«اف‌ای‌تی‌اف» و موقعیت استثنایی برای توسعه اقتصادی ایران

۱۳۹۷/۰۷/۲۳ - ۰۰:۲۱:۰۳
کد خبر: ۱۳۱۷۱۴

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تبعات مثبت پیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی درپولشویی، گفت: «اف‌ای تی اف» موقعیتی استثنایی برای افزایش تجارت و توسعه اقتصادی ایران با وجود تحریم‌های امریکا است.

به گزارش ایرنا، عباس آخوندی در حاشیه بازدید از پروژه حرم تا حرم و محور گرمسار - فیروزکوه در جمع خبرنگاران افزود: اکنون کشور در شرایط بسیار سخت اقتصادی قرار دارد و کارشکنی‌های امریکا و بی‌تدبیری بعضی از جریان‌های سیاسی در داخل کشور، کار را برای دولت دشوار کرده است. او یادآورشد: امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های هدفمند از این شرایط بسیار سخت عبور کنیم و وزارت امور خارجه ایران به خوبی برای انزوای ایالات متحده در جهان در تلاش است. آخوندی اضافه کرد: رویکرد یکجانبه گرایی امریکا با افزایش همکاری کشورهای جهان با ایران رو به افول است و اکنون اتحادیه اروپا همکاری بسیار خوبی با کشورمان دارد. وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: انزوای امریکا یک فرصت تاریخی است و بسیاری از کشورهای قدرتمند جهان و اتحادیه اروپا رویکردهای خصمانه ترامپ علیه ملت ایران را محکوم می‌کنند. آخوندی گفت: باید از ظرفیت «اف‌ای تی اف» برای توسعه تجارت بهره ببریم و نپیوستن ایران به این معاهده بین‌المللی خود تحریمی است.  او افزود: نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به پیوستن ایران به «اف‌ای تی اف» رای مثبت دادند و تصویب نهایی این طرح به انزوای روز افزون امریکا کمک می‌کند.

   پیشنهاد به کامیون‌داران  

برای تامین لاستیک

وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از اظهاراتش به مشکلات کامیون داران اشاره کرد و گفت: اگر تعاونی‌های کامیون‌داران اقدام به واردات لاستیک کنند، دولت ارز لازم را در اختیارشان قرار می‌دهد.

آخوندی اظهار کرد: در حال حاضر هماهنگی بسیار خوبی بین اتحادیه‌ها و تعاونی‌های کامیون‌داران و وزارتخانه‌های صمت و راه و شهرسازی به وجود آمده و در تلاشیم که مشکلات این قشر را به تدریج حل کنیم.

او در پاسخ به پرسشی در خصوص تامین لاستیک و دیگر لوازم یدکی مورد نیاز کامیون‌داران گفت: پیگیری این مهم با سایر دستگاه‌ها است اما با این همه وزارت راه و شهرسازی هم پیگیر حل این مشکل بوده تا این مشکل حل شود. این عضو کابینه از حل مشکل لاستیک کامیون‌داران خبر داد و اضافه کرد: بخشی از نیاز کامیون‌داران به این لوازم از طریق واردات جدید، بخشی از طریق کالاهای متروکه و بخشی هم از طریق صنایع تولیدی داخلی تامین شده است.  به گفته آخوندی، خوشبختانه پروژه آزادراه حرم‌تا حرم روند خوبی را طی کرده و قطعه دوم آن در محور گرمسار-سمنان با پیشرفت ۷۶ درصدی یک رکورد در احداث آزادراه‌ها محسوب می‌شود. او با بیان اینکه با احداث این قطعه، محور قم-گرمسار و گرمسار - سمنان یکپارچه می‌شود، افزود: تلاش پیمانکار و وزارت راه بر این است که این محور هرچه سریع‌تر به سمنان برسد، ضمن اینکه این پروژه از یک کارگاه بسیار زنده و فعال بهره‌مند است و پیشرفت کار بسیار رضایت‌بخش است.

وزیر راه و شهرسازی همچنین به پروژه‌های جدید شهرسازی اشاره کرد و افزود: تعریف شهر جدید ایوان‌کی دیگر موضوعی است که در دستور وزارت راه و شهرسازی وجود دارد ما خوشبختانه شاهد تنظیم اساسنامه این امر در هفته گذشته بوده‌ایم که در کمیسیون اجتماعی دولت هم به تصویب رسید.

آخوندی اظهارکرد: امیدواریم این طرح در صحن دولت هم مصوب شود چراکه این شهر می‌تواند سرریز جمعیت تهران را در خود جای دهد و از سوی دیگر صنعت و اشتغال خوبی در ایوان کی وجود دارد و این منطقه در صورت رونق قطعا شهر خوابگاهی نخواهد بود.

 

ارسال نظر