حمل و نقل

۱۳۹۷/۰۵/۱۱ - ۰۰:۰۲:۲۱
کد خبر: ۱۲۶۸۱۹

 انتشار ۳۰ میلیارد تومان اوراق صکوک اجاره در حوزه ریلی یک مقام مسوول، از انتشار اوراق اجاره برای یک شرکت ریلی به مبلغ ۳۰ میلیارد تومان برای تامین مالی خرید واگن‌های جدید خبر داد.

به گزارش ایلنا، محمودرضا خواجه نصیری افزود: گسترش همکاری‌های بازار سرمایه و صنعت ریلی از سال گذشته وارد مرحله جدیدی شده بود و این همکاری ادامه دارد.

معاون سابق سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: در همین رابطه، انتشار اوراق صکوک اجاره یک شرکت ریلی برای توسعه فعالیت‌های ریلی به همین منظور بوده است.

او تصریح کرد: این اوراق ۴ ساله و با نرخ اجاره‌بهای ۱۶ درصد است که با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار برای خرید واگن‌های جدید به مبلغ ۳۰ میلیارد تومان منتشر شده است.

 عدم پرداخت ارز دولتی تنخواه به رانندگان ترانزیت

مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری گفت: دولت قرار بود برای تامین هزینه‌های جاری رانندگان ترانزیت که به کشورهای خارجی تردد دارند، ارز دولتی اختصاص دهد که این کار تاکنون انجام نشده است. مهدی نفیسی در گفت‌وگو با مهر درباره مشکلات تامین ارز از سوی رانندگان حمل و نقل بین‌المللی کالا گفت: رانندگان مشمول ارز مسافرتی نبودند بلکه به این علت که به کشورهای خارجی تردد دارند، قرار بود برای تامین هزینه‌های جاری شان ارز دولتی به آنها اختصاص یابد؛ بنابراین هر گونه تغییر و تحولی در نحوه تخصیص ارز مسافرتی، شامل رانندگان کامیون‌های ترانزیت و بین‌المللی نمی‌شود.

او ادامه داد: رانندگان ترانزیت در سفرهای بین‌المللی خود علاوه بر نیاز ارزی برای تامین هزینه‌های سفر، مشکلات گسترده‌یی نیز در زمینه تامین ارز برای پرداخت عوارض عبور از کشورهای مختلف و عوارض آزادراهی داشته و دارند، به همین دلیل راهکاری پیشنهاد کردیم تا  CMRI (کد رهگیری) صادره از سازمان راهداری بتواند همزمان به بانک عامل نیز برای ارائه ارز مورد نیاز رانندگان ترانزیت ارائه شود.

نفیسی افزود: برای تکمیل این سامانه، تعداد کشورها و میزان هزینه‌هایی که هر کشور به رانندگان ترانزیت تحمیل می‌کند را فهرست کردیم و جدول مذکور را به بانک مرکزی ارائه دادیم.

به گفته مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری بانک مرکزی پیرو این جدول، پنج بانک عامل را به تشکل‌های صنفی رانندگان ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی کالا معرفی کرد. وقتی رانندگان به بانک‌های عامل مراجعه کردند، به آنها اعلام شد این دستورالعمل اجرایی نمی‌شود. او اظهار کرد: بانک‌های عامل مدعی هستند باید برای اجرایی شدن این دستورالعمل، سامانه‌یی طراحی شود تا دیتاهای سازمان راهداری به سرورهای بانک‌های عامل متصل شود، اما متاسفانه تاکنون مشکل ارزی رانندگان ترانزیت حل نشده است.

 شناور مسافری خرید کنید، تسهیلات نامحدود بگیرید

بر اساس اعلام سازمان بنادرو دریانوردی، به کلیه شرکت‌های خصوصی که از طریق سازندگان کشتی داخلی شناورهای جدید مسافری خریداری کرده و وارد ناوگان ایران می‌کنند، تسهیلاتی نامحدود اختصاص خواهد یافت.

به گزارش ایسنا، این سازمان همچنین اعلام کرده که پیش‌بینی می‌شود با گسترش فعالیت‌های کشور در حوزه گردشگری دریایی و افزایش تعداد شناورهایی که امکان جابه‌جایی مسافران را دارند، شرایط برای کاهش تعداد گردشگران کشور که به مناطق دریایی همسایه سفر می‌کنند، کاهش یابد و بتوان بخشی از گردش مالی مورد نیاز بخش خصوصی در حوزه دریایی را از طریق گردشگران پاسخ داد.

هادی حق‌شناس، معاون دریایی سازمان بنادر هم با اشاره به رویکرد مثبت این سازمان در رابطه با گسترش تعداد گردشگران دریایی اظهار کرد: یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های سازمان بنادر گسترش فرهنگ دریانوردی در بخش‌های مختلف کشور خواهد بود. با توجه به ظرفیت‌های گسترده‌یی که آب‌های ایران دارند، می‌توان انتظار داشت با توسعه این فعالیت‌ها تعداد گردشگران دریایی ایران افزایش یابد.

به گفته او، این سازمان برای افزایش تعداد گردشگران دریایی تلاش می‌کند با تمام امکانات موجود حمایت‌های لازم را از گسترش فرهنگ دریایی و سفر دریایی در دستور کار قرار دهد.

حق‌شناس با اشاره به رشد تعداد مسافران دریایی در سال‌های گذشته افزود: با افزایش تعداد شناورهای مسافری و همچنین نوسازی آنها پیش‌بینی می‌شود این روند افزایش پیدا کند. همچنین با تلاش‌هایی که صورت گرفته امکان برقراری مسیرهای دریایی مسافری در دریای خزر هم وجود خواهد داشت.

 

 

ارسال نظر