تهاتر بدهی ایرلاین‌ها به فرودگاه نجف با طلب برقی ایران از عراق

۱۳۹۷/۰۸/۱۰ - ۰۰:۳۲:۰۶
کد خبر: ۱۳۲۸۸۰

دبیر انجمن صنفی شرکت‌های هواپیمایی گفت: در نشستی که با بانک مرکزی داشتیم، قرار شد مطالبات وزارت نیرو از عراق بابت فروش برق به این کشور، با بدهی ایرلاین‌ها به فرودگاه نجف تهاتر شود.

مقصود اسعدی سامانی در گفت‌وگو با مهر، با اشاره به سفر روز دوشنبه هیات ایرانی متشکل از مسوولان سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت فرودگاه‌ها و نمایندگان برخی شرکت‌های هواپیمایی به عراق و دیدار آنها با مسوولان سازمان هواپیمایی این کشور و فرودگاه نجف، در خصوص رسیدگی به وضعیت پروازهای اربعین زوار ایرانی اظهار کرد: در این سفر نمایندگان شرکت‌های هواپیمایی ایرانی مسائل و مشکلات خود را با مسوولان فرودگاه نجف مطرح کردند.

وی گفت: به‌رغم ضعف مدیریتی فرودگاه نجف و مشکلاتی که در سطح مدیریت این فرودگاه وجود دارد، اما به خاطر ارادتی که به حضرت اباعبدالله الحسین(ع) دارند، برای زائران ایرانی اربعین مشکلی نداریم و پروازها به خوبی انجام می‌شود؛ در این سفر هماهنگی‌های لازم انجام شد؛ با این حال عمده‌ترین دغدغه‌ای که مسوولان فرودگاه نجف داشتند، بحث بدهی ایرلاین‌های ایرانی به این فرودگاه بود که قرار است با راهکارهایی، بدهی‌های شرکت‌های هواپیمایی به فرودگاه‌های نجف و بغداد را پرداخت کنیم.

دبیر انجمن صنفی شرکت‌های هواپیمایی یادآور شد: امیدوار بودیم تسهیلات لازم برای زائران اربعین فراهم شده باشد که بررسی‌های ما نشان می‌داد این تسهیلات فراهم شده است؛ امیدواریم همان‌گونه که زائران در پروازهای رفت، با کمترین تأخیر به نجف و بغداد اعزام شدند، پروازهای برگشت را هم با همین روال به پایان برسانند. به گفته اسعدی سامانی، میزان تاخیر  پروازهای اربعین شرکت‌های هواپیمایی ایرانی امسال در مقایسه با سال گذشته کمتر بوده است.

وی با اشاره به حضور هیات ایرانی به ریاست مرتضی دهقان، معاون عملیات پرواز و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشوری و تعدادی از مدیران دیگر این سازمان و شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در نشستی با رییس سازمان هواپیمایی کشوری عراق، گفت: تفاهمنامه جدیدی امضا شد و تعداد پروازهای هفتگی ایران به عراق را که ۹۰ پرواز در هفته است، به ۱۲۰ پرواز در هفته افزایش دادیم. البته درخواست ما انجام پرواز به عراق به صورت نامحدود بود که مورد موافقت عراقی‌ها قرار نگرفت و فعلا با ۱۲۰ پرواز در هفته موافقت کردند.

این فعال صنفی صنعت هوانوردی افزود: موافقتنامه‌ای هم در زمینه ترافیک هوایی ایران و عراق و همچنین توافقنامه‌های دو جانبه دیگری میان دو کشور از جمله تجسس و نجات هوایی به امضا رسید. امیدواریم دو ماه دیگر نشست جدیدی داشته باشیم و برخی موارد که نیاز به بازنگری دارد را بررسی کنیم.

وی درباره نحوه رفع مشکل بدهی شرکت‌های هواپیمایی ایرانی به فرودگاه نجف تصریح کرد: در این زمینه نشستی با بانک مرکزی داشتیم و قرار شد از محل طلب‌هایی که وزارت نیروی ایران از عراق بابت فروش برق به این کشور دارد، بتوانیم بدهی هایمان را تهاتر کنیم.

دبیر انجمن صنفی شرکت‌های هواپیمایی در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه مطالبات وزارت نیرو از عراقی‌ها بابت فروش برق، از اموال دولتی است اما بدهی‌های ایرلاین‌ها به فرودگاه نجف، بدهی‌های بخش خصوصی است، آیا این توافق، مشکل قانونی ندارد، تاکید کرد: در این زمینه قرار است مطالبات ما از محل فروش برق به عراق به صورت دینار و از سوی وزارت نیرو به فرودگاه نجف تعلق گیرد و از سوی دیگر شرکت‌های هواپیمایی نیز بدهی خود را به وزارت نیرو به صورت ریالی پرداخت کنند.

 

 

ارسال نظر