حمایت از دستفروشی در چارچوب قانون

۱۳۹۷/۰۸/۱۰ - ۰۰:۳۱:۳۶
کد خبر: ۱۳۲۸۷۹
حمایت از دستفروشی در چارچوب قانون

گروه راه و شهرسازی|

 حمیدرضا تحصیلی، مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران گفت: برای رفاه حال شهروندان و حمایت از دستفروشی در چارچوب قانون با ساز و کار استاندارد محل‌هایی تعیین شده که در اختیار دستفروشان قرار خواهد داد.

به گزارش تسنیم، تحصیلی با بیان اینکه سدمعبر ایجاد شده توسط این دستفروش‌ها تخلف محسوب می‌شود، عنوان کرد: این افراد برای کسب سود موجب بر هم زدن نظم شهری وآسایش شهروندان می‌شوند.به همین دلیل شرکت ساماندهی برای رفاه حال شهروندان و نیز حمایت از دستفروشی در چارچوب قانون با ساز و کار استاندارد محل‌هایی را مشخص کرده که در اختیار دستفروشان قرار خواهد داد.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران اظهارکرد: شرکت ساماندهی به تمامی دستفروشانی که با این شرکت همکاری دارند و در محل‌های مشخص و مورد نظر فعالیت کنند خدمات ارایه می‌دهد. البته دستفروشانی که خود را پایبند به قانون نمی‌بینند نباید انتظار حمایتی از شهرداری داشته باشند.

تحصیلی با اشاره به اینکه باید مانع افزایش گسترده دستفروشان در شهر تهران و حضور روز افزون مراجعه آنها از حاشیه‌های شهر به داخل تهران شویم، اظهار کرد: در صورت ممانعت نکردن ازحضور دستفروشانی که باعث سدمعبر در سطح شهر می‌شوند شاهد افزایش این پدیده به عنوان یک معضل بزرگ در سطح شهر خواهیم بود که علاوه بر برهم زدن ظاهر شهر، سبب آسیب‌های اجتماعی نیز در سطح شهر خواهد شد.

وی با بیان اینکه راه‌اندازی روز و شب بازارها جهت استقرار دستفروشان در دستور کار شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران قرار دارد، افزود: در این راستا مکان‌ها وساعات مشخصی را برای فعالیت دستفروشان در محل‌های مشخص در هر منطقه در نظر گرفته‌ایم که به دستفروشان مستقر در این مکان‌ها خدمات ارایه خواهیم داد. زهرا نژادبهرام، رییس کمیته شهرسازی شورای شهر تهران نیز در این نشست با اشاره به اینکه مشاغل قدیمی درتهران جمع آوری و مشاغل جدید در قالب دستفروشی در شهر تهران فعال شده‌اند، گفت: در حال حاضر علاوه بر پوشاک مواد غذایی و حتی شاهد فروش بنزین در خیابان‌ها هستیم به همین منظور شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران باید با توجه به مصوبات قانونی در راستای ساماندهی این گونه فعالیت‌ها اقداماتی انجام دهد. عضو شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه رفتار سلبی برای ساماندهی دستفروشان مناسب نیست، افزود: به منظور ساماندهی دستفروشان باید راه‌حل‌های متعددی همچون راه‌اندازی شب بازارها در نظر گرفته شود اگرچه این تنها راه‌حل موجود نیست.در راستای ساماندهی دستفروشان می‌توانیم برای هر محله ماهانه یک بازار در نظر بگیریم. در مکان‌هایی که امکان حضور دستفروشان در برخی از ساعات روز وجود ندارد می‌توان با تعیین زمان‌های مشخص امکان کسب درآمد را برای دستفروشان فراهم کرد. رییس کمیته شهرسازی شورای شهر تهران اضافه کرد: خواستار اجرای طرح شب بازارها به صورت پایلوت در یک منطقه از شهر تهران هستیم، با شناسایی دستفروشان و استقرار آنها در قالب روز و شب بازار می‌توان کنترل و نظارت آنها در شهر تهران را افزایش داد.حضور دستفروشان در شب علاوه بر اشتغال زایی می‌تواند باعث ایجاد امنیت در محلات شهر تهران شود علاوه بر اینکه دستفروشی در هیچ کجای دنیا جرم و تخلف نیست به همین منظور ما نیز باید با برنامه‌ریزی مناسب وبه کارگیری راه‌حل‌های مختلف زمینه فعالیت آنها را فراهم سازیم.

   توصیه مدیرعامل مترو  به  دستفروشان

همچنین مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران از شهروندان و مسافران مترو خواست که برای جلوگیری از زیاد شدن تعداد دستفروشان از آنها خرید نکنند.

فرنوش نوبخت درباره سرانجام ساماندهی دستفروشان مترو گفت: به دلیل شرایط اقتصادی تعداد دستفروشان روز به روز بیشتر می‌شود، ما هم در حال تقابل هستیم اما مسافران باید خودشان کمک کنند. وی ادامه داد: شهروندان نباید از دستفروشان خرید کنند، ما که نمی‌توانیم با آنها برخورد انتظامی کنیم یا در هر واگن یک مامور بگذاریم. اگر مردم خرید نکنند، خود به خود تعدادشان کم می‌شود. ما اجازه ورود کیف بزرگ را نمی‌دهیم اما از کیف‌شان چراغ قوه و چسب درمی‌آورند و می‌فروشند. مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران معتقد است که اگر مردم در حل این معضل مشارکت نداشته باشند، شرایط به همین شکل باقی خواهند ماند. مردم برای آرامش خودشان هم که شده با ما همکاری کنند. ما به تنهایی نمی‌توانیم دستفروشان را از سطح مترو جمع کنیم. او در عین حال به دستفروشان مترو توصیه کرد که به این فعالیت ادامه ندهند زیرا وقت خودشان را تلف می‌کنند و هیچ درآمد پایداری برای آنها به بار نخواهد آورد.

   بی‌برنامگی برای مقابله با متکدیان پایتخت

الهام فخاری، رییس کمیته اجتماعی شورای شهر نیز درباره سرانجام جمع‌آوری و ساماندهی متکدیان از سطح خیابان‌های پایتخت توضیحاتی ارایه کرد و گفت: وظیفه جمع‌آوری دستفروشان ومتکدیان با شهرداری‌هاست اما وظیفه نگهداری یا بازداشت آنها بر عهده شهرداری‌ها نیست، در نتیجه هیچ فکری برای بعد از جمع‌آوری نشده است وشهرداری‌ها هم مسوولیتی ندارد.

وی ادامه داد: متکدیان در سطح شهر چند دسته هستند، برخی از آنها گدایان حرفه‌ای و کسانی هستند که به صورت باندی فعالیت می‌کنند، تعدادی هم تهیدست و فقیر واقعی‌اند. باید برای نحوه برخورد با هرکدام از آنها فکری شود و در عین حال دستگاه‌های مسوول با هماهنگی یکدیگر تقسیم وظایف کنند. نمی‌شود شهرداری متکدیان را جمع کند و بعد از جمع‌آوری، بدون برنامه بار دیگر در خیابان‌ها رها شوند. با این اقدام، کسانی که به صورت باندی و غیرقانونی فعالیت می‌کنند و کودکان را به استثمار می‌گیرند بدون ترس و مهابا به اقداماتشان ادامه می‌دهند چون به بی‌نتیجه بودن فعالیت‌های شهرداری و سایر مراکز پی برده‌اند.

این عضو شورای شهر تهران با انتقاد از بی‌برنامگی سازمان‌ها برای مقابله با تکدی‌گری گفت: شهرداری به تنهایی نمی‌تواند برای برطرف کردن آسیب‌های اجتماعی اقدام کند و نباید این اقدامات به صورت سطحی و مقطعی انجام شود چرا که این افراد مجددا به سطح شهر و جامعه بازمی‌گردند.

عضو شورای شهر تهران اظهار کرد: سازمان بهزیستی در رابطه با آسیب‌های اجتماعی نقش اصلی را ایفا می‌کند و دستگاه‌های انتظامی و قضایی نیز باید در کنار شهرداری تهران و سازمان بهزیستی نسبت به جمع‌آوری و تسهیل در ساماندهی این افراد اقدام کنند.

 

 

ارسال نظر