صدور ۷۰۰ میلیارد تومان هولوگرام در سال 97

۱۳۹۷/۰۷/۱۴ - ۰۰:۳۳:۲۲
کد خبر: ۱۳۱۰۲۸
صدور ۷۰۰ میلیارد تومان هولوگرام در سال 97

عضو هیات رییسه شورای شهر تهران از صدور ۷۰۰میلیارد تومان هولوگرام از ابتدای سال ۹۷ تا به امروز در قالب مطالبات راستی‌آزمایی شده قبلی کارگزاران و ذینفع واحد خبر داد.

هولوگرام‌ها در واقع، هزینه غیر نقدی محسوب می‌شود که شهرداری در ازای بدهی های خود به طلبکارانش می‌دهد، طلبکارانی که ممکن است پیمانکار باشند یا حتی شهروندان عادی که به فرض مثال، ملک شان در طرح شهرداری واقع شده، براین اساس آنها می‌توانند با در دست داشتن هولوگرام، درهر نقطه‌ای که طرح تفصیلی اجازه می‌دهد، تراکم بفروشند. اواخر شهریور سال گذشته بود که محمدعلی نجفی شهردار وقت تهران دستور ممنوعیت صدور هولوگرام را به دلیل اینکه محل ایجاد فساد شده بود، ‌صادر کرد.

بهاره آروین، رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران، جلسه‌ای با موضوع هولوگرام برگزار کرد. وی درباره جزییات این جلسه توضیحاتی ارایه کرد و گفت: در این جلسه، هولوگرام در دو بخش مورد بررسی قرار گرفت؛ یکی اینکه مشکلات استفاده از هولوگرام در دوره‌ قبل چه بوده که در این زمینه به چند تخلف اصلی در دوره‌ گذشته اشاره شد. از جمله اینکه طبق دستورالعمل تحقق بودجه‌ غیرنقد، کارگزاری‌هایی که صدور هولوگرام در مورد آنها اتفاق افتاده بود، باید جزو موسسات مالی معتبر می‌بودند که در بسیاری مواقع این گونه نبود.

وی گفت: نکته‌ دوم اینکه پرداخت به کارگزاری‌ها اساسا نباید به‌صورت نقدی اتفاق می‌افتاد که این موضوع خلاف مقررات رخ داده و باعث می‌شد نه فقط کمکی به شهرداری در مدیریت جریان نقدینگی‌اش نشود بلکه برخلاف هدف‌گذاری اولیه در بحث صدور هولوگرام، درآمد نقد شهرداری نیز کاهش یابد. تخلف دیگر این بود که کارگزاری‌ها باید مطالبات پیمانکاران را به‌صورت نقد پرداخت می‌کردند اما موارد متعددی وجود دارد که بخشی از مطالبات پیمانکاران به‌صورت غیرنقد پرداخت شده است. این باعث می‌شد پیمانکار در انجام تعهداتش کوتاهی کند و هزینه‌های قرارداد از مبلغ اولیه بالاتر رود، زیرا پیمانکار احساس می‌کرد حق‌اش ضایع شده است. همه‌ این تخلفات کارگزاری‌ها باعث شد که بخشنامه‌ ممنوعیت صدور هولوگرام در مورد کارگزاری‌ها اتفاق بیفتد.

   تشکیل کمیته راستی‌آزمایی

وی ادامه داد: از زمان صدور بخشنامه ممنوعیت صدور هولوگرام تا به امروز کارگزاری‌ها حق تسویه‌ مطالبات پیمانکاران و دریافت هولوگرام جدید را نداشتند؛ در آن زمان، هیات سه‌نفره‌ای توسط شهردار وقت تعیین شدکه مطالبات کارگزاران در مقطع صدور بخشنامه را راستی‌آزمایی کردند و اتفاقا بخش زیادی از هولوگرام‌های صادره باطل شد، زیرا اصلا در ازای آن طلبی پرداخت نشده بود، جالب است که مسوولان در جلسه توضیح دادند که بخشی از این هولوگرام‌های باطل شده اصلا معترضی هم پیدا نکرد. در عین‌حال، بخشی از مطالبات برخی کارگزاران هم مورد تایید قرار گرفت به این معنا که کارگزار، مطالبات پیمانکار را تسویه کرده بود و در ازای آن هولوگرام نگرفته بود. بخشی از هولوگرام‌های صادرشده از زمان صدور بخشنامه تا به امروز، هولوگرام‌هایی است که در ازای مطالبات راستی‌آزمایی‌شده‌ کارگزاران به آنها پرداخت شده ولی در واقع صدور هولوگرام جدیدی در ازای تسویه‌ جدید اتفاق نیفتاده است. آنچه امروز انجام می‌شود مربوط به پرونده‌های قبلی است و چون در راستی‌آزمایی طلب‌ها تایید شده، برای پلاک ثبتی مشخصی که کارگزار معرفی می‌کند، هولوگرام صادر می‌شود. عضو هیات رییسه شورای شهر تهران اضافه کرد: بخش دیگری از هولوگرام‌های صادر شده از زمان صدور بخشنامه تاکنون مربوط به ذی‌نفع واحد است. یعنی کارگزاری دیگر در اینجا دخیل نیست. شخص یا پیمانکار از بخشی از شهرداری طلبی دارد و در جای دیگری به‌واسطه‌ پروانه‌ای که قرار است برایش صادر شود، به شهرداری بدهکار است. تهاتر این دو باز از طریق صدور هولوگرام برای اصطلاحا ذی‌نفع واحد بوده و در اینجا هم هولوگرام روی پلاک ثبتی مشخص، صادر شده است. مدیرعامل سازمان املاک در این جلسه کمیته شفافیت، از صدور ۷۰۰ میلیارد هولوگرام از ابتدای سال ۹۷ تا به امروز در قالب این دو نوع صدور هولوگرام یعنی مطالبات راستی‌آزمایی شده قبلی کارگزاران و ذینفع واحد خبر داد که البته گویا بخشی از آن هنوز در مرحله توافق بوده و هنوز در حساب‌های مالی ثبت نشده است.

  پیشنهاد  برای انتخاب کارگزاری‌ها

آروین در خصوص ادامه فعالیت کارگزاری‌ها در شهرداری نیز توضیح داد: در بخش دیگری از جلسه کمیته شفافیت، در مورد آینده‌ کارگزاری‌ها و استفاده از هولوگرام بحث شد و اینکه قرار است این رویه چگونه ادامه پیدا کند. در این بخش دو راهکار اندیشیده شده است؛ یکی اینکه معاونت مالی دستورالعمل جدیدی برای تحقق بودجه‌ غیرنقد تهیه کرده و قرار است در قالب لایحه به شورا ارایه شود. کمیته‌ شفافیت تمام تلاش خود را خواهد کرد که در این دستورالعمل، از طریق تحقق شفافیت و انتشار عمومی تمام مطالباتی که از سوی کارگزاری‌ها به‌صورت کاملا نقد به پیمانکاران پرداخت می‌شود و از آن طرف تعداد هولوگرام‌هایی که در ازای آن صادر می‌شود، نظارت همگانی فعال شود تا دیگر جلوی تکرار تخلفاتی که در گذشته اتفاق افتاده است از طریق تحقق شفافیت و تحقق نظارت همگانی، گرفته شود.

او ادامه داد: همچنین تغییراتی در برخی قراردادهایی که قرار است با کارگزاری‌های مربوطه منعقد شود به وجود خواهد آمد؛ از جمله اینکه کارگزاران حق ندارند خودشان طلبکاران شهرداری را پیدا کنند و با آنها وارد توافق و معامله شوند. بلکه طلبکاران حتما باید از طریق شهرداری معرفی شوند و حتما هم باید مطالبات‌شان توسط کارگزار به‌صورت نقد پرداخت شود. علاوه بر این، کارگزاران باید مطابق دستورالعمل‌های پیش‌بینی‌شده از بین موسسات مالی معتبر و بانک‌ها انتخاب شوند. اگر قرار باشد بحث صدور هولوگرام مجددا پی گرفته شود، با رعایت تمام این نکات است که در دستورالعمل جدید خواهد آمد. ضمن آنکه تا آن زمان همچنان صدور هولوگرام‌ جدید از طریق کارگزاری‌ها امکان‌پذیر نیست. این عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: آن طور که در جلسه مطرح شد آن چه به آن «تراکم سیار» می‌گوییم، بخش دیگری از تخلفات بوده است. اساسا هولوگرام باید روی پلاک‌ثبتی مشخص صادر شود. اگر قرار باشد مجددا هولوگرام صادر شود، دیگر به‌صورت سیار و بدون اینکه پلاک ثبتی مشخص باشد، نخواهد بود. یعنی کارگزاری‌ها باید روی پلاک ثبتی مشخص درخواست صدور هولوگرام کنند نه اینکه ما مواردی به نام هولوگرام سیار یا شناور داشته باشیم. این اصلا مورد پذیرش نیست و خود مسوولان مربوطه هم قبول داشتند که هولوگرام باید روی پلاک‌ثبتی صادر شود که حساب و کتاب‌های شهرداری دچار مشکل نشود چون اگر شما مبلغ درآمد را از قبل بگیرید، بعدا نمی‌توانید آن را به‌طور کامل پیش‌بینی کنید.

وی در پاسخ به اینکه در گام نخست نباید دستورالعملی تدوین و بعد صدور هولوگرام از سر گرفته شود؟ گفت: هنوز اقدام نشده است. تا آنجا که من از مسوولان مربوطه اطمینان حاصل کردم، هنوز صدور خط اعتباری جدید برای کارگزاری‌ها - برای تسویه مطالبات با پیمانکاران و دریافت هولوگرام جدید در ازای آن- فعال نشده است تا دستورالعمل جدید مورد تایید قرار بگیرد.

 

ارسال نظر