کاهش سهم وام از هزینه مسکن به کمتر از ۲۰ درصد

۱۳۹۷/۰۷/۰۹ - ۰۰:۰۴:۵۳
کد خبر: ۱۳۰۶۸۷

مشاور وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سهم وام از قیمت مسکن به کمتر از ۲۰ درصد رسیده، خواستار تخصیص خط اعتباری ۲۵ هزار میلیارد تومانی از سوی بانک مرکزی به بخش مسکن شد.

به گزارش مهر، محمدهاشم بت‌شکن اظهار کرد: در شرایط متعارف اقتصادی قرار نداریم و در یک سال گذشته براساس آمار بانک مرکزی قیمت آپارتمان در شهر تهران ۷۴ درصد افزایش داشته است.

او ادامه داد: علاوه بر رشد قیمت مسکن، افزایش هزینه‌های خانوار و کاهش قدرت خرید موجب شده طرح‌های مسکنی که از سال ۹۲ اجرا شد بلااثر شود و سهم تسهیلات از قیمت مسکن به زیر ۲۰ درصد برسد.

اظهارات مشاور وزیرراه و شهرسازی درباره کاهش پوشش وام‌های خرید مسکن به کمتر از 20 درصد به معنای این است که وام 160 میلیون تومانی زوجین تنها کفاف20 درصد از هزینه خرید یک خانه 100 متری با احتساب متری 8 میلیون تومان در شهریورماه را می‌دهد.

همچنین با 160 میلیون تومان وام خرید مسکن، در سال 96 یک متقاضی می‌توانست 40 مترمربع خانه خریداری کند (با احتساب هر مترمربع 4 میلیون تومان بطور متوسط) و در سال 95، حدود 50 متر مربع از یک واحد مسکونی را بخرد (با احتساب متری 3.5 میلیون تومان) .

 البته ناگفته نماند که تا پیش از سال 92 وام مسکن تنها 7 درصد از هزینه یک خانه را تأمین می‌کرد اما با افزایش سقف و نوع تسهیلات پرداختی به خریداران این میزان به 50 درصد رسید.

بت‌شکن تصریح کرد: مساله اصلی کشور در حوزه اقتصاد نقدینگی غیرمولد و عامل رشد نقدینگی افزایش پایه پولی است که مهم‌ترین عامل افزایش پایه پولی بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی به شمار می‌رود.

مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور پولی و بانکی با ارایه پیشنهادی برای مدل تامین مالی مسکن گفت: با توجه به پایین آمدن قدرت خرید باید منابع را اهرم‌سازی کنیم و سالانه به ۵۰ هزار واحد با تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی با دو سال امهال و بازپرداخت ۱۰ ساله با نرخ ۹ درصد وام پرداخت کنیم.

او افزود: در سال ۹۲ با نا اطمینانی‌هایی نسبت به وضعیت اقتصاد کلان مواجه بودیم و نرخ رشد اقتصادی منفی و تورم ۴۰ درصد را داشتیم و حباب بخش مسکن در سال‌های ۹۰ و ۹۱ و ورود بخش مسکن به دوره رکود را شاهد بودیم.

مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور پولی و بانکی یادآورشد: سال ۹۲ بدون اینکه اصلاحات اساسی در ساختار پولی و اقتصاد کشور صورت گیرد شاخص‌هایی مثل تورم به دلیل شکل‌گیری انتظارات مثبت مهار شد.

بت‌شکن اظهارکرد: در آخر سال ۹۲ اقداماتی از قبیل تبدیل اضافه برداشت بانک عامل بخش مسکن به خط اعتباری که با همراهی بسیار خوب بانک مرکزی انجام شد و همچنین افزایش تسهیلات از ۲۰ به ۳۵ میلیون تومان و برای زوجین به ۵۰ میلیون تومان انجام شد.

به گفته مشاور وزیرراه و شهرسازی، اما به دلیل جذاب بودن نرخ سود سپرده و همچنین امیدواری مردم به کاهش قیمت مسکن که موجب می‌شد خرید را به تعویق بیندازند در سال‌های ۹۲ و ۹۳ استقبال زیادی از تسهیلات مسکن نشد.

او ادامه داد: در گام‌های بعدی با ایجاد ثبات نسبی در اقتصاد و همراهی بانک مرکزی و بانک عامل بخش مسکن اقداماتی همچون تقویت منابع مالی بانک با امهال ۱۰ ساله خطوط اعتباری، کاهش سپرده قانونی صندوق ممتاز، راه‌اندازی صندوق مسکن یکم، افزایش سرمایه بانک عامل بخش مسکن و افزایش سقف تسهیلات مسکن صورت گرفت و بانک توانست بدون اضافه برداشت از بانک مرکزی، وام مسکن با سود تک رقمی پرداخت کند.

بت‌شکن در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه امروز مشکل اصلی کشور پیش بینی ناپذیری بازار ناشی از عدم قطعیت است، گفت: در شرایط ملتهب اقتصادی و بی‌اعتمادی نسبت به سیاست‌های پولی نمی‌توان برای بخش مسکن بطور جداگانه سیاست‌گذاری کرد و تامین مالی انجام داد.

 

ارسال نظر