ایرانشهر

۱۳۹۷/۰۸/۱۰ - ۰۰:۳۳:۱۳
کد خبر: ۱۳۲۸۸۲

لایحه «مالیات بر ارزش افزوده در شهرها» مسکوت ماند

رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران از مسکوت ماندن بندهایی از لایحه مالیات بر ارزش افزوده که تاثیر منفی بر عملکرد شهرداری‌ها داشت، خبرداد. به گزارش ایسنا، مجید فراهانی درمورد آخرین وضعیت لایحه مالیات بر ارزش افزوده که در کمیسیون اقتصادی مجلس در حال مطالعه و بررسی است، گفت: در گذشته شهرداری‌ها عوارض مختلفی را از مردم دریافت می‌کردند و با آنها امور جاری شهر را انجام می‌دادند اما بعد از مدتی تمامی عوارض‌ تجمیع و تحت عنوان مالیات بر ارزش افزوده تعریف شد.

وی با بیان اینکه در سنوات گذشته 30 درصد مالیات بر ارزش افزوده به شهرداری‌ها تخصیص داده می‌شد،‌ ادامه داد: از این مبلغ 88 درصد به تهران و 12 درصد به روستاهای اطراف واگذار می‌شد. فراهانی با بیان اینکه طبق لایحه‌ای که دولت به مجلس ارسال کرده تا مالیات بر ارزش افزوده ساماندهی شود، عملا سهم مالیات بر ارزش افزوده شهرداری‌ها به شدت کاهش یافته است و این می‌تواند شهرداری‌ها را در اداره اموراتشان با مشکلات جدی مواجه کند، اظهار کرد: در حال حاضر سهم شهرداری از مالیات بر ارزش افزوده 3 هزار میلیارد تومان است که مبلغ خوبی برای اداره شهر محسوب می شود. وی با بیان اینکه در صورت تصویب لایحه جدید قطعا شهرداری‌ها به خصوص کلانشهرها با مشکلات جدی در اداره شهرشان مواجه می‌شوند،‌ گفت: براساس لایحه دولت، تمامی مالیات‌ها باید به خزانه دولت‌ ریخته شود و از آنجا سهم هر سازمانی تخصیص داده شود که واریز مالیات به خزانه دولت و همچنین روند تخصیص و چگونگی بازگرداندن سهم شهرداری‌ها به آنها نیز جای سوال دارد و یک مسیر پر فراز و نشیب است که می‌تواند مشکلات زیادی را ایجاد کند. وی با بیان این که لایحه مالیات بر ارزش افزوده که از سوی دولت به مجلس ارسال شده، به گونه‌ای است که امکان وضع عوارض از شوراهای شهر سلب می‌شود،‌ خاطرنشان کرد: این در حالی است که وضع عوارض یکی از مهمترین اظهارات شوراهای شهر است که براساس وضعیت شهرها، زمان و مکان، عوارض مختلفی را وضع می‌کند و تصویب لایحه جدید به این معناست که یکی از مهمترین کارکردهای شورا از آنها گرفته می‌شود.

استفاده از صندلی کودک در خودروها اجباری می‌شود

دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک کشور گفت: طرح «الزام استفاده از صندلی کودک در خودرو» که به صورت لایحه به دولت فرستاده شده، در حال بررسی در مجلس است. به گزارش ایسنا پوریا محمدیان یزدی با بیان اینکه طرح الزام استفاده از صندلی کودک خودرو ابتدا به ساکن در جلسات کمیسیون ایمنی راه مطرح  و در کمیته‌های تخصصی آنها بررسی شد، اظهارکرد: با وجود این  بررسی‌ها اما متوجه شدیم در دنیا به موضوع استفاده از صندلی کودک در خودرو پرداخته شده است و این موضوع را به عنوان یکی از الزامات قانونی کنترل می کنند. در حقیقت مانند الزام بستن کمربند، استفاده از صندلی کودک نیز در دنیا اجباری است. وی ادامه داد:پس از آن از دستگاه‌های مختلف پیشنهاداتی مطرح شد و در کمیته‌های آنان نیز این موضوع نهایی و در نهایت به عنوان مصوبه کمیسیون ایمنی راه‌ها به دولت ارجاع شد؛ زیرا باید در قالب یک لایحه ارسال می شد. دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک کشور گفت: این موضوع در کمیسیون اجتماعی مجلس مطرح و در آنجا نیز از دستگاه‌های مختلف دعوت و نقطه نظرها گرفته شد. در حقیقت نظر مثبت این بود که صندلی کودک در خودرو باید اجباری شود و باتوجه به وزن و سن کودک انواع مختلفی نیز باید  داشته باشد.  محمدیان در ادامه تصریح کرد: تصمیم برآن شد به دلیل وجود جزییات بسیار ابتدا کلیات این طرح در مجلس مصوب شود و پس از آن جزییات این طرح در آیین نامه اجرایی که بعدا مصوب هیأت وزیران می‌شود، مشخص شود.

۵۰۰  هزار خودرو معاینه فنی ندارند

مقایسه کیفیت هوای تهران در دوسال گذشته نشان می دهد که وضعیت هوای تهران رو به بهبود که نرفته هیچ وخیم تر هم شده است. به گونه ای که سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ هفت درصد روزهای آلوده تر داشته یعنی بالغ بر ۲۰ روز.  به گزارش مهر، در همین زمینه سید آرش حسینی میلانی به آلودگی هوای شهر تهران اشاره کرد و گفت:  اخذ معاینه فنی سهم هر شهروند در کاهش میزان آلودگی هوا است. با ظرفیت فعلی ناوگان حمل و نقل عمومی ما نمی‌توانیم از همه شهروندان انتظار داشته باشیم در شهر فقط با استفاده از مترو تردد کنند اما این را می‌توانیم از آنها بخواهیم که معاینه فنی را جدی بگیرند چراکه معاینه فنی مسوولیت مدنی، اخلاقی و قانونی است که برعهده شهروندان است. حسینی میلانی اضافه کرد: هم‌اکنون سیستم نوبت‌دهی اینترنتی هم در مراکز معاینه فنی شروع به کار کرده و شهروندان می‌توانند از این طریق زمان خود را مدیریت کنند. با این وجود، همچنان مراجعه و دریافت نوبت به صورت حضوری زیاد است و با توجه به اینکه از ابتدای آبان ماه، مقرر شده بود خودروهای فاقد معاینه فنی جریمه شوند و از آنجا که ما عادت داریم کارهایمان را به دقایق انتهایی موکول کنیم، شاهد صف‌های طولانی در مراکز معاینه فنی بوده‌ایم. حسینی میلانی با بیان اینکه در پنج روز نخست آبان ماه، بیش از ۲۷ هزار مراجعه حضوری صورت گرفته و تنها ۱۳۹۲ مراجعه به شکل اینترنتی بوده است، عنوان کرد: این در حالی است که افرادی که مراجعه اینترنتی داشتند، وقت بسیار کمتری از آنان گرفته می‌شد در حالی که در مراجعه حضوری شهروندان دو تا سه ساعت معطل می‌مانند. وی  تصریح کرد: در حال حاضر ۵۰۰ هزار خودرو معاینه فنی ندارند که باید در این دو هفته، معاینه فنی بگیرند.

 

ارسال نظر