وام تنها ۲۶ درصد قیمت خانه را پوشش می‌دهد

۱۳۹۷/۰۵/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۹۸۲

در حال حاضر با توجه به میانگین قیمت مسکن، تسهیلات ۱۶۰ میلیون تومانی زوجین حدود ۲۶ درصد قیمت یک واحد ۶۰ متری را در شهر تهران پوشش می‌دهد.

به گزارش ایسنا، هم اکنون میانگین قیمت مسکن شهر تهران 6 میلیون و ۹۷۰ هزار تومان است. بعد از جهش قیمت مسکن شهر تهران که از ابتدای سال جاری آغاز شد و در تیرماه سال جاری نسبت به ماه مشابه سال قبل 54 درصد افزایش یافت، شاید انتظار متقاضیان این باشد که رقم تسهیلات نیز افزایش پیدا کند؛ موضوعی که بر اساس شواهد، با توجه به کمبود منابع بانکی و عدم توان طرف تقاضا در پرداخت تسهیلات، فعلا در دستور کار قرار ندارد.

تا قبل از رشد شدید قیمت مسکن که از حدود ۸ ماه قبل روند تدریجی آن آغاز شد، سقف تسهیلات مسکن به‌طور میانگین حدود ۵۰ درصد قیمت یک خانه ۶۰ متری را در شهر تهران پوشش می‌داد، اما هم اکنون این رقم به حدود ۲۶ درصد یک واحد ۶۰ متری در شهر تهران تنزل یافته است. در این شرایط افزایش رقم تسهیلات نیز نمی‌تواند کارساز باشد. از سوی دیگر دو موضوع را باید در نظر گرفت؛ یکی اینکه چنین منابعی در اختیار سیستم بانکی قرار ندارد و از سوی دیگر در اختصاص وام باید قدرت پرداخت خانوارها را نیز در نظر گرفت. هم اکنون اقساط وام ۱۶۰ میلیون تومانی ۱۲ ساله با نرخ سود ۸ درصد حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است که بسیاری از اقشار توان پرداخت آن را ندارند.

روز پنجشنبه ابوالقاسم رحیمی انارکی، مدیرعامل بانک مسکن از دو طرح این بانک برای افزایش توان متقاضیان خبر داد؛ یکی از این پیشنهادات افزایش دامنه دربرگیری تسهیلات از واحدهای با عمر ۱۵ سال به ۲۰ سال و دیگری افزایش رقم تسهیلات اوراق از سقف ۶۰ میلیون به ۸۰ میلیون تومان است. این دو پیشنهاد هم اکنون به بانک مرکزی ارایه شده و در حال بررسی است.

بر اساس این گزارش، هم اکنون سقف تسهیلات خرید مسکن با استفاده از تسهیلات صندوق پس انداز مسکن یکم برای متقاضیان انفرادی در شهر تهران ۸۰ میلیون تومان، در مراکز استان‌ها و شهرهای با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر ۶۰ میلیون تومان و در سایر شهرها (شهرهای کوچک)، ۴۰ میلیون تومان است. مطابق با پیشنهاد جدید، در صورت موافقت سیاست‌گذار پولی سقف تسهیلات خرید مسکن با استفاده از اوراق حق تقدم برای متقاضیان انفرادی نیز معادل سقف فعلی تسهیلات خرید مسکن از محل صندوق پس انداز مسکن یکم خواهد شد. فعلا سقف تسهیلات خرید مسکن با استفاده از اوراق در تهران ۶۰ میلیون تومان، در مراکز استان‌ها و شهرهای با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر ۵۰ میلیون تومان و در سایر شهرها ۴۰ میلیون تومان است. تسهیلات خرید مسکن از محل صندوق پس‌انداز مسکن یکم و تسهیلات اوراق با طول دوره بازپرداخت ۱۲ ساله به متقاضیان واجد شرایط ارایه می‌شود.

 

 

ارسال نظر