تولید روزانه 9 هزار تن زباله در پایتخت

۱۳۹۷/۰۵/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۸۱۱۷

گروه راه و شهرسازی|

رضا عبدلی، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران گفت: به طور میانگین روزانه 9 هزار تن زباله از سطح شهر تهران جمع‌آوری می‌شود البته میزان زباله این شهر در برخی از مواقع به 12 هزار تن می‌رسد. در برخی از ماه‌های سال همچون فروردین و اردیبهشت نیز میزان جمع‌آوری زباله از سطح میانگین مقداری کمتر می‌شود اما به طور میانگین روزانه 9 هزار تن زباله از سطح شهر تهران جمع‌آوری می‌شود.

به گزارش ایسنا، عبدلی ادامه داد: از میان زباله‌های جمع‌آوری شده در سطح شهر تهران 7500 تن زباله‌های خانگی هستند و 1200 تا 1300 تن زباله ارزشمند در میان زباله‌های جمع‌آوری شده وجود دارد که معمولا قبل از جمع‌آوری توسط سازمان مدیریت پسماند توسط زباله گردها یا افرادی که به صورت غیرقانونی به جمع‌آوری آنها مشغول هستند از سطح شهر میزانی از آنها جمع آوری می‌شود.سازمان مدیریت پسماند روزانه بین 200 تا 300 تن زباله شهرهای اقماری تهران را نیز جمع‌آوری می‌کند. 100 تن زباله‌های ویژه و پزشکی و 43 هزار تن زباله‌های ساختمانی به صورت روزانه از سطح شهر تهران جمع‌آوری می‌شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با اشاره به اینکه باید این سازمان به‌طور روزانه نسبت به رفت و روب شهر و تمیز نگهداشتن المان‌های شهری از طریق پیمانکاران خود اقدام کند، افزود: 2700 دستگاه انواع ماشین آلات و تجهیزات در اختیار پیمانکاران ما قرار دارد که 1200 دستگاه از این ماشین آلات برای جمع‌آوری پسماند خشک به کار گرفته می‌شود.

به گفته عبدلی، سازمان مدیریت پسماند از طریق 123 پیمانکار تایید شده با عقد قرارداد نسبت به رفت و روب شهر اقدام می‌کند که عقد قرارداد و نظارت بر تمامی امور مربوط به این پیمانکاران در این مناطق از صفر تا 100 بر عهده نواحی 123 گانه و مناطق 22 گانه شهرداری تهران است و هزینه جمع‌آوری و رفت و روب شهر تهران روزانه 430 میلیارد تومان است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع تشکیل اتاق فکر در این سازمان برای طراحی اقدامات جدید و تدوین طرح جامع پسماند اشاره کرد و افزود: در این سازمان حدود 8 درصد نیروی انسانی اضافه داشتیم و ناچار به تعدیل برخی نیروها شدیم .برخی ماشین آلات خود را که اضافه بودند فروخته و به جای آن ماشین آلات مورد نیاز را خریداری کردیم و توانستیم از همین محل ماشین آلات مورد نیاز خود برای برف‌روبی را تامین کنیم.

وی افزود: با ادغام پیمانکاران جمع‌آوری زباله‌های‌تر و خشک، علاوه بر کاهش هزینه‌ها توانستیم در موضوع کاهش زباله گردها نیز تاثیر به‌سزایی داشته باشیم. اقدام دیگری که قطعا در کاهش هزینه‌ها و شفاف‌سازی می‌تواند به ما کمک کند موضوع تعیین صورت وضعیت الکترونیکی است که در حال حاضر به صورت پایلوت در برخی مناطق شهر تهران اجرایی شده است و تحقق این امر موجب شفاف سازی در پرداخت‌های ما به پیمانکاران خواهد شد.

عبدلی به موضوع طراحی اپلیکیشن برای جمع‌آوری زباله‌های خشک توسط برخی از پیمانکاران اشاره کرد و افزود: متاسفانه مافیای بزرگی با توجه به سود زیاد جمع‌آوری زباله‌های خشک شکل گرفته که برای ساماندهی آنها توسط افراد خلاق اپلیکیشنی طراحی شده که اگر این اپلیکیشن به‌طور کامل اجرایی شود می‌تواند نقش به سزایی در ساماندهی جمع‌آوری زباله‌های خشک داشته باشد. در حال حاضر این اپلیکیشن در منطقه یک به صورت پایلوت اجرایی شده که مقرر شده پیمانکار از درب منازل زباله‌های خشک را به محلی که پیش بینی شده است منتقل کنند. امیدواریم بتوانیم با پیمانکاری به صورت دایم قرارداد ببندیم تا طرح جامع پسماند را تدوین کنیم. البته در اتاق فکری که تشکیل شده این کار را دنبال می‌کنیم تا نهایتا  در مرکز علمی به عنوان سند بالادستی تدوین شود تا در آینده این سند راهی برای ادامه فعالیت‌های سازمان مدیریت پسماند باشد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع نخاله‌های ساختمانی در سطح شهر تهران اشاره کرد و افزود: در شرایط فعلی که ساخت و ساز در شهر تهران به میزان زیادی کاهش پیدا کرده روزانه 43 هزار تن انواع خاک و نخاله جمع‌آوری می‌شود که به صورت یک کوه در حال دپو است. بر همین اساس با یکی از شرکت‌ها قراردادی بسته و مقرر شد که با احداث کارخانه‌ای تا نیمه دوم شهریور ماه سال جاری بتوانیم با ظرفیت 3300 تن آوار و نخاله جمع‌آوری شده را تبدیل به مصالح ساختمانی مورد نیاز کنیم. این کارخانه با سرمایه 60 میلیارد تومان و به صورت 100 درصدی توسط بخش خصوصی احداث شده است و تلاش خواهیم کرد که بتوانیم دو کارخانه دیگر را همزمان با افتتاح این کارخانه کلنگ زنی کنیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع زباله سوزها اشاره کرد و افزود: در حال حاضر یک زباله سوز با ظرفیت 150 تن در حال فعالیت است اما در مقایسه با نسبت زباله‌های جمع‌آوری شده ظرفیتش بسیار اندک است که امیدواریم با جذب سرمایه بتوانیم زباله سوزهای جدیدی را احداث کنیم.

وی ادامه داد: زباله‌های پزشکی نیز که به موضوع بحرانی تبدیل شده روزانه 100 تا 120 هزار تن است که آمار دقیقی نسبت به آن وجود ندارد. چرا که مسوول این کار ما نیستیم و آمارها در اختیار وزارت بهداشت است. ضمن آنکه مسوولیت حمل و دفع زباله‌ها بر عهده تولید کننده است اما در حال حاضر به گردن ما افتاده و جمع‌آوری این زباله‌ها توسط ماشین‌های مجزا و در محل مخصوصی با شرایط خاص انجام می‌شود. بی‌تردید زباله‌های پزشکی باید سوزانده شوند و دفن روش صحیحی برای این زباله‌ها نیست.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند در خصوص موضوع بکارگیری کودکان کار در جمع‌آوری زباله‌های سطح شهر نیز گفت: میزان قابل توجهی از پسماند سطح شهر ارزشمند است که از جمله آنها می‌توان به مقوا، کاغذ، پلاستیک و شیشه اشاره کرد که این مواد ممکن است هر کیلو زباله را تا حدود 900 تومان ارزشمند کند که این موضوع انگیزه زیادی برای افراد سودجو برای زباله گردی فراهم می‌کند. از این رو، برخی از این افراد کودکان کار را در خارج از شهر اسکان داده‌اند و بعضا با حقوق‌های ناچیز برای جمع‌آوری زباله‌ها بکار می‌گیرند. برای مقابله با این بحران باید همه دستگاه‌های ذیربط از جمله بهزیستی و نیروی انتظامی، سازمان مدیریت پسماند را یاری کنند تا با این امر مقابله جدی انجام شود.

 

 

ارسال نظر