ایرانشهر

۱۳۹۷/۰۶/۰۳ - ۰۱:۰۴:۱۲
کد خبر: ۱۲۸۲۰۸

طرح مجلس برای اجاره منازل خالی

ابوالفضل ابوترابی، نماینده مجلس گفت: در ظرف یک ماه اگر منازل خالی شناسایی شده اجاره داده نشود، دادستان به عنوان مدعی العموم شخصا ورود پیدا می کند و منازل را اجاره می دهد.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص جزئیات طرح اجاره منازل خالی بیان کرد: ما 2 میلیون و ۶۰۰ هزار منزل خالی در کشور داریم که 3 برابر میانگین در کشورهای پیشرفته است. این منازل توسط مالکان احتکار شده است. در کشورهای پیشرفته نظیر فرانسه مالکان را الزام می کنند تا منازل خود را اجاره دهند تا عرضه و تقاضا در بازار به تناسب برسد و فشار بر قشر مستضعف وارد نشود.

وی اظهار کرد: در اول انقلاب نیز در شورای عالی انقلاب افرادی نظیر شهید بهشتی و مطهری و مراجع عظام از لحاظ شرعی بودن این نظر را داشتند و ما در این زمینه قانون لازم داشتیم.

ابوترابی تصریح کرد: در پروژه مسکن مهر 2.5میلیون منزل در کشور ساخته شد. در حالی که ما اکنون به این میزان منزل خالی در کشور داریم که اکثرا متعلق به افرادی است که در خارج از کشور هستند. این طرح در جهت حمایت از قشر مستضعف و کنترل اجاره‌بها آماده شده است.

وی اظهار کرد: این طرح به مالکان فرصت می‌دهد تا ظرف یک ماه منازل خود را اجاره دهند، در غیر این صورت دادستان به عنوان مدعی العموم ورود می‌کند و کارشناسی رسمی از منزل بازدید کرده و آن را قیمت گذاری می‌کند. در نهایت دادستان خود قرارداد اجاره را تنظیم می‌کند و اجاره به صورت ماهیانه به دادستان پرداخت می شود.

او در پاسخ به این که آیا برای شناسایی دقیق این افراد می‌توان از قبوض آب و برق و گاز استفاده کرد، گفت: برای شناسایی منازل ظرفیت خوبی ایجاد شده که مردم از طریق سامانه‌ای منازل خالی را ثبت می کنند. مردم چون در مضیقه هستند خود بهترین ناظر محسوب می‌شوند. زمانی که اطلاعات در اختیار دادستان قرار گیرد، پس از راستی‌آزمایی به موضوع ورود پیدا می‌کند. یکی از راه‌های شناسایی نیز می‌تواند قبوض برق و آب و گاز باشد.  ابوترابی درباره برخورد با افرادی که خانه‌های خود را اجاره نمی‌دهند، گفت: در ظرف یک ماه اگر منازل شناسایی شده اجاره داده نشود، دادستان به عنوان مدعی العموم شخصا ورود پیدا می‌کند و منازل را اجاره می دهد. وی در پاسخ به این که آیا قانون مالیات می‌تواند راه حلی برای برخورد با این افراد باشد، بیان کرد: قانون مالیات در حال حاضر وجود دارد، ولی وزارت راه و شهرسازی به دلایل متعددی که آورده است آن را اجرایی نمی‌کند که البته این دلایل از نظر ما واهی است. اکنون این قانون وجود دارد و برای اجرایی شدن آن باید پیگیری‌های لازم صورت گیرد.

حضور ناظر ایرانی روی عرشه کشتی‌های چینی

 بر اساس توافق صورت گرفته میان مسئولان و صیادان مقرر شد روی کلیه شناورهای صید فانوس ماهی (کشتی‌های چینی در اجاره ایران) یک نفر به عنوان ناظر مقیم در این شناور حضور یابد و بر روند صید نظارت کند.

به گزارش تسنیم، جمعی از صیادان و مسئولان اتحادیه صیادی جنوب کشور (جاسک) با مسئولان سازمان شیلات در جلسه‌ای با حضور امام جمعه شهرستان و مسئولان محلی درباره وضعیت حضور کشتی‌های چینی فانوس ماهی (اجاره شده توسط ایران) در آب‌های ایران توافق کردند.

 

ارسال نظر