الزام ایرلاین‌های خارجی به فروش بلیت بر اساس ریال

۱۳۹۷/۰۵/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۷۵۴۴
الزام ایرلاین‌های خارجی به فروش بلیت بر اساس ریال

پنج روز از اجرای بسته سیاست ارزی بانک مرکزی از سوی سازمان هواپیمایی کشوری می‌گذرد و ایرلاین‌ها در این چند روز ارز مورد نیاز خود را به صورت آزاد و براساس نرخ تعیین شده از سوی سامانه نظارت ارزی (سنا) دریافت کرده‌اند.

در این مدت با توجه به عدم تخصیص دلار 4200 تومانی به ایرلاین‌ها، قیمت بلیت پروازهای داخلی و خارجی با توجه به آزاد شدن نرخ ارز برای شرکت‌های هواپیمایی رشد چشمگیری داشته‌اند و برخی برآوردها حاکی از این است که نرخ بلیت پروازهای داخلی 70 درصد و نرخ بلیت پروازهای خارجی 100 درصد رشد داشته‌اند.

فارغ از افزایش کلی قیمت پروازهای خارجی و داخلی، ایرلاین‌های خارجی از این وضعیت سوءاستفاده کرده و اقدام به فروش بلیت با ارز خارجی کرده‌اند. این درحالی است که براساس بخشنامه سازمان هواپیمایی کشوری به ایرلاین‌ها آنها باید بلیت‌های خود را با واحد ریال ایران به فروش برسانند.

مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری می‌گوید: شرکت‌های هواپیمایی خارجی ملزم به فروش بلیت هواپیما در ایران با پول رایج کشور هستند.

به گزارش روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری، رضا جعفرزاده می‌افزاید: پس از نوسانات ارزی در کشور و با وجود ابلاغ بخشنامه نرخ تسعیر ارزی مورخ ۱۸ مرداد ۱۳۹۷ به شرکت‌های هواپیمایی و الزام شرکت‌ها به نمایش کلیه بلیت‌های صادره و به فروش رسیده در کشور براساس واحد پول رسمی کشور، شنیده شده است برخی عرضه‌کنندگان بلیت‌های خارجی شرکت‌های هواپیمایی، از متقاضیان خواسته‌اند که بلیت‌های خود را با ارز خارجی خریداری کنند.

مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری، ادامه می‌دهد: تمامی شرکت‌های هواپیمایی خارجی فعال در ایران شامل GSA و نمایندگی‌ها موظف به عرضه بلیت در کشور براساس واحد رسمی پول کشور (IRR) هستند، بنابراین در صورت دریافت گزارشی از بازرسان سازمان هواپیمایی کشوری مبنی بر عدول از بخشنامه و توصیه‌های این سازمان برابر مقررات برخورد خواهد شد.

چند روز پس از آغاز رسمی اجرایی شدن بسته ارزی جدید دولت و در کنار بالا رفتن قیمت بلیت پروازهای بین‌المللی خبرهایی که از گوشه و کنار این بازار به گوش می‌رسد، حاکی از سوءاستفاده برخی از ایرلاین‌های خارجی در فضای فعلی ایران است.

ناگفته نماند که ادامه وضع موجود می‌تواند به کاهش تعداد مسافران ایرلاین‌های خارجی و به تبع آن کاهش درآمد و سپس خروج آنها از بازار صنعت هوایی ایران منجر شود. موضوعی که پیش از این رضا اباذری، رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی تهران به آن اشاره کرده و گفته بود که وقتی نرخ پروازهای خارجی صد درصد گران می‌شود، تقاضا کاهش می‌یابد و پروازها کم یا کنسل می‌شود، در نهایت به مرحله‌ای می‌رسیم که ایرلاین‌های خارجی مسیر هوایی ایران را حذف خواهند کرد؛ یک خودتحریمی که نه تنها سفر ایرانی‌ها به خارج از کشور، بلکه سفر گردشگران خارجی به ایران و مشاغل وابسته به صنعت هوانوردی را نیز در معرض تهدید قرار داده است.

او با اشاره به پیامدهای توقف پرداخت ارز دولتی به شرکت‌های هواپیمایی که سفرهای هوایی را به ویژه در مسیرهای خارجی در معرض تهدید قرار داده است، گفته بود: با افزایش صد درصدی نرخ بلیت هواپیماها نخست ایرلاین‌ها نمی‌توانند به تعهدات پیشین خود عمل کنند، چراکه آنها قبلا قیمت بلیت‌های خود را با ارز ۴۴۰ محاسبه کرده‌اند و حالا باید به مشتری جواب بدهند.

به گفته اباذری، پیامد دیگر این تصمیم ارزی ایجاد موج سینوسی منفی در سفرهای هوایی خارجی و حتی داخلی است و وقتی نرخ افزایش می‌یابد، تقاضا کاهش می‌یابد و به دنبال آن، تعداد پروازها کم یا در برخی مسیرها کامل کنسل می‌شود و به نقطه‌ای می‌رسیم که در برخی مسیرهای هوایی، حتی یک پرواز هم نخواهیم داشت.

  بلیت اهواز-مشهد۲ میلیون تومان شد

در نابسامانی فروش بلیت پروازهای خارجی، قیمت بلیت برخی مسیرهای پروازی هم همگام با محرومیت ایرلاین‌ها از ارز دولتی 4200 تومان، بیش از 70 درصد رشد کرده است. به عنوان نمونه قیمت بلیت پرواز مسیر اهواز-مشهد-اهواز به مرز ۲ میلیون تومان نزدیک شده است.

به گزارش تسنیم، نرخ بلیت برخی مسیرهای پروازی نسبت به چند روز قبل به‌شدت افزایش یافته است. به ‌عنوان مثال قیمت بلیت پرواز اهواز-مشهد-اهواز (رفت و برگشت) به مرز 2 میلیون تومان برای تاریخ 26 مرداد نزدیک شده است.  نرخ بلیت رفت اهواز-مشهد 995 هزار تومان و در مجموع حدود 2 میلیون تومان برای پرواز رفت و برگشت است. قیمت بلیت این مسیر پروازی به صورت رفت و برگشت برای دوشنبه (هواپیمایی زاگرس) 1.8 میلیون تومان است.همچنین نرخ بلیت پرواز تهران-شیراز به مرز 500 هزار تومان برای تعطیلات هفته آینده نزدیک شده است.

 

 

ارسال نظر