در شهر

۱۳۹۷/۰۷/۱۲ - ۰۰:۱۲:۵۳
کد خبر: ۱۳۰۹۴۰

  رد رابطه میان طرح «ترافیک» و کاهش ترافیک بازگشایی مدارس

رییس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه طرح ترافیک تنها محدوده 23 کیلومتر مربعی از تهران 780 کیلومتر مربعی را در بر می‌گیرد، افزود: هیچ ارتباطی میان طرح ترافیک و کاهش ترافیک ناشی از بازگشایی مدارس وجود ندارد.

محمد علیخانی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: معمولا با بازگشایی مدارس و مراکز آموزشی در آغاز سال تحصیلی جدید 30 درصد افزایش تردد و به تبع آن افزایش ترافیک را داریم اما نمی‌توان گفت طرح ترافیک روی این موضوع تاثیر دارد. محدوده طرح ترافیک 23 کیلومتر مربع است و وسعت شهر تهران 780 کیلومتر مربع است. از این رو، محدوده طرح ترافیک در مقابل کل وسعت تهران بسیار ناچیز است. در حقیقت طرحی در گوشه‌ای از تهران در وسعت 23 کیلومتر نمی‌تواند در کل تهران به لحاظ ترافیکی و کاهش آلودگی هوا تاثیرگذار باشد اما تعیین عوارض می‌تواند درصدی در کاهش سفر تاثیرگذار باشد.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: در گذشته فقط کسانی که مجوز خاص داشتند و تعدادی که مجوز روزانه دریافت می‌کردند می‌توانستند وارد محدوده شوند، اما با طرح ترافیک جدید همه می‌توانند با پرداخت عوارض وارد محدوده شوند و پرداخت عوارض بازدارندگی دارد و استفاده بی رویه را کم می‌کند. از سوی دیگر، اجرای این طرح می‌تواند موجب افزایش ترافیک در اطراف محدوده طرح شود. در حقیقت برخی مراکز اداری با هدف کاهش هزینه‌ها به مرز یا خارج از محدوده منتقل می‌شوند و به تبع این اقدام ترافیک هم منتقل می‌شود که همه این موارد باید مد نظر قرار گیرد.

  افزایش دوربین‌های ترافیکی برای شناسایی متخلفین

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از تکمیل نظارت دوربینی پایتخت در اجرای مرحله دوم طرح کاهش خبر داد.

به گزارش ایسنا، محسن پورسیدآقایی با اشاره به آغاز فاز دوم طرح کاهش از ابتدای آبان ماه گفت: بر این اساس، مرحله دوم طرح کاهش به صورت 24 ساعته و هفت روز هفته از اول آبان ماه در کل سطح شهر تهران اجرایی می‌شود. وی با بیان اینکه نظارت و کنترل خودروهای فاقد معاینه فنی، الکترونیکی خواهد بود، تصریح کرد: بر این اساس به 780 دوربین جدید کد تخلف معاینه فنی داده شده است.

پورسیدآقایی با بیان اینکه برای تکمیل رینگ نظارت دوربینی اطراف تهران 43 سامانه جدید طراحی شده است که هر کدام از این سامانه‌ها دارای چند دوربین هستند، گفت: دوربین‌های این سامانه خریداری شده‌اند و تاکنون نصب دوربین‌های سه سامانه تکمیل شده است.

وی با بیان اینکه در اجرای مرحله دوم، خودروهای فاقد معاینه فنی جریمه خواهند شد و جریمه 50 هزار تومانی در انتظار آنها است، گفت: همچنین 120 دوربین برای تکمیل خروجی محدوده زوج و فرد خریداری شده است که این دوربین‌ها در داخل محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد و همچنین در داخل منطقه بازار نصب خواهند شد.

پورسید آقایی با بیان اینکه همچنین در نظر داریم که با مجهز کردن خودروهایی به دوربین پلاک‌خوان نظارت خود را در داخل محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد ببریم، گفت: بر این اساس روی خودرویی دوربین نصب می‌شود تا نسبت به کنترل خودروهای پارک شده و همچنین خودروهایی که در حال تردد هستند اقدام کند و اگر خودرویی که در داخل شهر تهران تردد می‌کند، معاینه فنی نداشته باشد حتما جریمه 50 هزار تومانی در انتظار آن‌ خواهد بود.

  رصد آنلاین وضعیت بافت‌های فرسوده

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران از راه‌اندازی «پیشخوان توسعه محله ای» با همکاری سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری خبر داد.

به گزارش ایلنا، کاوه حاجی علی اکبری با بیان اینکه بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهر تهران با مسائل متعدد اجتماعی، اقتصادی، کالبدی، فعالیتی و زیست محیطی مواجه هستند که در شکل‌گیری و تداوم شرایط نابسامان آنها موثر بوده، اظهار کرد: پرداخت صرف به جنبه‌های کالبدی در فرآیند نوسازی، نمی‌تواند پاسخگوی مسائل مذکور باشد.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با تأکید بر اینکه اقدامات بازآفرینی و نوسازی در بافت‌های فرسوده شهر باید جامع بوده و در راستای چشم‌انداز و اهداف مشخص و در چارچوب برنامه، با گذر از ابعاد کالبدی، توسعه همه‌جانبه آنها را مدنظر قرار دهد، اظهار کرد: این امر محور اصلی رویکرد سازمان نوسازی شهر تهران است که در قالب برنامه توسعه محله‌ای و اقدامات اجرایی ذیل آن پی‌گیری می‌شود.

علی اکبری تصریح کرد: توسعه محله‌ای به مجموعه‌ای از اقدامات اجتماعی، اقتصادی، کالبدی و محیطی اطلاق می‌شود که از طریق برنامه‌ریزی مشارکتی با همه دخیلان تعریف و با همکاری آنان اجرا و سبب ارتقای کیفیت زندگی ساکنین در محلات شهر می‌شود.

علی اکبری از راه‌اندازی سامانه «پیشخوان توسعه محله‌ای» خبر داد و در این باره اظهار کرد: با عنایت به ضرورت توجه به ابعاد، معیارها، سنجه‌ها و استانداردهای ملاک عمل و اهمیت ارزیابی مداوم شاخص‌های توسعه محلات و برنامه‌ریزی برای ارتقا کیفیت‌های زیستی، سازمان نوسازی شهر تهران، سامانه «پیشخوان توسعه محله‌ای» را با همکاری سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری راه‌اندازی کرده‌است تا با رصد آنلاین وضعیت محلات در حوزه‌های مختلف، و اعمال تبعیض مثبت به نفع محلات کم‌برخوردار، در برنامه‌ریزی و بودجه‌بندی عادلانه و نیز پی‌گیری اقدامات اجرایی موثر، کیفیت زندگی و رضایتمندی ساکنان این محلات افزایش یابد.

 

ارسال نظر