ایرانشهر

۱۳۹۷/۰۷/۰۱ - ۰۰:۰۶:۲۴
کد خبر: ۱۳۰۰۹۶

فعالیت سامانه بارشی در کشور

براساس آخرین داده‌ها و نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی، برای امروز، یکشنبه، در استان‌های ساحلی خزر، بارش باران و در برخی نقاط اردبیل، شمال آذربایجان غربی، شمال آذربایجان شرقی، ارتفاعات البرز مرکزی و زاگرس مرکزی رگبار و رعدوبرق پیش‌بینی می‌شود. به گزارش فارس، از ظهر دوشنبه با نفوذ جریانات شمالی ضمن کاهش نسبی دما در استان‌های نوار شمالی، در سواحل شمالی کشور، برخی نقاط شمال غرب، استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی، شمال همدان، شمال استان مرکزی و برخی نقاط کردستان و همچنین برخی مناطق خراسان رضوی و استان یزد رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید موقت پیش‌بینی می‌شود. همچنین امروز در شرق فارس، برخی نقاط چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد و همچنین روز دوشنبه در برخی نقاط کرمان در ساعت‌های بعدازظهر رشد ابر، وزش باد شدید موقت، رگبار و رعدوبرق پیش‌بینی می‌شود. آسمان تهران امروز نیمه ابری، به تدریج کاهش ابر، گاهی وزش باد پیش‌بینی می‌شود، بیشینه و کمینه دما هم ۲۹ و ۲۱ درجه خواهد بود.

بازار مسکن کساد است راکد نیست

رییس اتحادیه مشاوران املاک با تأکید بر اینکه هیچ کالایی ارزان نشده است که انتظار داشته باشیم قیمت مسکن کاهش یابد، گفت: مسکن دچار رکود نشده است، بلکه در یک حالت کسادی قرار دارد. مصطفی قلی‌خسروی در گفت‌وگو با فارس تأکید کرد: رکود مسکن واقعیت ندارد؛ چراکه رکود یعنی اصلاً معاملات نداشته باشیم در حالی‌که طبق آمارهای استخراج شده میزان معاملات در کشور در ۶ ماه نخست امسال نسبت به ۶ ماه نخست سال گذشته رشد هم داشته است. قلی خسروی افزود: استفاده از لفظ رکود مسکن درست نیست، اما می‌توان برای وضعیت کنونی بازار از کلمه کساد استفاده کرد و قطعاً این دوره کسادی بازار سپری و بازار مسکن مجدداً رونق خواهد گرفت. رییس اتحادیه مشاوران املاک اظهارکرد: نمی‌توانیم بگوییم که مسکن نخرید که ارزان می‌شود و یا اینکه بخرید احتمالاً قیمت مسکن گران می‌شود؛ چراکه مردم و متقاضیان مسکن عاقل هستند و می‌دانند چه زمانی باید اقدام به خرید و یا فروش مسکن کنند. او در مورد آخرین وضعیت معاملات بازار مسکن گفت: آمارها نشان می‌دهد که از اول فرودین 96 تا 26 شهریور همان سال، ۶۶۴ هزار و ۹۳۴ معامله در کشور انجام گرفته است و از از اول فروردین امسال تا 26 شهریور، ۶۹۳ هزار و ۷۳ مورد قرارداد خرید و فروش به ثبت رسیده است، پس می‌بینیم که آمار حکایت از رشد تعداد معاملات در کشور می‌دهد. به گفته این مقام مسوول، در شهر تهران این موضوع تا حدودی متفاوت است. چرا که از در دوره مورد اشاره در سال 96 ۲۱۰ هزار و ۸۲۲ قرارداد و از و طی همین دوره در سال 97 بالغ بر ۱۸۵ هزار و ۵۲۲ قرارداد خرید و فروش به ثبت رسیده است.

وام کوتاه‌مدت داخلی برای خرید 5 فروند هواپیمای ATR

عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده خرید هواپیماهای جدید، گفت: برای خرید 5 فروند هواپیمای ATR که 14 مردادماه سال جاری وارد ناوگان ایران ایر شدند، وام داخلی کوتاه مدت گرفتیم که مصوبه هفته گذشته شورای اقتصاد برای انتشار اوراق مشارکت در راستای تبدیل این وام کوتاه مدت به وام بلند مدت بود. اصغر فخریه کاشان در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به موافقت شورای اقتصاد با درخواست وزیر راه مبنی بر انتشار اوراق مشارکت و صکوک اسلامی برای تامین منابع ریالی خرید انواع هواپیما، گفت: این اوراق مشارکت و صکوک اسلامی برای خرید هواپیماهای جدید نیست.  او ادامه داد: 5 فروند هواپیمای ATR جدید با وام موقت یک ماهه از طریق شبکه بانکی ایران خریداری شده است که باید این وام پرداخت شود.  فخریه کاشان با بیان اینکه این وام کوتاه مدت داخلی بود، افزود: حالا باید این وام کوتاه مدت را به وام بلند مدت تبدیل کنیم و مصوبه شورای اقتصاد هم در راستای همین اقدام است که وام کوتاه مدت داخلی را پس بدهیم و آن را به وام بلند مدت تبدیل کنیم. فخریه کاشان درباره فروش هواپیماهای سفارش شده ایران به ATR اظهارکرد: در شرایط عادی طبق قرارداد، تا پایان امسال شرکت ATR باید تمام 20 فروند هواپیمای سفارش داده شده از سوی ایران را تحویل می‌داد اما تا کنون 13 فروند هواپیما دریافت کردیم و 7 فروند از سفارشات ایران در خط تولید بودند اما از آنجایی که امکان فروش آن به ایران وجود ندارد، شرکت ATR باید مشتری‌های دیگری برای آن پیدا کند.

کمبود واگن باری در راه‌آهن

دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی با انتقاد از ممانعت وزارت صنعت، معدن و تجارت از واردات ۸۵۰ واگن با فاینانس روسیه، گفت: با بحران کمبود واگن به خصوص در بخش باری روبه رو هستیم. به گزارش مهر، مجید بابایی گفت: خرید این تعداد واگن براساس موافقت نامه‌ای بود که وزارت راه و شهرسازی سال گذشته با طرف روسی از محل خطوط اعتباری ایران و روسیه به صورت فاینانس برای واردات واگن باری و مسافری به امضاء رسانده بود. او افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت معتقد است چون در داخل کشور تولید واگن داریم امکان واردات آن وجود ندارد؛ اما باید دید ظرفیت تولید واگن در داخل چه میزان است. به گفته بابایی، تولید واگن باری، تکنولوژی بالایی نیاز ندارد و شرکت‌های داخلی می‌توانند آن را تولید کنند، اما مشکل شرکت‌های واگن سازی نبود نقدینگی و سرمایه در گردش است. در حالی که قرار بود ۸۵۰ دستگاه واگن روسی از محل خطوط اعتباری خریداری شود که این مشکل را حل می‌کرد.

 

ارسال نظر