انعکاس کارآمدی طرح جدید در کاهش ترافیک مهر

۱۳۹۷/۰۷/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۰۷۷۷
انعکاس کارآمدی طرح جدید در کاهش ترافیک مهر

گروه راه و شهرسازی|

ترافیک پیچیده و سردرگم تهران هر سال با شروع فصل مدارس شکل دیگری می گیرد و بر شدت ترافیک صبح و ظهر  افزوده می شود. چندسالی است که مسوولان شهری برای جلوگیری از این امر، با آغاز مهر ماه تدابیر جدیدی به منظور جلوگیری از افزایش ترافیک اتخاذ می کنند. شناور کردن ساعات کار اداره ها و سازمان ها یکی از این تدابیر است. معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با ارائه گزارش از تغییرات ترافیک در هفته اول مهرماه، تاثیرات اجرای طرح ترافیک جدید و دیگر تدابیر این حوزه را بر مبنای آمار و اطلاعات اعلام کرد. براساس این گزارش، اطلاعات برگرفته از دوربین‌های کنترل هوشمند، تحلیل طول صف ترافیک و سامانه‌های پلاک‌خوان نشان می‌دهد که ترافیک روزهای اول تا پنجم مهرماه ۹۷ نسبت به دوره زمانی مشابه در گذشته کاهش داشته و این کاهش در محدوده طرح ترافیک به‌ویژه در ساعات اوج صبح و عصر کاملا مشهود بوده است.

  حمل و نقل همگانی

وضعیت عملکرد سیستم حمل‌ونقل همگانی را می‌توان در هفته اول مهر ماه سال جاری در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته مطلوب ارزیابی کرد. با توجه به بررسی‌های صورت گرفته و استخراج پارامتر سرعت متوسط ناوگان حمل‌ونقل همگانی این مقدار با افزایش متوسط 4 درصدی در روزهای کاری و افزایش 18 درصدی در روز پنج‌شنبه در ساعات اوج صبح و عصر همراه بوده است. این بهبود ناشی از افزایش بهره‌وری و عملکرد بهینه ناوگان تندرو و خطوط عادی حمل‌ونقل همگانی است. بهبود متوسط در سرعت ناوگان در خطوط تندرو وجود داشته، در حالی که در خطوط عادی (همراه با جریان ترافیک) این بهبود کمتر قابل مشاهده است.

  معابر شهری

همچنین در این گزارش میزان طول ترافیک سنگین در سال 1397 نسبت به سال 1396 مورد بررسی قرار گرفت که نشان از افزایش به طور متوسط 25 درصدی طول ترافیک سنگین در ساعات اوج صبح برای روزهای کاری و 13 درصدی طول ترافیک سنگین در بازه اوج عصر برای روزهای کاری دارد. این افزایش ناشی از متفاوت بودن الگوی جریان ترافیک در هفته اول مهر ماه 96 (مراسم سوگواری امام حسین (ع)) است. با توجه به بررسی‌های صورت گرفته میزان طول ترافیک سنگین در سال 97 نسبت به سال 95 کاهش 6.5 درصدی در ساعت اوج صبح و اوج عصر برای روزهای کاری همراه بوده است. همچنین با توجه به عدم اجرای طرح ترافیک در روز پنج‌شنبه در سال 97، میزان طول ترافیک سنگین نسبت به سال 95 به طور متوسط با افزایش 55 درصدی همراه بوده است.

   تقاطعات هوشمند

بر اساس جامعه آماری موجود از تقاطعات هوشمند با توجه به وضعیت اشباع تقاطعات در روزهای ابتدایی مهر ماه تغییر محسوسی مشاهده نشده است. ساعت اوج تردد در تقاطعات شهر تهران به طور متوسط در مهر ماه سال 97 نسبت به شهریور ماه سال 97، به میزان یک ساعت به عقب جابه‌جا شده است. علت این امر آگاهی شهروندان با توجه به تراکم ترافیک در معابر شریانی در روزهای ابتدایی مهر، خروج از منزل را زودتر انجام داده است.

  سامانه پلاک‌خوان

با توجه به مشاهدات تردد طرح ترافیک و زوج و فرد، اجرای طرح جدید به طور محسوسی در کاهش میزان تردد ورودی به محدوده‌های فوق‌الذکر و تردد داخلی محدوده طرح ترافیک تأثیر مثبت داشته است. با توجه به حذف سهمیه‌های شناوری، آرم‌های سالیانه طرح ترافیک و اعمال عوارض متغیر ساعتی، این کاهش قابل توجیه است. قابل توجه آن که میزان ورود به محدوده طرح ترافیک به طور متوسط 12 درصد در ساعت اوج صبح کاهش داشته است، همچنین ورود به محدوده زوج و فرد در طول کل روز به طور متوسط با کاهش 20 درصدی و تردد داخل محدوده طرح ترافیک با کاهش 30 درصدی نسبت به سال 96 همراه بوده است. همچنین تردد ساعتی ورود به طرح ترافیک و با توجه به تغییر ساعت پایانی طرح، ساعت اوج ورود به طرح در بازه عصر با دو ساعت تأخیر مواجه شده است که با ساعت جدید پایان طرح همخوانی دارد.

 

ارسال نظر