جدال ترکان و آخوندی بر سر انتخابات نظام مهندسی

۱۳۹۷/۰۷/۰۴ - ۰۰:۲۱:۵۴
کد خبر: ۱۳۰۳۵۸

گروه راه و شهرسازی|

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در نامه‌ای خطاب به رییس دفتر رییس‌جمهور پیشنهاد حسن روحانی در خصوص برگزاری با تاخیر انتخابات دوره هشتم هیات مدیره سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان استان‌ها را خلاف قانون دانست. اکبر ترکان، نماینده ویژه رییس‌جمهوری در نوسازی بافت‌های فرسوده اما در واکنش به این نامه آخوندی گفت: وزیر راه وشهرسازی نظارت استصوابی بر انتخابات نظام مهندسی دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در پی درخواست اکبر ترکان مشاور رییس‌جمهور در امور هماهنگی بافت‌های فرسوده و رییس سابق شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان از رییس‌جمهور مبنی بر تعویق ۲ ماهه انتخابات هشتمین دوره هیئت مدیره نظام مهندسی ساختمان استان‌ها، محمود واعظی رییس دفتر رییس‌جمهور نیز طی نامه‌ای تاریخ ۳۱ شهریور به وزیر راه و شهرسازی نوشت که نظر رییس‌جمهور، برگزاری با تاخیر این انتخابات است.

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی نیز نامه عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به نامه واعظی را در شامگاه دوشنبه هفته جاری منتشر کرد.

آخوندی طی نامه‌ای خطاب به رییس دفتر رییس‌جمهور اعلام کرد که نامه آقای ترکان اقدامی نادرست و خلاف قانون و غیرقابل اقدام به شمار می‌رود و مطابق برنامه زمانی اقدامات انجام و رأی‌گیری در راستای اجرای قانون در استان‌های مختلف از پنجم تا سیزدهم سال جاری انجام خواهد شد.

آخوندی در این نامه نوشته است: «فرایند، ترتیب و نحوه برگزاری انتخابات هیئت مدیره‌های سازمان نظام مهندسی ساختمان استان‌ها از جمله مهلت‌های قانونی برگزاری آن در قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب ۱۳۷۴ و آیین نامه اجرایی آن مصوب ۱۳۷۵ و اصلاحات بعدی آن به‌طور کامل و دقیق احصا شده و در ۷ دوره انتخابات قبل و دوره جاری ملاک عمل بوده و می‌باشد، مورد پیشنهادی آقای مهندس ترکان خلاف قانون و غیرقابل اقدام است بنابراین، تأخیر به‌طور قانونی امکان‌پذیر نیست و مطابق برنامه زمانی آن اقدام و رأی‌گیری در راستای اجرای قانون در استان‌های مختلف از پنجم تا سیزدهم سال جاری انجام خواهد شد. نامه جناب ترکان با حواشی دیگر همراه است. از جمله انتساب رفتار غیرحرفه‌ای به وزارت راه و شهرسازی، احتمال رد صلاحیت مهندسان مخالف با این رفتارها توسط این وزارتخانه و در نتیجه بی اعتمادی مهندسان به دولت تدبیر و امید. باید عرض کنم که واقعا متأسفم که ایشان پناهگاه گروهی متخلف، زیر پای گذارنده اخلاق و اصول حرفه‌ای مهندسی، امضا فروش و حیف کننده اموال مردم شده‌اند که بی‌محابا پیشنهاد اقدام غیرقانونی به رییس‌جمهور می‌دهند. وزارت راه و شهرسازی مطابق قانون نظارت کلی بر انتخابات دارد و انتخابات توسط هیئت‌های اجرایی و هیئت‌های نظارت برگزار و نظارت می‌شود. اگر مهندسان به دولت بی اعتماد شوند ناشی از حمایت ایشان و کسان دیگری در بدنه دولت است که عملا از امضافروشی، شهرفروشی، عدم کنترل ساختمان و بی‌قانونی حمایت می‌کنند می‌باشد. مهندسان ساختار سلامت و اصلاح، بزرگترین پشتوانه وزارتخانه و دولت هستند.»

  نظارت استصوابی بر انتخابات نظام مهندسی

اکبر ترکان، نماینده ویژه رییس‌جمهوری در نوسازی بافت‌های فرسوده اما در واکنش به این نامه آخوندی گفت: هر فردی که برخلاف اندیشه‌های آقای آخوندی فکر کند، حذف می‌شود و وزیر راه وشهرسازی نظارت استصوابی بر انتخابات نظام مهندسی دارد.

ترکان در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به درخواست وی از وزیر راه و شهرسازی مبنی بر تعویق در برگزاری انتخابات نظام مهندسی اظهار کرد: به نظر می‌رسد در مرحله برگزاری انتخابات نظام مهندسی برخی افراد که با اندیشه‌های آقای آخوندی مخالف هستند حذف شده‌اند و آقای آخوندی نظارت استصوابی اعمال کرده است.

وی با بیان این ادعا که کسانی که برای انتخابات نظام مهندسی از مرحله رد صلاحیت عبور کرده‌اند، منتخب وزیر راه و شهرسازی هستند، ادامه داد: در قانون رد صاحیت افراد توسط وزیر راه و شهرسازی پیش بینی نشده و این اقدام وزیر مداخله محسوب می‌شود.

ترکان گفت: عده‌ای در پرونده‌های افراد ورود می‌کنند، جست‌وجو می‌کنند و دلایلی سرهم می‌کنند تا برخی‌ها را رد صلاحیت کنند.

نماینده ویژه رییس‌جمهوری در نوسازی بافت‌های فرسوده افزود: جایگاه تایید صلاحیت توسط وزارت، ابتکار آقای آخوندی است وگرنه در قانون چنین چیزی پیش بینی نشده است و هیچ منع قانونی برای موافقت با درخواست بنده وجود ندارد. وی گفت: آقای آخوندی که گفته است درخواست بنده غیر قانونی بود، لطفا بگوید به استناد کدام قانون درخواست بنده غیر قانونی است.

ترکان تاکید کرد: در تبصره ماده 13 قانون نظام مهندسی آمده است که اولین دوره انتخابات را وزارت شهرسازی برگزار کند چراکه در آن زمان سازمان نظام مهندسی به تازگی تشکیل شده بود. این قانون برای برگزاری اولین دوره است و مجری برگزاری دوره‌های بعدی باید سازمان نظام مهندسی باشد و جایگاه وزارت راه وشهرسازی برای برگزاری دوره‌های بعدی انتخابات، نظارت است.

وی همچنین درباره احتمال برکناری، جابه‌جایی یا استیضاح وزیر راه و شهرسازی در آینده نزدیک گفت: اطلاعی از این موضوع ندارم اما خبر رفتن آقای آخوندی از وزارت راه و شهرسازی خبر خوبی است.

ترکان همچنین درباره این سوال که گفته می‌شود یکی از گزینه‌های سرپرستی یا وزارت راه وشهرسازی شما هستید، گفت: تا کنون یشنهادی در این باره به بنده داده نشده است.

 حفظ حیاط خلوت وزارت راه

در همین حال، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشوردر واکنش به اظهارات اخیر وزیرراه وشهرسازی درباره ریاست سازمان نظام مهندسی، اظهار کرد: موضوع تعارض منافع اساسا اشتباه جا افتاده است و نظام مهندسی ساختمان همیشه حیاط خلوت وزارت راه و شهرسازی بوده است.

فرج‌الله رجبی در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به این‌که عملکرد وزیر راه و شهرسازی در حوزه حمل‌ونقل و مسکن بسیار ضعیف بوده است، گفت: وزیر راه در تلاش است با این قبیل اقدامات مسیر استیضاحش را به انحراف بکشاند.

او با بیان این‌که بنده پس از انتخاب به عنوان نماینده استان فارس از سوی رئیس جمهوری، رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور شدم، افزود: خود آقای آخوندی بنده را برای این پُست پیشنهاد داد، چرا همان زمان این مسئله را مطرح نکرد و واقعیت آن است که این اظهارات مبنای قانونی ندارد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشورادامه داد: دولتی‌ها وقتی احساس می‌کنند در حال از دست دادن حیاط خلوت خود هستند به چنین اقداماتی متوسل می‌شوند.

رجبی بیان کرد: عملکرد ایشان در همه حوزه‌ها مانند حمل‌ونقل هوایی، جاده‌ای ریلی و به ویژه مسکن بسیار ضعیف بوده و می‌خواهد با جریان سازی مسیر استیضاح به انحراف  برسد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با تاکید بر این‌که نباید درگیر این حاشیه‌سازی وزیر راه و شهرسازی شد، اظهار کرد: لازم به ذکر است که بحث ریاست بر سازمان نظام مهندسی و نمایندگی مجلس از مجلس استفتاء شده و مشکلی نداشته است.

 

 

ارسال نظر