در شهر

۱۳۹۷/۰۷/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۱۳۸۵

 نصب فیلتردوده برای اتوبوس‌های خصوصی الزامی شد

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران بر لزوم نصب سالانه فیلتر دوده روی 10 درصد اتوبوس‌های بخش خصوصی تأکید کرد.

به گزارش ایسنا، محسن پورسید آقایی در مورد تأثیر نصب فیلتردوده بر کاهش آلودگی هوا با بیان اینکه برای رفع صددرصدی آلایندگی اتوبوس‌ها لازم است که از فیلتر دوده استفاده شود، گفت: برای رفع کامل آلایندگی ذرات معلق نیاز به فیلتر دوده داریم که این کار هم در حال انجام شدن است اما دقت داشته باشید که قیمت هر فیلتر دوده با شرایط فعلی، حدود 100 میلیون تومان شده است.

وی با بیان اینکه قرارداد 100 دستگاه فیلتر دوده منعقد شده و رایزنی برای خرید 100 دستگاه دیگر ادامه دارد، گفت: برنامه این است که برای 700 دستگاه اتوبوس فیلتر دوده خریداری کنیم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در مورد سرانجام نصب فیلتر دوده روی اتوبوس‌های بخش خصوصی نیز گفت: ما منتظر بودیم که پروسه خرید فیلتر دوده برای اتوبوس‌های شرکت واحد به سرانجام برسد تا بتوانیم بخش خصوصی را ملزم کنیم که نسبت به خرید فیلتر دوده اقدام کند. بر همین اساس، در جلسه شورای معاونت حمل و نقل شهرداری تصمیم بر این شد که شرکت‌های پیمانکار بخش خصوصی اتوبوسرانی ملزم شوند که سالانه 10 درصد از اتوبوس‌های خود را مجهز به فیلتر دوده کنند که به نظر امری محال نیست؛ چرا که بزرگ‌ترین شرکت اتوبوسرانی بخش خصوصی 300 دستگاه اتوبوس دارد که 10 درصد آن ‌30 اتوبوس می‌شود که بار مالی آن نیز زیاد نخواهد بود. وی اظهار کرد: قرار شد که معاونت حمل و نقل نیز به عنوان تشویق، پیمایش و یارانه اتوبوس‌های دارای فیلتر دوده را بیشتر کند تا جبران هزینه شود. معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران همچنین درباره خرید اتوبوس‌های دست دوم نیز توضیحاتی ارایه کرد و گفت: خرید اتوبوس‌های دست دوم برای تهران در حد یک ایده است. ما نباید اینقدر دگم باشیم که تنها راه، برای رفع مشکل آلودگی را خرید اتوبوس نو بدانیم؛ آن هم با شرایط فعلی.

به گزارش فارس، پورسیدآقایی گفت: خرید اتوبوس‌های دست‌دوم با عمر5 سال از کشورهای خارجی یکی از راهکارها برای توسعه حمل و نقل عمومی است و در شرایط فعلی کمک خوبی برای کاهش آلودگی هوای تهران است. برابر شرایط و واقعیت‌های موجود باید موضوعات را سنجید. وقتی در تهران اتوبوس‌ها با عمر فرسودگی بالا داریم، حتی سطح تعمیرات و نگهداری آنها را هم به سختی انجام می‌دهیم. می‌دانید ما در پایتخت 4 هزار اتوبوس‌  با عمر بالای 8 سال داریم که در حال تردد هستند.

وی با بیان اینکه جایگزین کردن خودروی نو نیاز به میلیاردها تومان پول دارد که در این شرایط فعلاً پولش فراهم نیست، افزود: این واقعیتی است که دولت و شهرداری هیچ کدام نتوانستند چنین بودجه‌ای را فراهم کنند. البته این منافاتی ندارد که ما اتوبوس‌های نو بخریم و وارد کشور کنیم؛ اما واقعا برای چند هزار دستگاه اتوبوسی که ما می‌خواهیم به فوریت در سطح شهر تهران تجهیز کنیم؛ می‌تواند یک راه‌حل باشد؛ که ما موقتاً از اتوبوس‌های بهتر و سالم‌تر نسبت به اتوبوس‌های 8 ساله، 10 ساله و 12 ساله تهران داشته باشیم.

به گفته وی، اتوبوس‌های دست دوم با قیمت بسیار ارزان وارد کشور می‌شود. حال 2 تا 3 سال از آن استفاده می‌کنیم و هر زمان که دولت توانایی نوسازی داشت و توانست اتوبوس‌های جدید به حد کافی خریداری کند طبیعتا این‌ها را کنار می‌گذاریم. پورسیدآقایی در پاسخ به اینکه این موضوع تحمیل هزینه اضافی به شهر تهران نیست، گفت: نه. معمولاً وقتی یک وسیله کارکرده خریداری می‌شود یک هفتم تا یک هشتم قیمت واقعی است. اگر این خودروها 3 الی 4 سال هم مورد استفاده قرار گیرند سطح آلایندگی تهران را پایین می‌آورند و این موضوع ارزشمند است. البته این موضوع فعلا فقط در حد ایده است. از وزارت صنایع و معادن درخواست کرده ایم این موضوع را مورد بررسی قرار دهند.

   آلودگی هوا و ترافیک

مساله اصلی 93درصد از تهرانی‌ها

معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهردار تهران اعلام کرد: پیمایش صورت گرفته از شهروندان تهرانی نشان می‌دهد که 93 درصد آنها آلودگی هوا و ترافیک و 86 درصد آنها نابرابری فضایی شهر و ناامنی در برابر مخاطرات طبیعی و غیرطبیعی را مهم‌ترین مسائل پیش روی شهر می‌دانند.

به گزارش فارس، حجت‌اله میرزایی در نشست فصلی و هم‌اندیشی معاونان سابق برنامه‌ریزی شهرداری تهران که با محوریت بررسی برنامه سوم توسعه شهر تهران برگزار شد، اظهار کرد: مهم‌ترین رویکردی که از یکسال پیش و برای تدوین برنامه سوم توسعه شهر تهران مد نظر قرار گرفت، شناسایی مسائل مهم و اصلی شهر از نگاه مردم و کارشناسان بود؛ در همین رابطه، پیمایشی در شهریور 96 صورت گرفت که بر اساس آن، 93 درصد مردم مهم‌ترین مشکل پایتخت را آلودگی هوا و ترافیک اعلام کردند. همچنین 86 درصد مردم نابرابری‌های فضای کالبدی، فاصله شمال و جنوب شهر و ناامنی در برابر مخاطرات طبیعی و غیرطبیعی مثل زلزله و آتش‌سوزی را مشکل شهر می‌دانستند. تعداد زیادی از پاسخ‌دهندگان هم به موضوع انسجام اجتماعی و وجود شکاف در جامعه اشاره کردند.

وی با بیان اینکه پنج مورد گفته شده به عنوان مسائل مردم مد نظر قرار گرفت، اضافه کرد: علاوه بر نظرات مردم، کارشناسان هم سه موضوع روزآمد نبودن شهر تهران، عدم هوشمندسازی در شهر و مالیه ناکارآمد را مسائل اصلی در پایتخت اعلام کردند.

میرزایی افزود: پنج موضوع مدنظر مردم در کنار سه مساله مطرح شده از سوی کارشناسان، اولین گام‌های تدوین برنامه را به‌خود اختصاص داد. یک موضوع هم از سوی مدیران شهری به عنوان یک اعتقاد مطرح شد که آنهم مساله حکمروایی شهری بود؛ فساد، عدم مشارکت شهروندان، سطح پایین عدالت، نبود شفافیت و فقدان رضایتمندی شهروندان همگی ناشی از نبود حکمروایی مناسب در شهر است.

رحیم قربانی، عضو هیات علمی دانشگاه و معاون برنامه‌ریزی شهرداری تهران در دوره احمدی‌نژاد هم با اشاره به اینکه یکی از ویژگی‌های برنامه سوم، تدوین آن با مشارکت بدنه شهرداری است، تاکید کرد: اگر برنامه در بیرون از سازمان نوشته شود، کسی غیرت اجرای آن را ندارد زیرا به برنامه تعلق خاطری احساس نمی‌کند اما برنامه سوم که با استفاده از کارشناسان خبره درون سازمان شهرداری و نخبگان بیرونی نوشته شده، بدون شک اجرایی‌تر از برنامه‌های گذشته خواهد بود.

 وزارت کشور

برای افشانی استفساریه می‌گیرد

محمد علیخانی، رییس کمیسیون عمران شورای شهر گفت: تا این لحظه وزارت کشور نامه‌ای درباره سرنوشت افشانی نداده است و بر اساس اخبار به دست آمده وزارت کشور قصد دارد از مجلس استفساریه بگیرد.

به گزارش فارس علیخانی افزود: تغییر شهردار به نفع شهر و شهروندان نیست چرا که اگر بخواهد فرد جدیدی بیاید 6 ماه زمان می‌برد تا شهر را بشناسد. افشانی در حال حاضر خوب کار می‌کند و در حال انجام پروژه‌های نیمه‌تمام است.

وی در پاسخ به این که اگر مجلس اعلام کند شهردار مشمول قانون بازنشستگی می‌شود تکلیف چیست، ‌گفت: امیدواریم این اتفاق نیفتد فعلاً راجع به هیچ گزینه‌ای صحبت نشده است و البته این را هم بگویم که برای انتخاب شهردار زمان وجود دارد. جالب است افرادی که در شورا حتی به افشانی رأی ندادند، مخالف رفتن وی از شهرداری هستند.

 

 

ارسال نظر