ایرانشهر

۱۳۹۷/۰۷/۰۵ - ۰۰:۱۵:۵۷
کد خبر: ۱۳۰۴۴۵

پیشنهاد تدوین بودجه سالیانه شهرداری به روش جدید

مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه شورای شهر از ارائه طرح یک فوریت «رویه رسیدگی و بررسی برنامه‌های پنج ساله و بودجه سالانه شهرداری در شورای شهر تهران» با ۲۰ امضا خبر داد. فراهانی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره فوریت این طرح گفت: بررسی برنامه‌های پنج ساله و بودجه سالانه یکی از مهم ترین وظایف شورای اسلامی شهر و کمیسیون برنامه و بودجه است، اما فقدان رویه مشخص قانونی در قانون شوراها، آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های این قانون سبب شده است تا ما شاهد حاکم شدن سلیقه به جای یک رویه واحد و منحرف شدن نظام برنامه‌ریزی و بودجه صحیح به علت بخشی نگری‌ها باشیم. فراهانی ادامه داد: با تصویب این طرح به منظور فراهم کردن یک رویه مشخص و مورد اجماع اعضاء شورا، تقسیم کار و بررسی کلیه جوانب در چارچوب یک روال و زمانبندی معین با بهره‌گیری از تجربه مجلس شورای اسلامی و ایین نامه داخلی این نهاد که در آن رویه و فرآیند بررسی و رسیدگی برنامه‌های توسعه و بودجه سالانه کشور به روشنی تبیین شده است، انجام می‌گیرد و بر همین اساس نیز یک فوریت رویه رسیدگی و بررسی برنامه‌های پنج ساله و بودجه سالانه شهرداری تقدیم شورا شد.

تصویب ضوابط طراحی پلاسکو در کمیسیون ماده ۵

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران از تصویب ضوابط مربوط به طراحی ساختمان جدید پلاسکو در جلسه اخیر کمیسیون ماده ۵ خبر داد. به گزارش تسنیم، 30 دی 1395 ساختمان پلاسکو بر اثر آتش سوزی فروریخت و یک هفته زمان برد تا آتش نشانان موفق به مهار آتش و کشف اجساد زیر خروارها آوار شوند. چند ماه پس از حادثه آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو، رایزنی‌های شهرداری تهران و بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی به عنوان مالک ساختمان، برای احداث ساختمان جایگزین آغاز شد. در ابتدا قرار بود تا بهمن پارسال همزمان با سالروز پیروزی انقلاب اسلامی کلنگ ساختمان جدید به زمین بخورد که این امر پس از کش و قوس‌های فراوان به ابتدای سال جاری موکول شد. در نهایت بنا به گفته محمدحسین مقیمی استاندار تهران تصمیم بر آن شد تا عید فطر امسال عملیات اجرایی آغاز شود و فطر دو سال بعد ساختمان جدید پلاسکو به بهره‌برداری برسد. درباره ساخت بنای جایگزین پلاسکو آن چه در عمل اتفاق می‌افتد با آن چه از سوی استاندار و بنیاد مستضعفان پیش‌بینی شده متفاوت است چرا که مالک در بازه زمانی دو ماهه که از سوی استانداری تعیین شده بود، مدارک و مستندات مربوط به مالکیت و نقشه را برای دریافت پروانه ساخت به شهرداری تهران ارسال نکرد. البته در این مدت بنیاد نقشه‌های سازه نگهبان را به معاونت شهرسازی ارایه داد و شهرداری نیز پروانه گودبرداری را صادر کرد.  به تازگی نیز کمیسیون ماده 5 با حضور شهردار تهران، رییس بنیاد مستضعفان، استاندار تهران و رییس شورای اسلامی شهر تهران ضوابط مربوط به طراحی ساختمان پلاسکو را تصویب کرد.  پیروز حناچی معاون شهردار تهران ضمن اعلام این خبر با اشاره به آخرین وضعیت ساختمان پلاسکو گفت: براثر فشاری که کسبه ساختمان در ماه‌های گذشته آورده بودند، قرار بر این شد که قسمت شمالی ساختمان مقاوم سازی شود. در کنار آن بنیاد مستضعفان ادعا کرد در قسمت شرقی، زمین پارکینگ «اکبر» را تملک و به زمین موجود اضافه می‌کند که در نهایت اعلام کرد زمین مذکور قابلیت تملک ندارد.  وی با بیان اینکه تحت این شرایط برای ساخت بنای جدید تنها به محدوده برج پلاسکو دسترسی داریم، تصریح کرد: در جلسه اخیر کمیسیون ماده 5 احداث بنا در بخش فرو ریخته ساختمان در مساحتی حدود هزار متر مربع در 5 طبقه زیرزمین و 15 طبقه روی آنکه یک طبقه به یادمان شهدای آتش نشانی اختصاص داده می‌شود، موافقت شد. معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با اشاره به اینکه بنیاد موافق برگزاری مسابقه برای انتخاب بهترین طراحی است، گفت: در حال حاضر عرصه طراحی نسبت به ایده اولیه بسیار محدوده شده است، با این وجود در ضوابط تعیین شده حقوق مکتسبه مالک تقریباً داده شده است.

نشست زمین در ورودی متروی میدان صنعت

مسوولان منطقه 2 شهرداری تهران علت فرونشست زمین در محوطه کارگاهی ایستگاه متروی میدان صنعت را مجاورت محوطه کارگاهی با بوستان و آبیاری فضای سبز اعلام کردند. این فرونشست به فاصله اندکی ایمن‌سازی شد. به گزارش تسنیم، دیروز صبح، پس از وقوع حادثه و حضور عوامل ستاد مدیریت بحران، شهرداری منطقه 2، شرکت آب و فاضلاب، آتش نشانی و عوامل مترو بررسی‌ها در خصوص دلایل حادثه آغاز شد.  نتایج بررسی کارشناسان شهرداری تهران و آب و فاضلاب نشان می‌دهد حادثه فرونشست مربوط به سازه مترو و ترکیدگی لوله در اطراف محوطه مذکور نبوده و احتمالات اولیه حاکی از آن است که به دلیل مجاورت محوطه کارگاهی با بوستان و آبیاری فضای سبز، زمین کارگاه که با خاک دستی پر شده است وزن کف پوش‌ها را تحمل نکرده و فرونشست کرده است. بر اساس این گزارش، مساحت محوطه‌ای که دچار فرونشست شده 5 متر مربع به عمق یک و نیم متر است و با حضور عوامل شهرداری دقایقی پیش محوطه بطور کامل ایمن سازی شده است.همچنین از آنجا که ایستگاه متروی میدان صنعت تاکنون به بهره‌برداری نرسیده و تردد در آن بخش محدود است، این حادثه هیچ مصدومی نداشته است.

 

 

ارسال نظر