کاهش نقاط ممنوعه پروازی با همکاری سپاه و ارتش

۱۳۹۷/۰۶/۱۲ - ۰۰:۱۰:۳۹
کد خبر: ۱۲۸۷۹۳

‌مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، با اشاره به کاهش نقاط ممنوعه پروازی فضای کشور با همکاری ارتش و سپاه، گفت: کاهش زمان پرواز، کاهش مصرف سوخت هواپیما و ارتقای ایمنی دستاورد کوتاه‌سازی مسیرهای هوایی است.

رحمت‌الله مه‌آبادی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به توسعه خطوط و شبکه هوایی در فضای کشور اظهار کرد: ‌وضعیت ایران در شبکه راه‌های هوایی کشور نسبت به سه سال قبل بسیار متفاوت و بهتر شده است.

او ادامه داد: توسعه خطوط هوایی‌ در ارتقای ایمنی پرواز، ‌کاهش مصرف سوخت، موضوع قطعات تایمی هواپیما، راحتی خلبانان و غیره بسیار موثر است.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران افزود: تعداد نقاط ممنوعه در فضای کشور زیاد است وچون دشمنان زیادی داریم باید موضوعات طبق مسائل امنیتی دنبال شود. در موضوع نقاط ممنوعه، ‌استراتژی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران بر این شد که از ارتفاع بالاتر استفاده کنیم.

به گفته این مقام مسوول، به جای کاهش نقاط ممنوعه که هنوز رخ نداده (که البته طبق قانون هم هست) از همکاران نظامی‌ خواستیم که به شرکت فرودگاه‌ها کمک کنند؛ البته‌ ارتفاعات بالای 28 هزار پا را روی نقاط ممنوعه اصلی نظیر نطنز، آب سنگین اراک و غیره طراحی نکرده‌ایم.

مه‌آبادی اضافه کرد: طراحی‌ها را در این‌باره انجام دادیم‌ و در اغلب شبکه هم مجوز گرفتیم، بدین ترتیب تحول شگرفی در توسعه راه‌های هوایی انجام شده است که در تاریخ هوانوردی کشور، این توسعه که در 2 سال اخیر محقق شد، بی‌نظیر بود.

او تصریح کرد: با ایجاد این شبکه هوایی گسترده، روزانه میلیاردها لیتر کاهش مصرف سوخت در هواپیماهای دنیا رخ داده است و این بخشی از فعالیت‌های موثر جمهوری اسلامی ایران در حمل و نقل هوایی دنیا محسوب می‌شود.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران افزود: کاهش تولید کربن در فضای کشور از دیگر مزیت‌های این مورد است، همچنین با کاهش نقاط ممنوعه، پیچش‌ها کاهش و ایمنی افزایش می‌یابد.

‌مه‌آبادی ادامه داد: در حوزه راه‌های هوایی داخلی، یکسری راه‌های جدید ایجاد شد و پیچش‌ها را کاهش داد به عنوان مثال ما ‌بین مبدأ و مقصد یک مسیر، خط شکسته‌ای می‌رفتیم که اگر دو نقطه را به هم وصل می‌کردیم، در واقع مسیر، مثلثی می‌شد؛ اما با کاهش نقاط ممنوعه، ‌در برخی مسیرها 20 دقیقه کاهش زمان پرواز هواپیماها محقق شد.

او اضافه کرد: به عنوان مثال در مسیر کیش- مشهد 20 دقیقه مسیر هوایی کوتاه‌تر شد‌؛ این 20 دقیقه انقلابی در حوزه مسیر هوایی محسوب می‌شود.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران اظهارکرد: کاهش مدت زمان استفاده از هواپیما با کوتاه شدن مسیر و صرفه اقتصادی آن برای ایرلاین‌ها از دیگر مزایای اجرای این پروژه بود؛ از سوی دیگر اگر زمان‌‌های صرفه‌جویی شده با کاهش مسیر‌ها لحاظ شود، در واقع امکان ‌استفاده بیشتر از هواپیما در مسیرهای بیشتر فراهم می‌شود.

مه آبادی با اشاره به اینکه در فضای کشور راه‌های‌ موازی زیادی ایجاد شده است، افزود: پیش از این حتی یک راه هوایی موازی در کشور نبود، اما امروز در یکی از راه‌های اصلی نظیر مسیر خلیج فارس به اروپا، چهار راه موازی داریم که جزو پرترافیک‌ترین فضاها است.

او اظهارکرد: راه‌های موازی هوایی چندین مزیت دارد که مهم‌ترین آن ‌ارتقای ایمنی است، ‌مثال ساده این راه هوایی موازی نظیر همان ‌مقایسه راه یک بانده با بزرگراه و آزادراه است، البته در راه‌های هوایی‌ موازی، ارتفاعات متفاوت می‌شود. مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران افزود: ارتقای ایمنی، رشد ظرفیت فضا و استفاده از استانداردهای بالای ناوبری، از مزایای این مسیرهای هوایی موازی است. مه‌‌آبادی ادامه داد: از آن منظر که ایران چهارراه ترانزیتی دنیا محسوب می‌شود و موقعیت جغرافیایی مناسبی دارد، با رشد خطوط هوایی و ایجاد خطوط موازی در فضای کشور شرایط مناسبی برای ایرلاین‌های دنیا فراهم شد و در این راستا بسیاری از کشورهای دنیا از ایران بابت انجام این کار قدردانی کردند.

او بیان کرد: «یا‌تا» به عنوان انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی و ایکائو به عنوان ‌سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی از ما بابت این تحولات قدردانی کردند.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران تأکید کرد: امروز همه الزامات در حوزه راه‌های هوایی تقریبا انجام شده است.

 

 

ارسال نظر