آدرس ایستگاه دوم راه‌آهن تهران

۱۳۹۷/۰۷/۰۲ - ۰۱:۱۷:۳۱
کد خبر: ۱۳۰۱۸۶
آدرس ایستگاه دوم راه‌آهن تهران

گروه راه و شهرسازی|

ایستگاه دوم راه‌آهن تهران در محدوده جنوب غرب میدان آزادی جانمایی شد. نادر محمدزاده مدیرکل راه‌ و شهرسازی استان تهران با اعلام این خبر توضیح داد: این ایستگاه علی رغم قرار گرفتن در نزدیکی پایانه مسافربری غرب تهران و فرودگاه مهرآباد با خطوط مترو تهران نیز در ارتباط خواهد بود و قابلیت اتصال فرودگاه امام خمینی (ره) به فرودگاه مهر‌آباد را نیز فراهم می‌کند. با توجه به محدودیت‌های اراضی در این منطقه با ارتش جمهوری اسلامی ایران توافقی منعقد شده که بر اساس آن ۲۰ هکتار از اراضی ارتش در اختیار شرکت راه‌آهن قرار گیرد.این نقطه از سوی مشاور فرانسوی و ایرانی پس از بررسی نقاط مختلف تهران با توجه به نزدیکی پایانه مسافربری غرب، فرودگاه مهرآباد و ایستگاه مترو انتخاب شده است تا بتواند محل تردد قطار‌های سریع‌السیر و قطار‌ حومه‌ای تهران- اسلامشهر- رباط‌کریم- پرند باشد.

مدیرکل راه‌وشهرسازی استان تهران با اشاره به مزایای ایستگاه‌ دوم راه‌آهن تهران گفت: این ایستگاه علی رغم قرار گرفتن در نزدیکی پایانه مسافربری غرب تهران، فرودگاه مهرآباد با خطوط مترو تهران نیز در ارتباط خواهد بود و قابلیت اتصال فرودگاه امام خمینی (ره) به فرودگاه مهر‌آباد را نیز  فراهم می‌کند. حجم فعالیت‌های حوزه مسافری ایستگاه دوم راه‌آهن تهران به دلیل ارتباط و انطباق با شقوق مختلف حمل‌ونقلی و سیستم حمل‌ونقل درون شهری نسبت به ایستگاه اصلی تهران به مراتب بالاتر خواهد بود.

وی در ادامه از صدور سند قطعی برای ۴۴۰ هکتار از زمین‌های فرودگاه مهرآباد خبر داد و گفت: از مجموع این اراضی، ابتدا مشکلات حقوقی ۱۷۰ هکتار مشاء و اخیرا ۲۷۰ هکتار دیگر برطرف شد و تنها مقدار کمی باقی مانده تا مشکلات حقوقی فرودگاه مهرآباد به طور کامل برطرف شود.علی رغم اینکه اراضی فرودگاه مهرآباد بر اساس قوانین حاکمیتی متعلق به دولت بوده است، اما به دلیل نقص در پرونده‌ها و عدم صدور سند قطعی به نام دولت، افرادی سودجو قصد خارج کردن این زمین‌ها از مالکیت دولت را داشتند که خوشبختانه با کمک دستگاه‌های قضایی و شورای حفظ حقوق بیت‌المال در اراضی از بروز این اتفاق جلوگیری شد.

به گزارش «تعادل»، شهرهای ریل پایه، رویکردی نوین در شهرسازی است که دولت همواره بر آن تاکید کرده و بر این اساس توسعه و راه اندازی قطارهای حومه ای را در دستور کار قرار داد. مسوولان وزارت راه وشهرسازی بارها عنوان کرده اند که شهرسازی ریل پایه سیاست اول وزارت راه است. در شهرهای مبتنی بر سیاست ریل پایه، فرآیند برنامه ریزی و توسعه شهری به گونه ای است که شهرها بر پایه سیستم های ریلی توسعه می‌یابند و ایستگاه های خطوط ریلی (مترو، راه آهن بین شهری و حومه ای) در قلب و مراکز کلانشهرها و شهرهای اقماری جانمایی شده و مجوز کاربری های مسکونی بلندمرتبه یا مناطق متراکم اداری و تجاری در اطراف این ایستگاه ها صادر می شود. با این تدبیر نیاز سفرهای روزانه بخش اعظم جمعیت کلانشهرها در شعاع ۱ تا ۲ کیلومتری ایستگاه های راه آهن و مترو برآورده می شود و مردم بخش عمده سفرهای شهری و بین شهری خود را ابتدا پیاده یا با دوچرخه تا ایستگاه سیستم‌ های ریلی انجام داده و ادامه سفر خود را با ریل انجام می دهند.

   پیامدهای مثبت قطارهای حومه ای

با توجه به وضعیت کلان‌شهرهای کشور که از ترافیک، آلودگی هوا و خیابان هایی که تبدیل به پارکینگ شده اند،‌ رنج می برند سیاست ریل پایه می تواند تاثیر بسزایی در کاهش آلودگی هوا و نیز کاهش حجم ترافیک داشته باشد.از سوی دیگر، در تردد مردم در شهرهای مختلف استان تهران به مرکز، همواره شاهد حوادث جاده‌ای هستیم که با ریلی شدن سیستم حمل و نقلی شهرهای حومه ای از میزان تصادفات جاده ای و تلفات جانی نیز کاسته خواهد شد.

همچنین این موضوع را باید در نظر داشت که بسیاری از شهروندان شهرک های اقماری و شهرهای حومه ای ترجیح می دهند با خودروی شخصی به مرکز شهر سفر کنند و این موضوع علاوه بر آلودگی هوا و تصادفات جاده ای که از آن یاد شد، مصرف سوخت را افزایش می دهد. بنابراین توسعه قطارهای حومه ای و تشویق شهروندان به استفاده از این وسیله حمل و نقل عمومی نه تنها برای آنها صرفه اقتصادی دارد بلکه منجر به صرفه جویی در مصرف سوخت و انرژی شده و نیز به دلیل اینکه شهروندان ماندن در ترافیک را تجربه نمی کنند، این امر در دراز مدت به کاهش استرس و اضطراب که محصول زندگی در کلان‌شهرهاست کمک می کند.

سیستم ریل پایه اکنون در کلان‌شهرهای دنیا یکی از مهم‌ترین سیستم های حمل و نقلی به شمار می روند و توجه دولت به این موضوع اتفاق خوشایندی است. طرح شهرهای ریل پایه در برنامه ششم توسعه نیز به عنوان شرکت دولتی قطارهای حومه‌ای و زیرمجموعه شرکت راه‌آهن‌جمهوری اسلامی ایران گنجانده شد و با توجه به تاکید وزارت راه وشهرسازی مبنی بر توسعه حمل و نقل ریل پایه، شرکت قطارهای حومه ای پس از تدوین اساسنامه آن در وزارت راه و شهرسازی و شرکت راه آهن و تایید هیات دولت، فعالیت خود را در سال 95 آغاز  خواهد کرد. چند روز گذشته نیز وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: گزارش تهیه و ساخت شرکت قطارهای حومه‌ای را به دولت ارسال کرده و پیگیر تصویب هرچه سریع تر آن هستیم و امید داریم در نهایت بحث قطار حومه‌ای به مقصد تهران، در تمام کلانشهرها نه فقط تهران به یک دستور کار اصلی تبدیل شود.

   هدف‌گذاری سفرهای حومه ای در 1400

براین اساس این طرح تا سال ۱۴۰۰ باید آمار جابه‌جایی مسافر در بخش قطارهای حومه‌ای به ۲۰ میلیون نفر در سال برسد، هم‌اکنون سالیانه 2.5 میلیون سفر در اطراف پایتخت توسط قطارهای حومه‌ای انجام می‌شود. به گفته مهدی قمری نژاد مدیر پروژه قطارهای حومه‌ای شرکت راه آهن اکنون قطارهای حومه‌ای در اطراف تهران و دیگر کلانشهرها روزانه به‌طور متوسط با 60 زوج (120 سیر رفت و برگشت) مردم را جابه‌جا می‌کنند. همچنین شبکه ریلی حومه‌ای در اطراف کلانشهرها به 2 هزار کیلومتر افزایش یافته است.

همچنین به گفته وی، با توجه به افزایش چهار برابری مسافران در مسیر تهران - پرند و تهران - پیشوا، حجم قطارها در مسیر تهران - پرند از پنج زوج قطار به 14 زوج افزایش یافته است. در مسیر تهران - پیشوا - گرمسار که پیش از این روزانه 4 زوج قطار حومه‌ای داشت، اکنون به 11 زوج افزایش یافته و تعداد مسافران این مسیر نیز طی 2 سال گذشته سه برابر شده است.در حال حاضر در 10 استان تهران، البرز، قزوین، قم، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی، خوزستان، لرستان، مازندران و گلستان قطارهای حومه‌ای فعال است.

قطار حومه‌ای مهم‌ترین راهکار تهران برای کاهش بار ترافیک و افزایش تقاضا و مهاجرت به نواحی و جلوگیری از مهاجرت بی رویه به نقطه مرکزی است. ضمن اینکه احداث این قطارها و تسهیل رفت و آمد کارگران به حومه شهر می‌تواند نقش موثری در انتقال صنایع به خارج از کلان‌ شهر و رونق اقتصادی شهرک‌های حاشیه‌ای و افزایش اشتغال در مناطق محروم داشته باشد.

 

 

ارسال نظر