کشف خانه‌ای ۷ متری در منطقه 13

۱۳۹۷/۰۷/۰۷ - ۰۰:۴۸:۳۲
کد خبر: ۱۳۰۵۲۲
کشف خانه‌ای ۷ متری در منطقه 13

گروه راه و شهرسازی|

 بافت فرسوده یکی از مهم‌ترین معضلات شهر تهران به شمار می‌رود اما مشکلات بافت فرسوده منطقه 13 از نوع دیگری است. زهرا صدراعظم نوری، رییس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران و آرش میلانی، رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران، در بازدیدی که از این منطقه داشتند به خانه‌های کوچکی برخوردند که متراژ آنها بسیار کم و بیشتر ساکنان آن را مجردها تشکیل می‌دادند. اعضای کمیسیون محیط زیست در این بازدید به خانه‌ای 7 متری برخوردند که مستاجر آن یک کارگر فضای سبز شهرداری بود که به گفته خودش برای استفاده از سرویس بهداشتی به خانه همسایه‌ها می‌رود. نظیر این خانه در منطقه 13 کم نیست. مالکان این خانه‌های کوچک به دلیل درآمد بالایی که از محل اجاره به دست می‌آورند (برخی ماهانه 8 میلیون تومان) به راحتی راضی به نوسازی و تجمیع نمی‌شوند.

صدراعظم نوری در جریان این بازدید با اشاره به اینکه این محله‌ها، محله‌های قدیمی هستند که اصالت هم دارند اما به هیچ عنوان ایمن نیستند، گفت: چنانچه در زمان بحران بخواهیم به این محله‌ها امداد رسانی کنیم، حتی امکان تردد موتور امدادی نیز وجود ندارد.

به گفته مسوولان شهری که اعضای کمیسیون محیط زیست را در این بازدید همراهی می‌کردند، خانه مرکز توزیع مواد مخدر، خانه مجردنشین وخانه‌هایی که پاتوق معتادان‌اند، در این منطقه شناسایی شده‌اند اما امکان خروج و پاکسازی آنها وجود ندارد. به گفته شهردار منطقه 13، سرانه فضای سبز در این محله ۱.۴ است و حتی یکی از محلات این محله (شهید اسدی) پارک ندارد، برای همین از کوچکترین فضا برای تبدیل به پاتوق و ارتباط محلی استفاده شده است. در میان این خانه‌های بی نما که به نظر با کوچکترین تکانی فرو می‌ریزند، خانه‌هایی رها شده وجود داشت. خانه‌هایی که صاحبانش آن را به خاطر آسیب‌های اجتماعی محل، فاضلاب و ساکنان جدید و عمدتا مجرد و معتاد محله رها کرده بودند و مشخص نیست در حال حاضر کجا هستند.

   بازدید از پارک جنگلی سرخه حصار

یکی دیگر از مقصدهای این بازدید پارک جنگلی سرخه حصار بود. مسوولان فضای سبز منطقه می‌گویند بخشی از درختان این پارک در حال خشک شدن هستند. مسوولان شهری، مخازن آب احداث و حتی دو قنات منطقه را برای آبیاری احیا کرده‌اند. در حال حاضر ۷ چاه برای آبیاری این فضا وجود دارد و همچنین ۱۵ مخزن که به هم شبکه هستند برای سرسبز نگه داشتن این پارک ملی استفاده می‌شود. تمامی درخت‌های پارک سرخه حصار شناسنامه دارند و سن آنها دست کم ۴۰ سال است.

   ترمینال جدید ناتمام

مقصد بعدی ترمینال شرق بود که به گفته مسوول آن اگر آبان سال گذشته اعتبارات لازم تزریق می‌شد با ۳۰ میلیارد تومان، طی یک ماه می‌توانستند از آن بهره‌برداری کنند اما امروز دست کم ۵۰ میلیارد تومان و سه ماه برای تکمیل آن زمان لازم است. چیلر، آسانسور و ۱۰ پله برقی برای تکمیل این ترمینال نیاز است در حالی که پروژه حدود یک سال و شش ماه متوقف مانده است. به گفته یکی از مسوولان شهری زمین ترمینال شرق قدیم مورد ادعای ستاد ۱۵ خرداد است و اگر این انتقال زودتر انجام نشود یکی از چالش‌های حقوقی شهرداری در آینده خواهد شد.

رییس کمیسیون سلامت در این باره اظهار کرد: منابع درآمدی این دوره از مدیریت شهری محدود شده است. در دوره گذشته ۱۲۸ هکتار باغ را نابود کردند تا کسب درآمد کنند ما نمی‌خواهیم باغ بفروشیم، درخت از بین ببریم تا پروژه شهری به بهره‌برداری برسانیم. همچنین به خاطر اقتصاد کشور درآمدهای حاصل از ساخت و ساز در شهرداری افت کرده است. اما تلاش می‌کنیم این پروژه که تاثیرات زیست محیطی برای منطقه دارد و تکمیل آن زمان زیادی نمی‌خواهد مشکلاتش برطرف شود زیرا پروژه آماده‌ای که به بهره‌برداری نرسد شرایط دشوارتری برای بهره‌برداری دارد و دچار استهلاک می‌شود. در ادامه این جلسه آرش میلانی، رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران نیز با اشاره به اینکه در منطقه ۱۳ طرح تجمیع پسماند به صورت پایلوت اجرایی می‌شود، گفت: باید بر مشکلات اجرایی این طرح غلبه کنیم تا یکی از مناطقی باشد که این طرح را به سرانجام می‌رساند. آموزش و سازماندهی ساختار برای اجرایی شدن این طرح از پیشنهادات میلانی به مدیران منطقه بود. میلانی به نخاله‌های قاچاق و احداث چاه‌های غیرمجاز در حریم اشاره کرد و آن را از مشکلات منطقه برشمرد. وی همچنین در خصوص صنایع خرد که پساب‌های آنها برای آب سد ماملو ایجاد مشکل کرده‌اند، تذکر داد.

در ادامه نوری با اشاره تبدیل کارخانه جوراب بافی که متعلق به بنیاد مستضعفان بود به پارک ۵ هزار متری در این محل گفت: این بوستان که بوستان نشاط و کودک نام دارد می‌تواند فضای مناسبی برای مردم محله باشد و سه هزار متر در اختیار بنیاد مانده است.خوب است برای توسعه فضای سبز محلی به نام هر شهروند یک نهال کاشته شود و آن شهروند از آن مراقبت کند.

وی همچنین تاکید کرد: پارک سرخه حصار ذخیره گاه خوبی است و می‌تواند به یکی از قطب‌های گردشگری پایتخت تبدیل شود. پیگیری موضوع پایانه شرق و پروژه بزرگراه شهید شوشتری، انتقال پادگان دوشان تپه، مشکلات تعاونی زیتون از دیگر موضوعاتی بود که قرار شد بعد از این جلسه مورد پیگیری مشترک قرار گیرد.

 

ارسال نظر