افزایش 19 درصدی معاملات ملک در کشور

۱۳۹۷/۰۸/۰۵ - ۰۰:۱۳:۳۹
کد خبر: ۱۳۲۵۵۳
افزایش 19 درصدی معاملات ملک در کشور

براساس تازه‌ترین آمار منتشر شده از سوی اتحادیه مشاوران املاک تهران در مهرماه سال جاری قراردادهای خرید و فروش در کل کشور ۱۹ درصد افزایش و در شهر تهران ۳۷ درصد کاهش داشته است. در مهرماه سال جاری ۵۹ هزار و ۲۵ قرارداد خرید و فروش در کل کشور به امضا رسیده که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۱۹ درصد افزایش نشان می‌دهد. در پایتخت اما شاهد افت ۳۷ درصدی معاملات بوده‌ایم و در این ماه نزدیک ۱۱ هزار و ۳۲ قرارداد خرید و فروش به امضا رسیده است که این رقم در مهرماه ۱۳۹۶ نزدیک به ۱۷ هزار و ۳۸۱ مورد بوده است. در مهر ماه در کل کشور ۴۷ هزار و ۳۸۴ قرارداد اجاره در مهرماه به ثبت رسیده که نسبت به سال قبل در همین بازه زمانی ۹درصد کاهش نشان می‌دهد و در تهران هم ۱۵ درصد کاهش قراردادهای اجاره داشته‌ایم.  در مهرماه ۱۳۹۷، ۱۳ هزار و ۵۴۰ قرارداد اجاره در تهران به امضا رسیده است که این رقم در ماه مشابه سال قبل ۱۵ هزار و ۸۴۱ مورد بود که برخی کارشناسان علت افت قراردادهای اجاره را اقدام برای خرید توسط شهروندان در کل کشور و مهاجرت از تهران می‌دانند.

  رشد ۲۶ درصدی خرید و فروش در 7 ماه

رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران با اشاره به آمار قراردادهای خرید و فروش مسکن در 7 ماهه نخست امسال گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۴۴۳ هزار و ۶۶ مبایعه‌نامه (قرارداد خرید و فروش) در کل کشور به ثبت رسیده است که در زمان مشابه سال قبل این تعداد ۳۶۲ هزار و ۳۰۴ مورد بود که نشان می‌دهد قراردادهای خرید و فروش در کشور ۲۶ درصد افزایش داشته است.

مصطفی قلی خسروی درگفت‌وگو با ایسنا، ادامه داد: در بخش اجاره اما ۳۶۴ هزار و ۱۹۲ قرارداد در 7 ماهه امسال به ثبت رسیده که با توجه به ۴۱۹ هزار و ۶۲۹ اجاره‌نامه در همین بازه زمانی سال قبل قراردادهای اجاره ۱۳ درصد کاهش نشان می‌دهد که این رقم نیز به معنای تمدید اجاره‌نامه یا اقدام به خرید بوده است. به گفته خسروی، در تهران طی 7 ماهه امسال ۱۰۵ هزار و ۶۳۷ مورد قرارداد خرید و فروش املاک به ثبت رسیده که با توجه به ۱۲۳ هزار و ۳۸۴ مبایعه‌نامه سال قبل، شاهد کاهش ۱۴ درصدی معاملات در تهران بوده‌ایم. رییس اتحادیه مشاوران املاک یادآور شد: در 7 ماهه امسال، اجاره نامه هم در تهران ۱۵ درصد کاهش یافته است، از ابتدای امسال تا ۳۰ مهرماه ۱۰۷ هزار و ۴۳۵ قرارداد اجاره در تهران به امضا رسیده و این عدد در 7ماهه سال قبل ۱۲۶ هزار و ۵۵ مورد بوده است.

خسروی در پاسخ به اینکه چه توصیه‌ای به متقاضیان بخش مسکن دارید، گفت: کسانی که قصد خرید دارند اقدام کنند و به فروشنده‌ها توصیه می‌کنم واحدهای خود را بفروشند و با این هدف که مسکن گران می‌شود خانه را نگه ندارند زیرا اگر قیمت‌ها افزایش یابد ممکن است در شرایط رکود نتوانند خانه خود را بفروشند، ضمن اینکه فروشنده‌ها اگر گران بفروشند، گران می‌خرند. او ادامه داد: مسکن پیشران اقتصاد است و گردش مالی در بخش مسکن باعث رونق اقتصادی می‌شود و ۱۷۴ شغل کلیدی را راه می‌اندازد.

  افزایش ۱۳۰ درصدی قیمت‌ها طی 5 سال

با توجه به کاهش حجم معاملات طی ماه‌های اخیر و جهش قیمت مسکن نگاهی به آمار وزارت راه و شهرسازی در سال‌های اخیر می‌تواند به تحلیل بازار کنونی مسکن کمک کند، آمارها حاکی از آن است که در 5 سال گذشته قیمت متوسط هر مترمربع واحد مسکونی ۱۳۰ درصد افزایش یافته است. بر اساس آمار وزارت راه و شهرسازی در مهرماه امسال متوسط قیمت هر مترمربع آپارتمان در مناطق 22 گانه تهران با رشد 6.3 درصدی به 8 میلیون و 633 هزار تومان افزایش یافت. در مهرماه سال گذشته متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی 4 میلیون و 715 هزار تومان بود که در مهر امسال با 83 درصد افزایش به 8.6 میلیون تومان رسیده است. از سوی دیگر مقایسه آمار منتشر شده از سوی وزارت راه و شهرسازی در خصوص قیمت مسکن و تعداد مبایعه‌نامه‌های ثبت شده حاکی از آن است که در مهرماه سال 92 متوسط قیمت هر مترمربع آپارتمان در تهران 3 میلیون و 764 هزار تومان و تعداد مبایعه‌نامه‌ها 6317 فقره بوده است.

به عبارت دیگر در بازه زمانی مهرماه 92 تا مهرماه 97 قیمت متوسط یک مترمربع آپارتمان در تهران 129.3 درصد افزایش یافته است.

 

 

ارسال نظر