نشت نفت به مزارع باقرشهر از حد استاندارد بالاتر است

۱۳۹۷/۰۶/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۸۷۰۹

گروه راه و شهرسازی|

 تاسیسات نفتی جنوب شهر تهران واقع در باقرشهر به دلیل فرسودگی، نشت داشته و همین موضوع باعث آلودگی چاه‌های آب اطراف پالایشگاه نفت شده است. این موضوع خبری بود که چندروز پیش کیومرث کلانتری مدیرکل اداره محیط زیست استان تهران اعلام کرد و گفت که بخشی از اراضی کشاورزی واقع در ضلع غربی پالایشگاه نفت تهران به دلیل نشت نفت به 3 چاه آب کشاورزی آلوده به نفت شده است.

انتشار این خبر نگرانی‌ها بابت سلامت محصولات کشاورزی شهر تهران را چند برابر کرد. براساس گزارش‌های مردم منطقه باقرشهر و کهریزک، نشت نفت این پالایشگاه موجب خشک شدن بسیاری از مزارع کشاورزی نیز شده است. شدت نشت نفت به گونه‌ای است که کشاورزان با احداث حوضچه‌هایی مواد نفتی را از آب مصرفی جدا کرده و از آب باقی مانده برای آبیاری مزارع خود استفاده می‌کنند.

روز گذشته نیز آرش میلانی عضو کمیسیون سلامت محیط زیست خدمات شهری شورای شهر تهران ضمن تاکید بر نشت نفت به مزارع سبزی جنوب تهران گفت: ۱۵ سال است که این مشکل وجود دارد اما اخیرا میزان نشتی از حد استاندارد بالاتر رفته و اداره محیط‌زیست نیز در حال پیگیری است.

البته باید گفت، بخشی از زمین‌های مربوط به کشت سبزیجات و صفی جات در سال‌های گذشته با فاضلاب آبیاری می‌شدند که معضل نشتی نفت پالایشگاه و خشک شدن این مزارع نیز بر مشکلات منطقه افزود.

با وجود اینکه میلانی در نشست خبری عنوان کرد که میزان نشت نفت به مزارع کشاورزی بیش از حد استاندارد است و قطعا نشست نفت باعث آلودگی محصولات کشاورزی تهران خواهد شداما در مصاحبه‌ای دیگر عنوان کرد که محصولات کشاورزی تولید تهران مشکل خاصی ندارد. او درباره آبیاری مزارع با آب فاضلاب گفت: آزمایش‌هایی در ارتباط با این موضوع در کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری انجام شده که نشان می‌دهد در محصولات کشاورزی تولیدی تهران مشکل خاصی وجود ندارد. با وجود این بررسی‌ها، تنها به این آزمایش‌ها اکتفا نشد و سری دوم آزمایش‌ها نیز انجام شد تا براساس نتایج به دست آمده تصمیم‌گیری شود. این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه حدود ۳۰ تا ۳۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی در جنوب تهران وجود دارد، اظهار کرد: بخشی از آبیاری این مزارع، توسط حق‌آبه‌ای‌ است که به صورت طبیعی، انجام می‌شود و بخشی هم توسط آب‌های سطحی و فاضلاب‌های شهری که از کنار مزارع عبور می‌کنند، آبیاری می‌شوند.

حسینی میلانی با تاکید بر ضرورت همراهی همه دستگاه‌ها برای مقابله با آبیاری مزارع با فاضلاب شهری، تصریح کرد: تمام مجموعه‌ها اعم اداره محیط‌زیست، جهاد کشاورزی، سازمان آب منطقه‌ای، شهرداری و فرمانداری و... باید برای مقابله با آبیاری با فاضلاب‌های شهری بسیج شوند.

وی با یادآوری اینکه در دوره چهارم شورای شهر تهران، برخی مزارعی که با فاضلاب شهری آبیاری شده بودند توسط اداره کشاورزی، امحا شدند، خاطرنشان کرد: شهرداری نمی‌تواند مستقیم به این کار ورود پیدا کند اما این موضوع به صورت علمی و کارشناسی پیگیری و پایش می‌شود. تاکنون گزارش‌های رسمی موضوع نگران‌کننده‌ای را نشان نمی‌دهد ولی در شرایط بحرانی ممکن است به صورت قاچاق و پنهانی، استفاده از آب‌های آلوده افزایش پیدا کند.

رییس کمیته محیط زیست با تاکید بر لزوم نظارت بر کیفیت محصولات کشاورزی و تعیین متولی این نظارت گفت: محصولات کشاورزی که تولید می‌شوند، کیفیت‌شان توسط چه کسی نظارت می‌شود؟ در این راستا باید شاخص و مرجع وجود داشته باشد. مثلا برچسبی وجود داشته باشد که کیفیت محصول تولیدی را تایید کند اما برای محصولات کشاورزی تاکنون چنین چیزی فراهم نشده است.قطعا چرخه تولید محصولات کشاورزی طولانی و پیچیده است و استانداردهای بسیاری باید در این چرخه رعایت شود. بر همین اساس است که در مقطعی با توجه به سنجش شاخص‌های کیفیت، برخی محصولات صادر شده به قطر، برگشت خورد چون در قطر کنترل میزان سموم بسیار جدی است.

وی با اشاره به اینکه محصولات تولیدی کشاورزی زنجیره بزرگی دارد، بیان کرد: شهرداری تهران تنها در حوزه میادین میوه و تره‌بار می‌تواند در زمینه پایش موردی تا حدی ورود موثر داشته باشد اما جهاد کشاورزی باید سخت‌گیری‌های لازمه را اعمال کند. متاسفانه در حوزه محصولات کشاورزی حتی برآورد و آمار هم وجود ندارد تا میزان خسارت مشخص شود.رعایت استانداردهای محیط زیستی به ناچار هزینه تولید محصولات کشاورزی را افزایش می‌دهد، در وضعیت فعلی سهم مصرف میوه در سبد خانوار کاهش پیدا کرده و باید تدابیری اندیشید تا با کاهش فاصله عرضه محصول تا بازار، افزایش هزینه‌های محیط زیستی جبران شود. حسینی میلانی افزود: برای تحقق نظارت، نیاز است همانند آلودگی هوا به صورت جزئی‌ترموضوع آلودگی محصولات کشاورزی مورد بررسی قرار گیرد. در شهر ری و جنوب شهر تهران در گام نخست، باید تحقیقی در مورد خسارت‌های بهداشتی این معضل انجام شود و در نهایت جهاد کشاورزی استفاده از آب‌های آلوده را بر اساس یک چارچوب دراز مدت جلوگیری کند.

برخلاف صحبت‌های میلانی که معتقد است محصولات کشاورزی تهران مشکل خاصی ندارد همکاران وی در کمیته محیط زیست شورا از جمله ناهید خداکرمی و زهرا صدراعظم نوری بارها در صحبت‌ها و مصاحبه‌های خود عنوان کرده‌اند که آبیاری مزارع جنوب شهر تهران با آب فاضلاب، باعث آلودگی محصولات کشاورزی شده و سلامت شهروندان را تهدید می‌کند. زهرا صدر اعظم نوری رییس کمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران نیز در این نشست خبری از انجام مطالعات و امکان‌سنجی برای ایجاد قبرستان در شرق و غرب تهران خبر داد و گفت: بهشت زهرا هم ظرفیتی دارد و حتما باید ظرفیت افزایش یابد. در این خصوص جلسه‌ای با مسوولان سازمان بهشت زهرا (س) داشتیم تا زمینه‌های توسعه بهشت زهرا بررسی شود .البته قسمت‌هایی در خود بهشت زهرا توسعه داده شد اما کافی نیست.

  درآمد ۸۱ میلیاردی از محل تخریب باغ‌ها

نوری با اشاره به اینکه ۸۱ میلیارد تومان درآمدزایی شهرداری از محل شرایط جرایم فضای سبز بوده است که توانستیم با ۵۰ درصد این رقم دو باغ را در مناطق مختلف تملک کنیم، گفت‌: در 5 ماهه نخست امسال از محل تخریب باغات ۸۱ میلیارد تومان درآمد نصیب شهرداری تهران شده است.

وی خاطرنشان کرد: آب مصرفی در تهران سالم و با کیفیت است هر چند که ممکن است در مناطقی ایراداتی وجود داشته باشد، اما مشکلی در شبکه آبرسانی وجود ندارد.درصدد آن هستیم که در ۳۷۴ نقطه از تهران شبکه آبرسانی اضطراری را با کمک آبفا ایجاد کنیم، بیان‌ کرد: این مخازن آب اضطراری از طریق پرداخت هزینه مردمی از راه قبوض آب ذیل دو تبصره قانونی امکان پذیر است.

  بنیاد مستضعفان ۴۰ پلاک باغ دارد نه ۱۵ پلاک

وی در مورد تعامل و همکاری شهرداری با بنیاد مستضعفان، گفت‌: بنیاد مستضعفان املاکی را در اختیار داشت که در طول زمان به تجاری، مسکونی و اداری تبدیل شده بود و بخشی از ارزش‌های شهر را از بین برده است. رییس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با اشاره به اینکه جلسه‌ای را با رییس بنیاد مستضعفان داشتیم و این بنیاد اعلام کرد که حاضر است پانزده پلاک باغ خود را به مساحت حدود ۱۵ هکتار به صورت باغی بگذارد، خاطرنشان کرد: اما کارشناسان ما حین شناسایی درختان در راستای ایجاد شناسنامه باغات عنوان کردند که بنیاد مستضعفان ۴۰ پلاک باغ دارد نه ۱۵ پلاک و این اختلاف نظر را باید حل کنیم. هر چند که از همین تریبون به دستگاه‌های حقیقی و حقوقی اعلام می‌کنم که دیگر اجازه بارگذاری به شیوه قبلی در باغات را نخواهیم داد و به شیوه قبلی اجازه ساخت و ساز را نمی‌دهیم.

 

 

ارسال نظر