تورم مسکن به 74 درصد رسید

۱۳۹۷/۰۷/۰۴ - ۰۰:۱۶:۰۸
کد خبر: ۱۳۰۳۵۶
تورم مسکن به 74 درصد رسید

گروه راه و شهرسازی     

اگرچه هنوز بانک مرکزی آمار رسمی تحولات بازار مسکن تهران در شهریورماه را منتشر نکرده است، اما گزارش دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی از این بازار نشان می دهد، متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران در این ماه نسبت به شهریور سال گذشته ۷۴ درصدی افزایش یافته و به 8.1 میلیون تومان رسیده است.

بر اساس این گزارش، در شهریور ماه سال جاری ۱۰ هزار و ۵۳۷ فقره معامله در تهران به امضا رسید که نسبت به ماه گذشته (مرداد ۹۷) با ۱۳ هزار و ۱۲۰ فقره معامله، حدود ۲ هزار و ۴۰۰ فقره (۱۹.۶ درصد) کاهش داشته است. در همین حال، گزارش وزارت راه حاکی از این است که تعداد معاملات ملک در شهریورماه سال جاری نسبت به شهریور سال گذشته ۳۳.۱  درصد کاهش را تجربه کرده است.

بر اساس این گزارش، متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در شهریورماه سال جاری در تهران ۸ میلیون و ۱۲۲ هزار و ۴۰۰ تومان برآورد شده که نسبت به ماه گذشته (مرداد) ۶۰۰ هزار تومان در هر متر مربع افزایش داشته است. این شاخص در شهریور سال گذشته ۴ میلیون و ۶۸۴ هزار تومان در هر متر مربع بود که نشان‌دهنده افزایش شدید قیمت مسکن در شهریور امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل است.

به عبارت دیگر، قیمت هر متر مربع در شهریور امسال نسبت به مرداد سال جاری ۹.۳ درصد و نسبت به شهریور سال گذشته ۷۳.۳۹ درصد افزایش نشان می دهد.

بر اساس گزارش وزارت راه و شهرسازی، گرانترین منطقه تهران در شهریور امسال، منطقه یک با متوسط قیمت متری ۱۷ میلیون و ۷۷۱ هزار تومان بوده و ارزانترین منطقه پایتخت نیز منطقه ۱۸ با میانگین متری ۳ میلیون و ۴۷۰ هزار تومان ثبت شده است.

دیگر مناطق گران پایتخت شامل مناطق ۲ با میانگین هر متر مربع واحد مسکونی، ۱۲ میلیون و ۷۷۳ هزار تومان، منطقه ۳ با میانگین متری ۱۴ میلیون و ۶۳۹ هزار و ۳۰۰ تومان، منطقه ۵ با متوسط متری ۱۰ میلیون و ۲۷۰ هزار تومان و منطقه ۶ با میانگین متری ۱۰ میلیون و ۷۱۰ هزار تومان اعلام شده است.

مناطق ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۱۹ و ۲۰ نیز با متوسط هر متر مربع واحد مسکونی زیر ۴ میلیون تومان ارزانترین مناطق تهران اعلام شده‌اند.

مناطق ۴، ۷، ۸، ۱۳ و ۲۲ با میانگین بین ۷ تا ۸ میلیون تومان در هر متر مربع و مناطق ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۴ و ۲۲ با میانگین بین ۵ تا ۶ میلیون تومان در هر متر جزء مناطق میان قیمت در این جدول به حساب می آیند.

  تعمیق رکود تورمی در بازار ملک

درواقع بررسی آمار معاملات مسکن در شهریور سال95، 96 و 97 نشان می دهد که حجم قراردادهای خرید و فروش در شهریور سال95 و 96 نسبت به ماه مشابه سال قبل آن روند صعودی داشته است اما در شهریور 97، حجم معاملات نسبت به ماه مشابه سال قبل آن، کاهش داشته است که این موضوع می تواند زنگ هشداری برای بازگشت رکود به بازار مسکن باشد. اگرچه حجم معاملات تنها یکی از فاکتورهای مورد نظر برای بررسی رکود یا رونق بازار است و قیمت مسکن، حجم پروانه های صادرشده و ... هم نقش مهمی در تعیین وضعیت مسکن بازی می کنند، در عین حال، با توجه به کاهش چشمگیر معاملات مسکن، این موضوع نمی تواند چشم انداز خوبی برای این بازار در ماه های آتی ترسیم کند.

  دلایل رکود؟

بازار مسکن در نیمه ابتدایی سال جاری روزهای خوبی را سپری نکرد و معاملات مسکن در حال کاهش چشمگیر است و ثبت این آمار به علت جهش قیمت مسکن از اردیبهشت ماه امسال است جهشی که در برخی مناطق تهران از جمله مناطق 2، 4 و 5، رشد 70 درصدی قیمت‌ها را رقم زد.

 با رشد قیمت مسکن، توان خانوارها برای خرید مسکن کاهش یافت و همین موضوع موجب شد که تعداد قراردادهای خرید و فروش از اردیبهشت ماه روندی نزولی را طی کند و ثبت 19 هزار قرارداد خرید و فروش به کمی بیش از 10 هزار فقره معامله در شهریور ماه برسد.

در پی افزایش جهشی قیمت مسکن طی 6 ماهه اخیر، خروج سفته‌بازان، رکود معاملات و نا توانی طرف تقاضا حکایت از آن دارد که در ماه‌های پیش رو شاهد افت معاملات و کاهش سرعت رشد قیمت خواهیم بود اگرچه پیش بینی می شود که قیمت ها کاهش چندانی را تجربه نکنند و به تبع آن معاملات هم افزایش چندانی نداشته باشند.

  روند 9 ماهه اخیر بازار ملک

به گزارش «تعادل»، با کاهش نرخ سود بانکی در تابستان سال گذشته، بازار مسکن که رقیب بلافصل بازار پول به شمار می‌رود، از لاک رکود 4 ساله خود بیرون آمد و برای رونق گرفتن خیز برداشت. این روند صعودی اما در فصل زمستان به ویژه در بهمن ماه، در اثر التهاب نرخ ارز، از مسیر رشد ملایم قیمت خارج شد و همزمان به دلیل کاهش قدرت خرید متقاضیان مصرفی در برابر افزایش بعضا سرسام‌آور قیمت‌های پیشنهادی فروشندگان، تعداد معاملات به‌طور معناداری نسبت به ماه قبل از آن، در شرایطی که بازار ماه‌های پایانی سال، همواره داغ بوده است، کاهش یافت. این روند کاهشی در فروردین 97 نیز تجربه شد به گونه‌ای که تعداد معاملات واحدهای مسکونی شهر تهران به 5 هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 59 و 6.3 درصد کاهش نشان داد. در اردیبهشت ماه اما با ثبت بیش از 19 هزار مورد معامله مسکن در تهران، روند معاملات ملک دوباره به مدار صعودی بازگشت و این بازار توانست در شرایطی که راه‌های ورود نقدینگی به بازارهای ارز و طلا به دلیل اعمال برخی سیاست‌های مقطعی دولت مسدود شده بود و بازار پول هم از جذابیت افتاده بود، بخشی از نقدینگی سرگردان را جذب کند. در ماه‌های خرداد، تیر و مرداد اما بار دیگر، ‌به دلیل بروز بی‌ثباتی در برخی بازارها و فضای کلی اقتصاد و در پی آن افزایش انتظارات تورمی، قیمت‌ها  رشد شدیدی را تجربه کرد و منجر به کاهش قدرت خرید متقاضیان مصرفی شد.

اگر چه نرخ ارز، عوامل درونی بازار مسکن (دستمزد کارگران، نرخ مصالح متعارف و نه لوکس ساختمانی و...) را به‌طور مستقیم تحت تاثیر قرار نمی‌دهد، اما نوسان‌های ارزی اثر مستقیمی بر انتظارات تورمی و ایجاد هیجان در میان فعالان بازارهای مختلف دارد. از همین رو، هیجان بازار ارز که از دی و بهمن سال گذشته آغاز شد و در ماه‌های اخیر شتاب بیشتری گرفت، در بازار مسکن نیز بازتاب یافت و برای همگان مشخص شد که در شرایط کنونی، ‌تحولات مسکن بیشتر از عوامل اثر گذار فضای کلی اقتصاد متاثر می‌شود تا عوامل اختصاصی این بازار.

 

ارسال نظر