تقسیط جرایم رانندگی بالای یک میلیون تومان

۱۳۹۷/۰۷/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۱۲۰۱
تقسیط جرایم رانندگی بالای یک میلیون تومان

گروه راه و شهرسازی|

 روز گذشته، سردار حسین رحیمی، رییس پلیس پایتخت مهمان شورای شهر تهران بود. او با حضور در صحن علنی مجلس گزارشی از اقدام‌های نیروی انتظامی طی 6 ماه ابتدایی سال جاری ارایه کرد.

رییس پلیس پایتخت در این جلسه اظهار کرد: به مناسبت هفته گرامیداشت نیروی انتظامی، پلیس خدمات مضاعفی را به شهروندان ارایه می‌کند. وی در این خصوص توضیحات بیشتری ارایه کرد و گفت: پلیس تسهیلاتی برای مالکان موتور و خودروهایی که بالای یک میلیون تومان خلافی دارند و توقیف شده‌اند را ارایه می‌کند تا بتوانند وسایل نقلیه خود را ترخیص کنند. این تسهیلات و قسط‌بندی جریمه‌ها در ستاد ترخیص زنجان و

خلیج‌فارس انجام می‌شود. همچنین واحدهای تشخیص هویت و گذرنامه پلیس با توجه به موضوع اربعین از ساعت ۸ تا 17 عصر به شهروندان به صورت ویژه

خدمت‌رسانی می‌کنند.

وی همچنین از تشکیل ۴۴۲ هزار پرونده در پلیس پیشگیری طی ۶ ماه اول سال خبر داد و گفت: این پرونده‌ها برای مراجع قضایی فرستاده شده است و تاکنون۹۰۰ نفر از محکومین فراری را دستگیر کرده‌ایم.

سردار رحیمی با اشاره به برخورد قاطع پلیس با سوداگران ارز و سکه افزود: 147 نفر از دانه درشت‌ها و مفسدان بازار نیز شناسایی و دستگیر شدند. همچنین 33 انبار بزرگ احتکار کالا طی چند وقت اخیر در تهران کشف شده است. به گفته رحیمی شهروندان تهرانی 6 میلیون تماس در 6 ماه نخست امسال با سامانه 110 داشتند و ماموران 3.5 میلیون بار برای انجام ماموریت از کلانتری‌ها خارج شدند. علاوه بر این 70 درصد جرایم 6 ماه نخست امسال کشف شده که این از آمار از متوسط بین‌المللی بالاتر است.

 ۳۰ درصد جرایم رانندگی کشور در تهران

رییس پلیس تهران بزرگ در بخش دیگر سخنان خود گفت: ۳۰ درصد از تخلفات و جرایم راهنمایی و رانندگی کشور در تهران رخ می‌دهد. رحیمی با بیان اینکه پلیس تلاش می‌کند اعمال قانون هدفمند باشد تا مدیون شهروندان نشویم، تاکید کرد: در بخش اعمال قانون نسبت به سال گذشته شرایط مطلوب‌تری داریم. پلیس راهور برای رانندگان و راکبان متخلفی که وسیله نقلیه آنها به پارکینگ منتقل شده است کلاس آموزشی برگزار می‌کند و پس از طی دوره آموزشی مالک می‌تواند وسیله خود را ترخیص کند.

رییس پلیس پایتخت همچنین با اشاره به تذکر یک عضو شورا مبنی بر جمع‌آوری خودروهای فرسوده کنار خیابان سطح شهر گفت: پلیس آمادگی انتقال این خودروها را به پارکینگ دارد و شهروندان در صورت مشاهده این خودروها با ۱۱۰ تماس بگیرند.

رحیمی در بخش دیگر سخنان خود گفت: پلیس از نظر امکانات و معیشت نیروهای خود با مشکلاتی روبرواست اما این موضوع در کارکرد آنها تاثیری نداشته است. پلیس با مجرمان قاطع و به صورت تهاجمی برخورد می‌کند، اما رفتار نیروی انتظامی با شهروندان به صورت ایجابی و ارشادی است چرا که نقطه اتکای پلیس اعتماد مردم و مردم محوری است. تا جایی که مقدور باشد، بزهکاران را با استفاده از توان مشاوره‌های خود در معاونت اجتماعی پلیس به جامعه بر می‌گردانیم که با تلاش‌های انجام شده ۳۳ هزار و ۸۴۲ پرونده را پیش از ارجاع به مراجع قضایی در کلانتری‌ها به صلح رساندیم.به گفته رییس پلیس پایتخت، همکاری نیروی انتظامی با شورای شهر و شهرداری تهران در بهترین وضع ممکن است و روزانه ده‌ها مورد ماموریت از سوی شهرداری به پلیس اعلام می‌شود. از بهترین همکاری‌ها در مدیریت هزاران نفر از دستفروشان شب عید در خیابان‌های تهران انجام شد.

 عدم همکاری اقدامات را  بی ‌اثر می‌کند

زهرا صدراعظم نوری، رییس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر بعد از شنیدن سخنان سردار رحیمی، فرمانده نیروی انتظامی تهران ضمن بیان اینکه همکاری پلیس با شهرداری منجر به افزایش اثر بخشی فعالیت‌ها و اقدام‌های مدیریت شهری می‌شود، اظهار کرد: در بحث آلودگی هوا که اولین مساله شهروندان تهرانی است، شهرداری اقداماتی انجام داده است که اگر با فعالیت‌های پلیس هماهنگ نشود، این سیستم یک حلقه مفقوده خواهد داشت. موتور سیکلت‌ها ۴ برابر خودروی سمند یورو۲ آلودگی تولید می‌کنند این در حالی است که موتورسیکلت‌ها آزادانه تردد می‌کنند و مکانیزمی برای کنترل آنها وجود ندارد. موتورسیکلت‌ها به قوانین راهنمایی و رانندگی پایبند نیستند و اغلب اقدامات بزهکارانه به وسیله آنها انجام می‌شود.وی با طرح این پرسش که اقدامات پلیس در زمینه ساماندهی موتورسیکلت‌ها چیست؟ عنوان کرد: خودروهای سنگین دیزلی و فرسوده با دوز بالای آلودگی در سطح شهر تهران شب‌ها رفت و آمد می‌کنند و بررسی میزان آلودگی هوا این موضوع را تایید می‌کند، نیروی انتظامی در حوزه نظارت بر خودروهای سنگین آلاینده چه اقدامی انجام داده است؟ در بحث دستفروشان و‌ بساط‌گستران، شهرداری به تنهایی نمی‌تواند اقدام موثری انجام دهد و در عین حال عدم جلوگیری از این موضوع بازتاب منفی خواهد داشت، بنابر این ضرورت دارد پلیس همکاری لازم را انجام دهد.

نوری همچنین از فرمانده نیروی انتظامی و فرماندهی راهنمایی و رانندگی دعوت کرد، برای بررسی طرح کاهش آلودگی هوا (LEZ) و مسائل مرتبط با آن در کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری حضور یابند.

  لزوم جمع‌آوری خودروهای اسقاطی

در ادامه جلسه، سیدحسن رسولی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه در خصوص خودروهای اسقاطی رها شده در سطح شهر تذکر داد و گفت: گزارش‌های دریافتی از برخی شهروندان و بازدیدهای شخصی اینجانب از سطح شهر حاکی از آن است که تعداد قابل توجهی از خودروهای فرسوده در حاشیه خیابان‌های اصلی و فرعی مناطق و نواحی شهر به صورت رها شده پارک شده‌اند .این اتومبیل‌ها که از عمری بالای 50 سال برخوردار هستند با چهره‌ای خاک خورده و فوق‌العاده کثیف علاوه بر اشغال بخش قابل توجهی از سطوح شهری، باعث ایجاد ترافیک و بی‌نظمی عبورومرور شهری شده و همچنین موجب نازیبایی چهره عمومی محلات شده‌اند. در حقیقت روان فردی و اجتماعی مردم را آزار می‌دهند.

رسولی ادامه داد: طبق تبصره یک بند 2 ماده 55 قانون شهرداری سد معابر عمومی و اشغال پیاده روها و استفاده غیرمجاز از آنها و میدان‌ها، پارک‌ها و باغ‌های عمومی برای کسب یا سکنی یا هر عنوان دیگری ممنوع است و شهرداری مکلف است از این اقدام جلوگیری و در رفع موانع موجود و آزاد کردن معابر و اماکن به وسیله ماموران خود اقدام کند. به این ترتیب از شهردار و معاون خدمات شهری شهر تهران خواهان تامین برنامه‌ای متناوب از حیث زمانی برای جمع‌آوری و انتقال این نوع خودروها به پارکینگ‌های عمومی و تعیین تکلیف نهایی موجود با جلب همکاری پلیس راهور و مسوولان قضایی هستند.

  هشدار درباره گودهای رها شده

تذکر بعدی توسط زهرا نژاد بهرام عضو هیات رییسه شورای شهر مطرح شد. نژاد بهرام در خصوص وضعیت گودهای شهر تهران هشدار داد و گفت: اغلب گودهای رها شده تهران، تحت مالکیت شهرداری و نهادهای دولتی در زمره گودهای پرخطر قرار دارد.

وی در این باره گفت: آمار‌های ارایه شده از سوی شهرداری تهران نشان می‌دهد که تا تاریخ 7 مهر 1397، 221 گود رها شده در محدوده پایتخت وجود دارد که از این تعداد، 84 گود پر خطر، 45 گود میان خطر و 92 گود کم خطر محسوب می‌شود. نکته تاسف آور آنکه قریب به 30 درصد گودهای رها شده متعلق به ارگان‌های دولتی و حدود 15 درصد متعلق به شهرداری تهران است که قریب به 35 درصد از این گودهای رها شده تحت مالکیت شهرداری و نهادهای دولتی، در زمره گودهای پر خطر قرار دارد.

عضو هیات رییسه شورای شهر ادامه داد: با عنایت به تجربیات تلخ گذشته و وظیفه ذاتی مدیریت شهری در جهت رفع خطر از گودهای رها شده مستند به بند 14 ماده 55 قانون شهرداری، ضروری است در گام اول رفع خطر از گودهای رها شده در مالکیت شهرداری در دستور کار قرار گرفته و همزمان در تعامل جدی با دستگاه‌های دولتی، پیگیری‌های لازم در جهت تعیین تکلیف گودهای رها شده این دستگاه‌ها به عمل آید.

نژاد بهرام با بیان اینکه از جمله مهم‌ترین گودهای خطرساز و رها شده، گودبرداری عظیم در مجاورت برج میلاد است، تصریح کرد: این گود قریب به 7 سال پیش، صرفاً به اتکاء برگزاری مسابقه بین‌المللی طرح برتر و بدون طی فرآیند صدور پروانه، اجرایی شد و کماکان نیز به علت وجود اختلاف نظرهای کارشناسی مابین سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی به طرفیت از شهرداری تهران و بنیاد تعاون ناجا بلاتکلیف مانده و بر اساس برخی گزارش‌های دریافتی ساختمان مرکز همایش‌های برج میلاد را نیز تحت تاثیر قرار داده است. در راستای حل این مساله ضروری است شهرداری تهران در اسرع وقت با اتخاذ تدابیر مقتضی نسبت به تعیین تکلیف فاز دوم برج میلاد و فراتر از آن، تهیه طرح جامع برای محدوده 120 هکتاری مجموعه برج میلاد و ارایه آن به مراجع فرادست برای سیر مراحل تصویب، اقدامات لازم را به انجام رساند.

 

ارسال نظر