی و هزینه‌های مربوط به برگه‌ها را ما پرداخت می‌کنیم تا بتوانیم در نظارت و کیفیت ساخت‌وسازها نقش داشته باشیم، گفت: در این پروژه‌ها ۵۰ درصد هزینه‌های مربوط به انشعابات را تعریف کرده‌ایم. سازمان تعهد کرده ۹ درصد وام بانکی که سازندگان در این پروژه‌ها خواهند گرفت را بعد از تسویه آن پرداخت کند. بنا بر آنچه گفته شد در هر مترمربع ۱۵۰ هزار تومان از هزینه‌های تمام‌شده ساخت‌وساز را می‌توان کاهش داد و ما فکر می‌کنیم کمک قابل‌توجهی است که علاوه بر مشارکت‌ و کار قانونی پروژه‌ها در بافت فرسوده می‌توانند از آن استفاده کنند.

او درباره وضعیت مسکن امید هم توضیحاتی ارایه کرد و گفت: در راستای اجرای این طرح ۴ هزار واحد مسکونی را تعریف کرده و در قالب ۱۰ پروژه فراخوان‌هایی داده‌ایم و در حال حاضر در ۳ مورد از این پروژه‌ها در مرحله انعقاد قرارداد با توسعه‌گر هستیم. تفاهم‌نامه ۷ پروژه را نیز با گروه سرمایه‌گذاری مسکن وابسته به بانک مسکن منعقد کرده‌ایم و امیدواریم وارد مرحله اجرا شود. این ۱۰پروژه امسال می‌تواند ۴ هزار واحد مسکونی را وارد چرخه مسکن امید کند‌.

حاج علی اکبری با بیان اینکه امسال برای اولین بار شهرداری تهران بودجه مشخصی را برای رفع کمبود خدمات در بافت‌های مسکونی فرسوده پیش‌بینی کرده است‌، تصریح کرد: بودجه‌ای حدود ۳۵۰ میلیارد تومان داریم که آیتم‌های گوناگون ۴ حوزه تملک‌‌، بازگشایی معابر‌، تأمین فضای سبز‌، پارکینگ و بهسازی محیط در آن دیده‌شده است‌. بودجه دیگری هم داریم که متناسب با مناطق مختلف پروژه را تعریف کرده است‌. به عنوان نمونه، در محله تختی یک انبار را در نظر گرفته‌ایم‌ و در حال مذاکره با مالک آن هستیم تا بتوانیم آن را خریداری و تبدیل به فضای سبز برای محله کنیم. از سوی دیگر، در تلاش هستیم کمک نهادهای دیگر را برای تأمین سرانه خدماتی بگیریم.

همچنین بر اساس تفاهمی که با دولت داشته‌ایم و سازمان برنامه نیز آن را پذیرفته‌‌، البته باید یادآور شد که هنوز عملی نشده‌‌، قرار است در سال جاری ۳۰۰ میلیارد تومان برای بافت‌های فرسوده پیش‌بینی شود‌. در راستای این طرح در محله‌ها پروژه‌های خدماتی را شناسایی و به سازمان برنامه و شرکت بازآفرینی شهری معرفی کرده‌ایم .این‌یک حرکت مستمر است و سال‌ها باید تکرار شود. بر اساس آنچه در برنامه ششم توسعه پیش‌بینی‌شده سالانه باید ۱۰درصد بافت فرسوده در اولویت قرار بگیرد و وارد چرخه نوسازی شود.

یکی از پروژه‌های مهم در دست اقدام در شهرداری تهران طرح نیلوفری است، ‌او درباره این طرح توضیح داد: در پروژه طرح نیلوفری ما مسوول تهیه طرح و برنامه هستیم و اجرای آن با حوزه معاونت فنی عمران است. در این زمینه اختلاف‌نظری با راه‌آهن وجود داشت. قبلاً توافقاتی بین شهرداری و راه‌آهن صورت گرفت که زمینی را خریداری کنند. خوشبختانه آقای آخوندی در آخرین جلسه‌ای که داشت دستور داد تا این طرح به عنوان یک پروژه بازآفرینی شهری در نظر گرفته شود. این کار گشایش بزرگی بر اختلاف راه‌آهن و شهرداری تهران ایجاد کرد.

حاج علی اکبری با بیان اینکه برای طراحی و برنامه‌ریزی محور نیلوفری دو اقدام را به‌طور هم‌زمان پیش می‌بریم، اظهار کرد: یکی کوتاه‌مدت که فضا را از این حالت خارج کند.یعنی فضایی که آزادشده است، شن‌پاشی و بعد بسترسازی شود.اعتقادداریم محور نیلوفری بزرگ مقیاس‌ترین فرصت باز‌آفرینی شهر تهران است. شما کجا می‌توانید ۵۰ هکتار زمین یکپارچه روی محروم‌ترین و فرسوده‌ترین نواحی شهر داشته باشید که آزاد باشد. به همین دلیل اعتقادداریم که تهیه برنامه‌های این محدوده باید با یک وسواس و دقت خیلی مضاعفی انجام شود و این دومین کاری است که ما در این پروژه انجام می‌دهیم.

      ضرورت واگذاری اراضی دولتی طی۱۵ روز

 اما هوشنگ عشایری، معاون وزیر راه و شهرسازی نیز توضیحاتی درباره تسهیلاتی که در اختیار سرمایه‌گذاران بازآفرینی شهری گذاشته می‌شود، ارایه کرد و گفت: وام ۹ درصدی بدون سپرده‌گذاری از جمله تسهیلاتی است که باید در این حوزه در اختیار سرمایه‌گذاران بازآفرینی شهری قرار بگیرد. در صندوق یکم، بیش از ۵۰۰ هزار فقره سپرده‌گذاری انجام شده است، این افراد متقاضیان اصلی مسکن هستند که سود بانکی آنها از ۹ به ۶ درصد کاهش داده شده است. عشایری، در مراسم امضا و مبادله تفاهم‌نامه مشترک میان شرکت بازآفرینی شهری ایران، شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن و سازمان نوسازی شهر تهران با تأکید بر اینکه توسعه فضاهای عمومی شهری یکی از محورهای اصلی برنامه بازآفرینی است، اظهار کرد: توسعه خدمات روبنایی و زیربنایی نیز از دیگر برنامه‌های بازآفرینی شهری است. دولت در این زمینه در حد بضاعت خود کمک‌های لازم را ارایه کرده و کسری ۴ هزار میلیارد تومانی بازآفرینی شهری طی تفاهم‌نامه‌ای با سازمان برنامه و بودجه کشور تأمین شده است که با این مبلغ، خدمات روبنایی و زیربنایی به مردم ساکن در بافت‌های هدف ارایه می‌شود.منابع مالی اولیه طرح تامین شده و اعطای مشوق‌های باقی مانده آن به عهده شهرداری‌هاست که اصلی‌ترین بازیگران موضوع تخفیف‌ها و مشوق‌ها هستند.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: تمام تخفیف‌ها و مشوق‌های مشمول مناطق محروم کشور شامل مناطق هدف بازآفرینی شهری نیز می‌شوند. در همین راستا تخفیف‌ها و تسهیلات ویژه‌ای برای سرمایه‌گذاران در بازآفرینی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد تعلق می‌گیرد.امیدوارم بتوانیم در راستای ساخت، بهسازی و نوسازی ۱۰۰هزار واحد مسکونی گام‌برداریم. وی افزود: طرح استفاده از اراضی دولتی برای پروژه‌های بازآفرینی شهری در دستور کار قرار گرفته است که این اراضی باید ۱۵ روز پس از تحویل در اختیار توسعه‌گران قرار گیرند.توافقات اولیه درخصوص واگذاری تمام اختیارات دولت در بازآفرینی شهری به جز صدور صلاحیت موضوع ماده ۴ به شهرداری‌ها انجام شده است. این موضوع با اعلام آمادگی شهرداری‌ها در آینده تصویب خواهد شد.تمام تخفیف‌هایی را که شهرداری در طرح بازآفرینی شهری به سرمایه‌گذاران اعطا می‌کند باید توسط دولت به شهرداری‌ها پرداخت شود. همچنین شهرداری باید سالانه ۳۵ میلیارد تومان بابت انشعابات، تخفیف در نظر بگیرد. به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، بخش خصوصی به عنوان اصلی‌ترین رکن اجرای برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار است که امیدواریم به این برنامه ورود کنند.وی با بیان اینکه تمامی اراضی دولتی طبق ماده ۶ قانون ساماندهی و عرضه تولید مسکن واگذار می‌شود، گفت: ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی در صورت داشتن اراضی بدون محدثات موظف هستند که اراضی خود را در اختیار برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار قرار دهند.به اعتقاد عشایری گرفتن ملک از دستگاه‌ها به آسانی انجام نمی‌شود اما چون رییس‌جمهور در این زمینه تاکید کرده این موضوع اجرا می‌شود.

 

ارسال نظر