ورود رسمی دوچرخه‌های موبایلی به شهر از شهریور

۱۳۹۷/۰۵/۲۷ - ۰۰:۰۴:۵۸
کد خبر: ۱۲۷۸۵۵
ورود رسمی دوچرخه‌های موبایلی به شهر از شهریور

گروه راه و شهرسازی|

شهرداری تهران برای حل مشکل ترافیک در کنار روش‌های گوناگون از جمله تغییر طرح ترافیک بعد از 40 سال و طرح زوج و فرد تصمیم دارد مانند شهرهای بزرگ و پیشرفته جهان به نقش انسان در شهر توجه بیشتری نشان دهد. توجه به پیاده راه‌ها و نیز توسعه فضاهای دوچرخه‌سازی سیاست‌های جدید شهرداری برای کاهش ترافیک محسوب می‌شود. به همین منظور هفته گذشته محسن پورسیدآقایی، معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری عنوان کرد که 5 هزار دوچرخه آماده شده و طی برنامه‌ریزی‌های انجام شده شهروندان می‌توانند از آن استفاده کنند. البته این طرح ابهاماتی نیز داشت که روز گذشته پورسیدآقایی در یک نشست خبری این ابهام‌ها را بر طرف کرد.

به گفته وی، همزمان با برگزاری نمایشگاه دوچرخه از 6 تا 8 شهریورماه، طرح دوچرخه اشتراکی با ورود 5 هزار دوچرخه به خیابان‌های تهران آغاز می‌شود، هم‌اکنون اقدامات مربوط به تست کیفیت دوچرخه از سوی دانشگاه تربیت مدرس در حال انجام است و پس از اتمام مراحل تست، دوچرخه‌ها با همکاری سرمایه‌گذار خصوصی در اختیار شهروندان قرار می‌گیرند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در حاشیه این برنامه با اشاره به اجرای طرح «دوچرخه اشتراکی» از شهریورماه امسال، به تاثیر دوچرخه سواری بر ارتقای سلامت عمومی شهروندان، کاهش آلودگی هوا و رفع معضل ترافیک پرداخت .

پورسید آقایی با اشاره به اجرای طرح «دوچرخه اشتراکی» از شهریورماه امسال، به تاثیر دوچرخه سواری بر ارتقای سلامت عمومی شهروندان، کاهش آلودگی هوا و رفع معضل ترافیک پرداخت و گفت: نتایج مثبت دوچرخه سواری برای شهر و شهروندان، شهرداری تهران را بر آن داشت تا با همکاری بخش خصوصی طرح دوچرخه اشتراکی را در پایتخت اجرا کند. معاون شهردار تهران با تاکید بر ویژگی‌های این طرح ادامه داد: در قالب این طرح، شهروندان با نصب اپلیکیشن روی تلفن همراه می‌توانند تقاضای خود برای دریافت دوچرخه را ثبت و با استفاده از دستگاه  جی.پی.اس که داخل بدنه دوچرخه نصب شده است، نزدیک‌ترین دوچرخه را انتخاب کنند.

پورسیدآقایی با تاکید بر اینکه یکی از شروط شهرداری تهران برای اجرای این طرح، لحاظ بیمه سرنشین و رعایت تمامی مقررات ایمنی از سوی سرمایه‌گذار است، اظهار کرد: با در نظر گرفتن این شروط از سوی بخش خصوصی، شهرداری تهران پروانه عمومی برای اجرای طرح دوچرخه اشتراکی را صادر کرده است و معتقدیم با استقبال خوب شهروندان، در آینده بسیاری از سرمایه‌گذاران در این طرح مشارکت خواهند کرد.

 محدودیتی برای زنان وجود ندارد

 وی در پاسخ به سوالی مبنی بر محدودیت‌های زنان برای استفاده از دوچرخه گفت: محدودیت خاصی برای استفاده خانم‌ها از دوچرخه پیش بینی نشده است و طبیعتا اگر دوچرخه سواری با رعایت شؤون اسلامی انجام شود و موجب شکستن برخی حدود نشود مشکلی پیش نمی‌آید، مگر آنکه محدودیت از جای دیگری باشد.

 دوچرخه بدون پنچری با جی. پی. اس

مجری طرح دوچرخه‌های هوشمند اشتراکی پایتخت درباره جزییات این طرح توضیحاتی ارایه کرد و گفت: شش ماه است که ما آماده ورود به بازار هستیم، اما در حال کسب آمادگی‌های بیشتر و جمع‌بندی‌های نهایی بودیم و نهایتا روز جمعه با حضور دوچرخه‌های هوشمند اشتراکی این دوچرخه‌ها رونمایی می‌شود. قاسمی با بیان اینکه این دوچرخه‌ها هوشمند هستند، اظهار کرد: لاستیک این دوچرخه‌ها با تکنولوژی‌های خاص ایجاد شده به گونه‌ای که پنچر نمی‌شود و این دوچرخه دیسکی است و به همین دلیل امکان پاره‌شدن زنجیر چرخ وجود ندارد. همچنین این دوچرخه‌ها دارای قفل هوشمند بوده و در بدنه آن دو جی پی اس نصب شده است، به همین دلیل امکان رصد مداوم این دوچرخه‌ها وجود دارد.

 استفاده از دوچرخه با نرم افزار «بیدود»

قاسمی در مورد چگونگی استفاده از دوچرخه‌های هوشمند اشتراکی، بیان کرد: شهروندان می‌توانند اپلیکیشن بیدود را نصب کرده و با ثبت نام در این اپلیکیشن صاحب همه دوچرخه‌های پایتخت می‌شوند و می‌توانند با ثبت نام و درخواست دوچرخه به قفل دوچرخه‌ها دسترسی یابند و گوشی خود را در هنگام استفاده بر روی بارکد قرار داده و قفل دوچرخه باز می‌شود و بعد از آنکه به مقصد رسیدند دوچرخه را قفل کرده و نفر بعد از آن استفاده می‌کند .اتاق کنترلی پیش‌بینی شده است که از طریق جی پی اس دوچرخه‌ها را مدام رصد می‌کند.

وی با بیان اینکه یکی از ایرادات طرح‌های قبلی دوچرخه در پایتخت این بود که باید دوچرخه را از خانه دوچرخه با ارایه کارت ملی تحویل گرفته و بعد دوچرخه را در همان خانه دوچرخه پس می‌دادند، گفت: این طرح شکست خورد، چرا که مردم محدود شده بودند، اما حالا در این طرح دوچرخه‌های هوشمند اشتراکی مردم می‌توانند بعد از استفاده از دوچرخه در هر کجای شهر این دوچرخه‌ها را رها کنند و بعد از ۲۴ ساعت اگر دوچرخه دیگر مورد استفاده قرار نگرفت، تیم لجستیک نسبت به جمع‌آوری دوچرخه‌ها اقدام می‌کند.

 مقررات استفاده از دوچرخه هوشمند

قاسمی با بیان اینکه این طرح در ۲۱۷ شهر دنیا اجرایی شده است، اظهار کرد: ما نمی‌توانیم منتظر آن شویم که یک روز آلودگی هوا و ترافیک رفع شود، بلکه باید با فرهنگ‌سازی مردم را تشویق کنیم تا با استفاده از دوچرخه کمتر از خودروی شخصی استفاده کنند.

وی با بیان اینکه برآورد اولیه نشان می‌دهد که با توجه به شرایط شهر تهران نیازمند ۲۵۰ هزار دوچرخه هستیم، گفت: راکبان دوچرخه بطور کامل بیمه هستند و در هنگام ثبت نام نیز عنوان شده است که استفاده‌کنندگان از دوچرخه بیمه هستند، اما دقت داشته باشید که استفاده از این دوچرخه‌های هوشمند اشتراکی دارای قوانین و مقررات است به گونه‌ای که اجازه ورود به بزرگراه‌ها را ندارند و برای گروه سنی ۱۶ تا ۷۵ سال در نظر گرفته شده است و در شرایط برفی و بارانی نیز از این دوچرخه‌ها نباید استفاده کرد، چرا که ممکن است خطراتی داشته باشد.

مجری طرح دوچرخه‌های هوشمند اشتراکی با بیان اینکه وضعیت دوچرخه‌ها در اتاق مانیتورینگ رصد می‌شود، گفت: احتمال سرقت این دوچرخه‌ها بسیار کم است، چرا که وضعیت این دوچرخه‌ها از طریق دو دستگاه جی پی اس نصب شده در بدنه آنها رصد می‌شود. قاسمی با بیان اینکه در حال حاضر در چهار خیابان انقلاب، بلوار کشاورز، بهشتی و مطهری ۲۹ پارکینگ دوچرخه در نظر گرفته شده است، ادامه داد: این پارکینگ‌ها تنها با یک خط نارنجی و بدون حصار مشخص شده است و شهروندان می‌توانند به صورت شبانه‌روزی به این دوچرخه‌ها دسترسی داشته و پس از استفاده آن را در هر گوشه شهر رها کنند.

در ادامه بابایوسفی، مجری دیگر طرح دوچرخه‌های هوشمند اشتراکی با بیان اینکه تحقیقات بازاری نشان می‌دهد که سرعت ترافیک در شریان‌های یک و دو پایتخت در ساعات اوج ترافیک یعنی ۶ تا ۹ صبح و ۱۶ تا ۱۸، ۱۶ تا ۲۲ کیلومتر است. این در حالی است که میانگین سرعت دوچرخه نیز ۱۶ تا ۲۰ کیلومتر است.

وی با بیان اینکه استفاده از دوچرخه علاوه بر اینکه موجب کاهش آلودگی هوا و ترافیک می‌شود، گفت: استفاده از دوچرخه به سلامت جامعه کمک می‌کند، چرا که ۲۰ دقیقه دوچرخه‌سواری معادل یک ساعت پیاده‌روی است و شهروندان می‌توانند سبک زندگی خود را تغییر دهند. مجری طرح دوچرخه‌های هوشمند اشتراکی با بیان اینکه استفاده از دوچرخه‌های هوشمند اشتراکی به صورت پایلوت در دانشگاه تربیت مدرس مورد استفاده قرار گرفت، اظهار کرد: با اینکه ترم تابستانی است و دانشگاه تقریبا تعطیل است، ما ۵۰ دستگاه دوچرخه برای آن دانشگاه در نظر گرفتیم. اما مجددا درخواست دوچرخه‌های دیگر کردند.

بابایوسفی با بیان اینکه تهران همیشه به عنوان شهر الگو در نظر گرفته شده و در صورت موفقیت این طرح در تهران قطعا شاهد اتفاقات خوبی در کشور خواهیم بود، در مورد سربالایی‌های تهران، گفت: تهران پستی و بلندی زیادی دارد، اما مسیرهای شرق به غرب مسطح هستند و می‌تواند پوشش خوبی داده شود.

وی با بیان اینکه در نظر داریم برای پستی و بلندی شهر تهران دوچرخه هوشمند را رونمایی کنیم، گفت: نسل بعدی دوچرخه‌ها قطعا دوچرخه‌هایی خواهند بود که برای مسیرهای شمال به جنوب مناسب است.

 

ارسال نظر