کاهش هزینه‌های شهرداری در دستورکار پارلمان شهری

۱۳۹۷/۰۶/۱۲ - ۰۰:۰۹:۵۰
کد خبر: ۱۲۸۷۹۲
کاهش هزینه‌های شهرداری در دستورکار پارلمان شهری

گروه راه و شهرسازی|

جلسه روز گذشته شورای شهر تهران سه مصوبه داشت. یک فوریت طرح الزام شهرداری تهران به بسترسازی و احیای زیست شبانه، یک فوریت طرح کاهش هزینه‌های شهرداری و اصلاح الگوی مصرف و نیز یک فوریت طرح الزام شهرداری به تدوین سند تعیین فعالیت‌های مجاز به استقرار در دو پهنه کار و فعالیت و پهنه مختلط و همچنین ساماندهی مال‌ها و مجتمع‌های چندمنظوره از مصوبات جلسه روز گذشته شورای شهر تهران بود.

به گزارش «تعادل» طرح «الزام شهرداری به کاهش هزینه و اصلاح الگوی مصرف» دیروز جلسه شورای شهر تهران با رای اعضای شورای شهر تهران با قید یک فوریت به تصویب رسید.مجید فراهانی در تشریح این طرح گفت: از آنجا که کشور درشرایط خاص اقتصادی قرار گرفته است و بر اساس پیش بینی صندوق بین‌المللی پول شاهد کاهش رشد اقتصادی در سال 97 به 4 درصد و دو رقمی ماندن تورم خواهیم بود. بنابر این جبران کسری بودجه از اهمیت بسزایی برخوردار است.ایجاد تنش‌های داخلی و خارجی در اقتصاد نیز وضعیت نامعلومی را ایجاد کرده است که آثار آن در بودجه شهرداری کاملا ملموس است. رییس کمیته بودجه شورای شهر اظهار کرد: اکنون شهرداری با 30 درصد کسری بودجه مواجه است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال در حدود 5 هزار میلیارد تومان از بودجه (حدود 17.5 هزار میلیارد تومانی) شهرداری محقق نشود، از این رو، باید جنبشی در کاهش هزینه‌ها در شهرداری تهران ایجاد شود. می‌توان با کاهش هزینه‌ها مشکل پیش آمده را مدیریت کرد .هرچند در گذشته مصوبه‌ای در خصوص اصلاح الگوی مصرف داشتیم اما آن مصوبه تکافوی وضعیت موجود را نمی‌دهد.امروز شهروندان خواستار پایان دادن به گران اداره شدن شهر هستند و این طرح نیز همین موضوع را هدف‌گذاری کرده است.

رییس کمیته بودجه با تاکید بر ضرورت کاهش هزینه‌ها و تجمل گرایی در شهرداری اظهارکرد: علی رغم اینکه شهرداری در مناطق خود کمیته درآمد دارد اما کمیته کاهش هزینه‌ ندارد که ما پیشنهاد ایجاد ساختار منسجمی را در قالب این طرح ارایه کرده‌ایم.اگر این موضوع هرچه سریع‌تر کلید نخورد، روند تحقق بودجه به تاخیر افتاده و ما با مشکل مواجه خواهیم شد.

حجت‌الله میرزایی، معاون برنامه‌ریزی شهردار تهران با تقدیر از اهتمام اعضای شورای شهر به این موضوع گفت: بخشی از سیاست‌های مورد نظر شورا در برنامه سوم توسعه دیده شده است و پیشنهاد می‌شود که تمام این موضوعات را در قالب برنامه پنج ساله ببینیم.در نهایت با رای اعضای شورای شهر تهران یک فوریت این طرح به تصویب رسید.

  شب‌های تهران روشن می‌شود

به گزارش تعادل، زیست شبانه تهران موضوعی است که در شورای چهارم نیز مطرح شد و در سال 87 طرح جامع روشنایی و نورپردازی فضاهای شهری تهران به تصویب رسید. اما اعضای شورای پنجم درصددند تا علاوه بر نورپردازی و روشنایی شهر تهران، مردم بتوانند از فضاهای شهری در شب استفاده کنند.البته به نظر می‌رسد زیست شبانه تهران به شکلی که در دیگر کلان‌شهرهای پیشرفته وجود دارد، نیاز به تصمیم مراجع بالاتر دارد و سازمان‌های گوناگونی در این امر دخیل هستند. باید دید جزییات این طرح چگونه خواهد بود، آیا فقط به زنده کردن چند خیابان مانند 30 تیر محدود می‌شود یا خیر.

دیروز در جریان بررسی این طرح، زهرا نژادبهرام، عضو هیات رییسه شورای شهر تهران، توضیحاتی ارایه کرد و گفت: زمان زیادی در اختیار است تا از شب‌های تهران استفاده کنیم. ایام محرم نزدیک است و در دهه اول و آخر مردم بیشتر شب‌ها در خیابان حضور دارند و زیست شبانه معنادار می‌شود و در آن ایام برنامه‌هایی در شهر تهران اجرایی می‌شود که محدودیت زمانی خاصی ندارد و شهروندان می‌توانند زیست شبانه داشته باشند. شرایط تهران خاص است و نباید زمان را از دست بدهیم.

حجت نظری دیگر عضو شورای شهر تهران نیز گفت: احیای زیست شبانه می‌تواند به اقتصاد شهری کمک کند و حتی می‌توانیم ساماندهی مشاغل را نیز در بخشی از شب انجام دهیم . این اقدام فارغ از جنبه اقتصادی جنبه فرهنگی و اجتماعی نیز دارد. ما با فقر نشاط اجتماعی مواجه هستیم و این کار موجب افزایش نشاط اجتماعی و اعتماد عمومی می‌شود. در نهایت یک فوریت طرح الزام شهرداری تهران به برنامه‌ریزی و انجام اقدامات لازم برای بسترسازی و احیای زیست شبانه با 16 رای موافق و 5 رای مخالف به تصویب رسید.

  ساماندهی مال‌ها و مجتمع‌های چندمنظوره

در این جلسه همچنین طرح الزام شهرداری به تدوین سند تعیین فعالیت‌های مجاز به استقرار در دو پهنه کار و فعالیت و پهنه مختلط و همچنین ساماندهی مال‌ها و مجتمع‌های چندمنظوره بررسی و یک فوریت آن به تصویب رسید.

محمد سالاری، رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر پیشنهاد‌دهنده طرح با بیان اینکه تهران دارای چالش‌ها و معضلات متعددی است، گفت: از دلایل اصلی مشکلات تهران عدم تحقق‌پذیری طرح‌های توسعه شهری است. علی‌رغم اینکه 11 سال از ابلاغ طرح جامع ساختاری و راهبردی شهر می‌گذرد، هنوز تعیین فعالیت‌های مجاز به استقرار در پهنه کار و فعالیت مشخص نشده است.

وی ادامه داد: براساس این تکلیف مقرر شد شهرداری در فرآیند صدور پروانه برای مجموعه املاک و اراضی که در پهنه‌های کار و فعالیت قرار دارند در ابتدا مطالعات کامل و جامعی در هر محله و منطقه انجام دهد و پس از شناسایی کاربری‌های مورد نیاز پروانه صادر کند.ناهنجاری‌های قابل توجهی که امروز در سطح محلات و مناطق وجود دارد، مربوط به استقرار مال‌ها و پاساژ‌هاست. براساس این طرح شهرداری را مکلف می‌کنیم در یک زمان مشخص سند تعیین فعالیت‌های مجاز در پهنه کار و فعالیت و پهنه مختلط را آماده کند و هر کجا که فعالیت‌هایی غیرمجاز خارج از مطالعات مستقر شده در مال‌ها و مجتمع‌های تجاری وجود دارد، تعطیل شود.

وی اظهار کرد: متاسفانه ما شاهد اعتراضات جدی در مناطق برخوردار تهران به دلیل حجم گسترده کاربری‌های تجاری، اداری و خدماتی هستیم و دلیل عمده آن عدم انجام تکلیف و پیوست‌های مطالعاتی است. متاسفانه پروانه‌های صادر شده مبتنی بر مطالعات طرح تفصیلی نبوده و مبتنی بر درآمدزایی است. در ادامه جلسه پیروز حناچی معاون معماری و شهرسازی پشت تریبون رفته و با این طرح کمیسیون معماری و شهرسازی شورا مخالفت کرد.

سالاری نیز در واکنش به مخالفت حناچی با اشاره به زمانی که او در شورای عالی معماری و شهرسازی فعالیت می‌کرد با کنایه گفت: به نظر می‌رسد جایگاه‌ها هست که رویکرد شما را مشخص می‌کند.لازم به ذکر است زمانی که حناچی به عنوان رییس شورای عالی معماری و شهرسازی فعالیت می‌کرد به‌شدت به ساخت و سازهای غیراصولی در تهران انتقاد داشت.در ادامه جلسه یک فوریت این طرح به رای گذاشته شد و به تصویب رسید.

  انتقاد از روند افزایشی قیمت مسکن

در ادامه جلسه، مجید فراهانی رییس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران، در تذکری نسبت به وضعیت بافت فرسوده واکنش نشان داد و گفت: مسکن یکی از مهم‌ترین نیازهای اساسی خانواده‌هاست به عبارت دیگر مسکن و سرپناه مناسب را می‌توان پس از هوا، غذا و پوشاک، یکی از اساسی‌ترین نیازها برای داشتن زندگی با عزت و مبتنی بر کرامت انسانی دانست. نظام جمهوری اسلامی ایران، این حق را در اصول ۲، ۳۱ و ۴۳ قانون اساسی محترم شمرده و دولت را موظف به تامین مسکن مناسب برای تمام اقشار جامعه کرده است.

فراهانی با اشاره به وضعیت نامناسب مسکن طی سال‌های اخیر بیان کرد: متاسفانه رشد نسبت شاخص قیمت خانه به درآمد، طی سه دهه گذشته در ایران سرسام آور بوده است و این شاخص در نیمه نخست سال جاری رشد روز افزونی داشته است، این رشد به گونه‌ای است که دسترسی اقشار مختلف به مسکن را به امری کاملا نابرابر بدل ساخته و بسیاری از اقشار طبقه متوسط وکم درآمد در تامین مسکن خود با مشکلاتی مواجه شده‌اند.از این رو آنها را مجبور به تغییر الگوی تامین مسکن از تغییر در محله سکونت و استفاده از واحدهای با متراژ پایین‌تر تا رخت بر بستن از تهران و مهاجرت به شهرمنطقه تهران از پرند تا پردیس کرده است.این تغییر بدون شک بر افزایش ترافیک، آلودگی هوا و افزایش آسیب‌های اجتماعی اثرات ملموسی خواهد داشت.

فراهانی تصریح کرد: رشد نسبت شاخص قیمت خانه به درآمد، در مورد اقشار بسیار کم درآمد ایران به عددی بالای ۳۰ رسیده که بیش از ۳برابر کشورهای توسعه یافته است، به عبارت بهتر اقشار کم درآمد ایران یک سوم اقشار کم درآمد کشورهای توسعه یافته شانس خانه‌دار شدن دارند و حل این مساله نیازمند مداخله دولت با همکاری شهرداری‌ها برای تامین مسکن با استفاده از سرمایه‌گذاری و مشارکت بخش خصوصی است.مطمئنا با برنامه‌ریزی برای تامین مسکن برپایه بازآفرینی شهری و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری خواهیم توانست حق مسکن شهروندان را بدون دامن زدن به حاشیه نشینی مدرن در قالب مسکن مهر تامین کنیم، این امر البته نیازمند اقدام و عمل است.

فراهانی بیان کرد: بر همین اساس در اجرای بند ۳ ماده ۷۱ قانون شوراهای اسلامی کشور، درباره «توجه به بازآفرینی شهری و نوسازی بافت فرسوده به منظور تامین مسکن افراد کم درآمد » به وزارت راه و شهرسازی و شهرداری تهران تذکر می‌دهم.امیدوارم با اقدام به موقع، موثر و اهتمام وزارت راه و شهرسازی و شهرداری تهران شاهد بازآفرینی شهری و نوسازی بافت فرسوده باشیم و از این طریق هم مسکن مورد نیاز اقشارطبقه متوسط وکم درآمد تامین گردد و هم تاب آوری شهر در برابر مخاطراتی همچون زلزله و... تقویت شود.

 

 

ارسال نظر