رانندگان کامیون: اعتصاب نکرده ایم

۱۳۹۷/۰۷/۰۵ - ۰۰:۱۵:۰۷
کد خبر: ۱۳۰۴۴۲
رانندگان کامیون: اعتصاب نکرده ایم

گروه راه و شهرسازی |

تشدید نوسان ارزی طی یکی دو هفته اخیر، زخم کهنه مشکلات کامیون‌داران را دوباره باز کرد. اوایل خرداد ماه سال جاری بود که رانندگان کامیون در واکنش به افزایش شدید قیمت لوازم یدکی، لاستیک، کرایه پایین حمل، بیمه و ... اعتصاب کردند و این اعتراض‌ها چند هفته‌ای ادامه داشت.

در این میان، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با حل مشکل بیمه رانندگان، افزایش 20 درصدی دستمزد و انجام برخی تدابیر دیگر تاحدودی اعتراض‌ها را سرو سامان داد، اگرچه حل مشکل اصلی یعنی افزایش قیمت چشمگیر لوازم یدکی، لاستیک و ... برعهده وزارت صنعت، معدن و تجارت بود که با وجود برخی اقدامات از جمله پخش لاستیک با قیمت مصوب، حل نشده باقی ماند. در روزهای اخیر هم رشد نرخ ارز دوباره افزایش چشمگیر قیمت لوازم یدکی، لاستیک و ... را رقم زده است، این موضوع موجب شد که رانندگان در تأمین قطعات یدکی و لاستیک با مشکل مواجه می‌شوند و به گفته دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون داران، بخشی از عدم تردد کامیون‌های طی روزهای گذشته مربوط به نبود لاستیک یا قیمت بالای آن است.

    حرکات مشکوک علیه رانندگان

مشکلات کامیون داران فقط در افزایش چشمگیر قیمت لوازم یدکی، لاستیک و روغن خلاصه نمی‌شود و به گفته رانندگان از اول مهرماه حرکات مشکوکی از سوی عده‌ای که راننده نیستند، برای تبدیل این اعتراض صنفی به اغتشاش سازمان یافته، شکل گرفته است و همین موضوع کاهش تردد رانندگان کامیون به دلیل ترس از خسارت جانی و مالی را به همراه داشته است.

البته با توجه به افزایش اعتراضات صنفی کامیون‌داران، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، وزارت صنعت، معدن و تجارت و انجمن‌های حمل و نقلی، وعده پیگیری رفع این مشکلات را داده‌اند که چندان نمی‌توان به اجرای این وعده‌ها امیدواربود.

دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون داران که از وضعیت موجود راضی نیست، با بیان اینکه حمل و نقل متوقف نشده اما نبود لاستیک و قطعات یدکی در بازار روند را کند کرده است، می‌گوید: وزارت صنعت به تعهداتش در عرضه لاستیک و نظارت بر بازار عمل نکرد.

احمد کریمی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره آخرین وضعیت فعالیت رانندگان اظهار می‌کند: حمل و نقل جریان عادی خود را دارد بخشی از عدم تردد کامیون‌ها در سطح کشور به این دلیل است که لاستیک و قطعات برای حرکت کامیون‌ها وجود ندارد و ناوگان را زمین‌گیر کرده است که این به معنای اعتصاب نیست.

او با بیان اینکه مهم‌ترین مطالبه کامیون‌داران تامین لاستیک مورد نیاز است، می‌افزاید: مهم‌ترین مشکل نبود لاستیک در بازار و لوازم و قطعات یدکی و افزایش جهشی آنها است.

او ادامه می‌دهد: براساس تصمیم جدید در جلسه کمیسیون عمران مجلس با حضور نمایندگان برخی از وزارتخانه‌ها، قرار بر این شد که ارز مورد نیاز برای واردات 500 هزار حلقه لاستیک تامین شود، همچنین طبق دستور معاون اول رییس‌جمهوری تعرفه واردات لاستیک از 20 درصد به 5 درصد کاهش پیدا کرد، بنابراین به زودی لاستیک بیشتری وارد بازار خواهد شد.

    لاستیک در بازار موجود نیست

دبیرکانون انجمن‌های صنفی کامیونداران با تاکید بر اینکه مشکلات امروز برای کامیونداران ناشی از بی‌تدبیری وزارت صمت است، می‌گوید: درحال حاضر نسبت به دی ماه سال گذشته، قیمت لاستیک به 4 برابر افزایش یافته است، حال اگر لاستیک در بازار با همین قیمت هم پیدا شود بخشی از مشکلات حل می‌شود، مشکل این است که همین لاستیک گران هم در بازار نیست.

کریمی با بیان اینکه مسوولان وزارت صمت شفافیت در گفتار ندارند، ادامه می‌دهد: 40 درصد از میزان مصرف لاستیک مورد نیاز در بازار وجود دارد اما 10 درصد آن عرضه می‌شود و مابقی احتکار شده است، واقعیت این است که احتکار در این شرایط طبیعی است اما چرا وزارت صمت هیچ نظارتی به بازار نداشته است.

او با تاکید بر اینکه نگران ورود لاستیک‌های تاریخ انقضا گذشته هستیم، اظهار می‌کند: در حال حاضر لاستیک‌های 2016 در انبار دپو شده است البته هر چند از تاریخ تولید این لاستیک‌ها دو سال گذشته است اما اگر در محیط سر پوشیده قرار گرفته باشند و روی هم انباشته نباشند مدت زمان مناسب برای مصرف افزایش پیدا می‌کند اما به هر حال به رانندگان توصیه کرده‌ایم این لاستیک‌ها را در محور عقب خودروی خود استفاده کنند.

    حمل و نقل جریان دارد اما به آهستگی

دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیونداران درباره آخرین وضعیت فعالیت رانندگان اظهار می‌کند: حمل و نقل جریان عادی خود را دارد بخشی از عدم تردد کامیون‌ها در سطح کشور به این دلیل است که لاستیک و قطعات برای حرکت کامیون‌ها وجود ندارد و ناوگان را زمین‌گیر کرده است که این به معنای اعتصاب نیست.

کریمی تاکید می‌کند: آمار صدور بارنامه نشان می‌دهد حمل و نقل در سطح جاده‌ها متوقف نشده اما کند است.

    تهدید رانندگان به آتش‌زدن بار

یکی از مهم‌ترین مشکلات رانندگان در روزهای گذشته تهدید از سوی گروه خاصی است که کامیون‌دار نیستند، البته رانندگان کامیون با این تهدیدات در اوایل خردادماه سال جاری هم مواجه بودند، رانندگان کامیون‌ها هم‌اکنون از سوی گروه خاصی مورد آزار و اذیت قرار گرفته و تهدید می‌شوند.

 جمعی از راننده‌های کامیون از بروز مشکلاتی نظیر پرتاب آتش‌زنه و سنگ به سمت کامیون‌های دارای بار گله می‌کنند و می‌گویند که این مشکلات موجب شده است کامیون‌های خود را از بیم اتلاف سرمایه، زمین‌گیر کنیم و بارها روی زمین مانده است.

به گزارش فارس، به گفته راننده‌های کامیون، در برخی جاده‌ها خصوصاً در استان‌های فارس و اصفهان، بعضی افراد که راننده هم نیستند مانع از بارگیری کامیون‌ها می‌شوند و حتی به کامیون‌های دارای بار سنگ پرتاب می‌کنند.

صمد کریمی یکی از راننده‌ها در این‌باره به فارس می‌گوید: ‌اغلب همکارانمان اظهار می‌کنند که در کمربندی یکی از شهر‌ها، راننده کامیون‌های دارای بار را از کامیون پیاده کرده و ساعت‌ها به کامیون می‌بندند و بنابراین اغلب رانندگان مایل نیستند وارد جاده‌ها شوند.

یکی دیگر از راننده‌ها می‌گوید: از دیروز برای بارگیری به میدان میوه و تره‌بار از استان‌های بزرگ می‌رویم اما در نزدیکی میدان میوه و تره‌بار، عده‌ای ناشناس به سمت کامیون‌ها سنگ پرتاب می‌کنند و مانع تردد راننده می‌شوند.

شاهسون یکی دیگر از راننده‌ها اظهار می‌کند: در اطراف کارخانه‌های سنگ‌بری هم عده‌ای ناشناس ایستاده‌اند و زمانی که متوجه می‌شوند راننده برای بارگیری آمده است، با چوب و چماق سراغ راننده و کامیون می‌آیند تا کامیون‌دار فرار کند و و در واقع اجازه بارگیری نداریم‌.

یکی دیگر از راننده‌های کامیون می‌گوید: به خاطر حفظ کامیون‌مان، چند روزی است در خانه مانده‌ایم و کامیون‌ها را به جاده نمی‌بریم، زیرا بین راننده‌ها شایعه شده است که در برخی جاده‌ها، عده‌ای خراب‌کار وقتی کامیونی دارای بار مشاهده می‌کنند، با پرتاب آتش‌زنه‌هایی حاوی اسید و بنزین و آتش به سمت بار کامیون، تلاش می‌کنند کامیون را آتش بزنند و از واهمه همین موضوع، به جاده‌ها نمی‌رویم.

به گفته این راننده، مسوولیت حمل بار بر عهده راننده است و اگر بار آتش بگیرد و بسوزد باید در کنار زیان سوختن کامیون خود، تاوان صاحب بار را هم پرداخت کنیم بنابراین ترجیح می‌دهیم در خانه بمانیم و به‌رغم میل باطنی‌مان کار نکنیم.

یکی دیگر از راننده‌های‌ کامیون در این‌باره پیشنهاد می‌دهد: ضرورت دارد نیروی انتظامی به همراه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌‌ای، حداقل این روزها در جاده‌ها گشت‌زنی داشته باشند و حرکات مشکوک این عده‌ را شناسایی و رفع کنند.

    افزایش چند برابری قیمت تایر

این روزها نابه‌سامانی در بازار عرضه انواع تایر به ویژه تایرهای سنگین موج می‌زند زیرا در حالی که مجوز افزایش ۹ درصدی قیمت انواع لاستیک به صورت پلکانی از خردادماه سال جاری صادر شده، اما انواع لاستیک خودروهای سنگین در سطح بازار با قیمتی بیش از سه برابر نرخ مصوب به فروش می‌رسند.

مصطفی تنها، سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد افزایش چندبرابری قیمت انواع تایر از جمله تایر خودروهای سنگین در بازار، بیان می‌کند: از سال ۱۳۹۳ تا پایان سال ۱۳۹۶ انواع تایر رشد قیمتی نداشتند و در اواخر سال گذشته بود که با ارایه مدارک به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان افزایش پلکانی قیمت انواع تایر تا ۹ درصد و به صورت پلکانی از خردادماه سال جاری در دستور کار قرار گرفت.

او ادامه می‌دهد: این افزایش قیمت تنها افزایشی بود که از سال ۱۳۹۳ تا خردادماه سال ۱۳۹۷ مدنظر قرار گرفت و هر تولیدکننده‌ای که کالای خود را گران‌تر از نرخ مصوب بفروشد، مرتب جرم شده است.

سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر با انتقاد از وضعیت عرضه انواع لاستیک در بازار و اتفاقات و نابه‌سامانی‌های به وجود آمده در سطح فروش این محصولات، بیان می‌کند: طبق شنیده‌ها دو حلقه لاستیک خودرو سنگین که قیمتی در حدود دو میلیون تومان دارد در بازار به قیمتی بیش از ۲.۵ تا 3 برابر به فروش می‌رسد.

تنها می‌افزاید: آنچه باید به آن اشاره کرد این است که تولید کنندگان صنعت تایر نقش و نفعی در اتفاقات بازار ندارند و حتی گرانی‌های مربوطه به ضرر آنها تمام خواهد شد و متاسفانه سود بسیار زیاد این اتفاق به جیب دلالان و واسطه‌گران در سطح عرضه می‌رسد و ما نمی‌دانیم چگونه چنین اتفاقی رخ می‌دهد.

سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر با اشاره به اینکه تحولات مختلفی در سیستم توزیع تایر به وجود آمده است، می‌گوید: در بازار انواع تایر وارداتی و تولید داخل وجود دارد، اما با قیمت‌های باور نکردنی خرید و فروش می‌شود و نمی‌دانیم منشا فساد در این راستا کجاست و چگونه چنین اتفاقی پیش می‌آید؟

    ۵۰۰ هزار حلقه لاستیک ثبت سفارش می‌شود

با تشدید مشکلات رانندگان کامیون با افزایش چشمگیر قیمت لاستیک، لوازم یدکی و ... جلساتی از سوی سازمان‌های ذیربط برای ساماندهی این مشکلات برگزار شد، یکی از این جلسات با حضور اعضای کمیته حمل و نقل مجلس برگزار شد، رییس کمیته حمل و نقل مجلس در این رابطه می‌گوید: طبق مذاکرات مقرر شده است که وزارت صمت نسبت به ثبت سفارش و خرید ۵۰۰ هزار حلقه لاستیک اقدام کند و بانک مرکزی نیز ارز مورد نظر را برای خرید این تجهیزات اقدام کند. به گزارش ایلنا، شادمهر کاظم‌زاده می‌افزاید: درنشستی که با هدف بررسی مشکلات کامیون داران با حضور معاون صنعت و بازرگانی وزارت صنعت، مسوولان نیروی انتظامی، سازمان راهداری و ... برگزار شد، نماینده کامیون داران توضیحاتی را درباره مشکلات این صنف ارایه کردند، آنها معتقد بودند که دستگاه‌های متولی به وعده‌ها و قول‌های خود به هیچ وجه عمل نکرده‌اند، در نهایت کامیون داران در میان چندین درخواست خود، دو مطالبه مهم و اساسی دارند. او اظهار می‌کند: کامیون‌داران خواستار تأمین لاستیک و 15 قلم قطعات یدکی پرمصرف کامیون هستند، از این رو اگر این مقوله برای آنها محقق شود، بخش اعظمی از مشکلاتشان حل خواهد شد.

کاظم‌زاده تصریح می‌کند: مقرر شد که وزرات صمت و بانک مرکزی هرچه سریع‌تر نسبت تخصیص ارز دولتی برای واردات و تأمین 15 قلم قطعات یدکی پرمصرف کامیون‌ها اقدام کند، از این رو امیدوارم دولت با هماهنگی مجلس در جهت تحقق وعده‌ها و اجرای برنامه‌های مذکور اقدام کند.

 

 

ارسال نظر