هشدار درباره عدم امحای زباله‌های بیمارستانی

۱۳۹۷/۰۵/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۷۳۹۲

رییس کمیسیون سلامت و خدمات محیط زیست شورای شهر تهران گفت: اگر شهروندان موردی را مشاهده کردند که زباله‌های بیمارستانی و خطرناک امحا و رفع خطر نشده است، سریعا آن را به شورا تذکر دهند ما این مساله را منتشر و در صحن شورا تذکر خواهیم داد.

به گزارش ایلنا، زهرا صدراعظم نوری، رییس کمیسیون سلامت و خدمات محیط زیست شورای شهر تهران، با اشاره به معضل زباله‌های بیمارستانی تصریح کرد: براساس قانون مدیریت پسماند که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، زباله‌های خطرناک، ویژه و بیمارستانی باید ازسوی تولیدکننده امحا و بی‌خطرسازی شود. وی با تاکید بر اینکه مسوول زباله‌های بیمارستانی و خطرناک تولیدکننده‌های آن هستند، اضافه کرد: شهرداری در ارتباط با زباله‌های خطرناک هیچ مسوولیتی ندارد و فقط مسوول جمع‌آوری و امحای زباله‌های خانگی و غیرخطرناک است. صدراعظم نوری با اشاره به وظایف بیمارستان‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی برای امحای زباله‌های بیمارستانی افزود: این مراکز مسوولیت دارند  این زباله‌ها را بی‌خطر کنند و بعد تحویل پیمانکاران شهرداری قرار دهند.

در همین رابطه با مجموعه دانشکده‌های علوم پزشکی و استانداری جلساتی برگزار کردیم و نمایندگان وزارت بهداشت، شورای شهر و سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز در این جلسه حضور داشتند. در این جلسه مقرر شد وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی زباله‌های خطرناک خود را بی‌خطر کنند و زباله بی‌خطر شده تحویل دهند. وی با بیان اینکه وظیفه نظارت بر بی‌خطرسازی زباله‌های خطرناک و بیمارستانی برعهده سازمان محیط زیست است, افزود: پیمانکاران شهرداری با تایید سازمان محیط زیست باید زباله‌های بی‌خطر شده بیمارستانی را تحویل بگیرند. این روند قانونی است اما ممکن است در این میان تخلفاتی صورت گیرد. وی در پاسخ به این سوال که چرا وزارت بهداشت هنوز نتوانسته در این خصوص اقدام جدی صورت دهد و کماکان بیمارستان‌های بسیاری هستند که زباله‌های خود را بی‌خطر نمی‌کنند، گفت: شاید بهتر باشد شما این سوال را از خود وزارت بهداشت بپرسید. نهادهای مسوول باید بودجه مورد نیاز را تخصیص و تعبیه کنند و باید زباله‌های خود را با دستگاه‌های زباله‌سوز بی‌خطر کنند البته بسیاری از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی این کار را انجام می‌دهند و اگر در برخی مراکز امکانات آن وجود ندارد، بیمارستان‌ها باید زباله‌های خود را به جای دیگری منتقل کنند تا پس از بی‌خطرسازی، تحویل پیمانکار داده شده و در مکان مناسب دفن شود.

 

ارسال نظر