کم‌کاری دولتی‌ها در طرح بازآفرینی شهری

۱۳۹۷/۰۵/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۶۸۱۵
کم‌کاری دولتی‌ها در طرح بازآفرینی شهری

گروه راه و شهرسازی|

درحالی که از فروردین ماه و پس از ابلاغ مصوبات سی و نهمین جلسه ستاد بازآفرینی شهری پایدار، رییس‌جمهوری بارها به ضرورت واگذاری هرچه سریع‌تر اراضی دولتی بلا استفاده به وزارت راه و شهرسازی تاکید کرده است، اما به گفته‌ معاون وزیر راه و شهرسازی هنوز یک متر مربع از این اراضی به شرکت بازآفرینی معرفی نشده است.

هوشنگ عشایری با اعلام خبر عدم همکاری ارگان‌ها و نهادهای دولتی با وزارت راه و شهرسازی، افزود: تاکنون گام مثبتی برای اجرای دستور رییس‌جمهوری در طرح ملی بازآفرینی شهری از سوی دستگاه‌های دولتی برداشته نشده است و درخواست داریم، مدیران کل راه و شهرسازی در استان‌ها با ارسال نامه و شناسایی این اراضی و حتی بررسی موضوع در کمیسیون سه نفره در سازمان ثبت در صورت نیاز به تسریع این فرآیند کمک کنند.

عدم همکاری سازمان‌ها و نهادهای دولتی در واگذاری اراضی بلااستفاده خود به وزارت راه و شهرسازی درراستای اجرای طرح ملی باز آفرینی شهری در شرایطی است که 4 ماه از ابلاغ مصوبات سی و نهمین جلسه ستاد بازآفرینی شهری پایدار می‌گذرد و در این مدت مسوولان وزارت راه و شهرسازی بارها به کم کاری دولتی‌ها در اجرای طرح ملی بازآفرینی اشاره کرده‌اند.

‌ اواخر تیر ماه سال جاری عشایری با انتقاد از بی‌توجهی دولتی‌ها در واگذاری اراضی بلااستفاده شان و اجرای دستور رییس‌جمهوری، اعلام کرد که هیچ وزارتخانه‌یی همکاری مناسبی با وزارت راه و شهرسازی در این زمینه نداشته است، درحالی که این وزارتخانه به دارا بودن این وزارتخانه‌ها از اراضی متعدد درنواحی مختلف کشور آگاه است و تاکنون تنها وزارت‌خانه‌یی که به صورت جدی وارد عمل شده و تمامی اراضی خود را برای اجرایی شدن برنامه بازآفرینی واگذار کرده، وزارت راه و شهرسازی است.

چندی پس از این اظهارنظر مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری دوباره اعلام کرد: البته برخی وزرا دستور اجرای مصوبه طرح ملی بازآفرینی شهری را به دستگاه‌های ذی‌ربط خود ارجاع داده‌اند اما متاسفانه هنوز هیچ اقدامی از سوی این بخش‌ها به صورت جدی صورت نگرفته است. البته وزارتخانه‌های ارتباطات، نیرو و آموزش و پرورش زمین‌هایی را برای برنامه ملی بازآفرینی معرفی کرده‌اند اما هنوز اقدام عملیاتی و جدی به دنبال آن انجام نگرفته است.

 نبود عزم جدی درمیان دولتی ها

عدم همکاری نهادها و سازمان‌های دولتی در حالی است که به نظر می‌رسید تاکید چند باره رییس‌جمهوری به انجام امور مذکور و مطالبه‌گری جدی او در این راستا مهم‌ترین و بهترین راهکار در تسریع امور باشد اما با این وجود، عزمی جدی در میان مسوولان سازمان‌ها و نهادهای دولتی برای اجرای این طرح وجود ندارد اگرچه از ابتدا هم پیش بینی می‌شد که دولتی‌ها تمایلی برای واگذاری اراضی بلااستفاده خود ندارند اما دستور رییس‌جمهوری تمام ابهامات موجود در این زمینه را از میان برد.

فارغ از بحث عدم همکاری و همراهی ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی در واگذاری اراضی بلااستفاده خود، بررسی وضعیت کنونی طرح ملی باز آفرینی شهری که تنها مجری آن تاکنون وزارت راه و شهرسازی بوده، خالی از لطف نیست. به گفته عشایری، معاون وزیر راه و شهرسازی رویکرد شرکت بازآفرینی شهری در حوزه تولید مسکن 90 درصد به سمت بخش خصوصی و 10 درصد برای بخش دولتی است و با توجه به آمار موجود از ابتدای سال 97 تاکنون حدود 13 هزار نفر پروانه ساختمانی در بافت فرسوده را برای اجرای برنامه ملی بازآفرینی در 7 کلان‌شهر کشور گرفته‌‌اند. او ادامه داد: علاوه بر این آمار حدود 4 هزار واحد مسکونی دیگر هم در اراضی وزارت راه و شهرسازی در مرحله طراحی و آماده واگذاری به توسعه‌گر هستند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با تاکید براینکه در طرح ملی بازآفرینی هیچ برنامه‌یی برای تملک اراضی وجود ندارد و رویکرد شرکت در این حوزه پروژه‌یی نخواهد بود، گفت: طبق برنامه‌ریزی انجام شده در این طرح هرجا که دولت و شهرداری در محل بافت‌های هدف دارای زمین است، آن اراضی را به عنوان محرک شتاب دهی به برنامه در نظر خواهیم گرفت نه آنکه دولت در این مناطق به دنبال تملک زمینی باشد.

عشایری با اشاره به برنامه ملی بازآفرینی و ساخت 100 هزار واحد به‌طور سالانه در مناطق هدف بیان کرد: در این برنامه از 100 هزار واحد اعلام شده تنها 10 هزار واحد در اراضی دولتی و 90 هزار واحد در اراضی مردم توسط بخش خصوصی و مردم احداث خواهد شد که نقش دولت در این زمینه صرفا نقش حمایتی خواهد بود.

او افزود: طبق این آمار تاکنون بیش از 2 هزار واحد در اراضی سازمان ملی زمین و مسکن، حدود 1200 واحد در اراضی بنیاد مسکن و حدود 1500 واحد در اراضی شرکت سرمایه‌گذاری بانک مسکن تحت نظارت برنامه ملی بازآفرینی در کشور در مرحله طراحی و آماده واگذاری به توسعه‌گر هستند که به اضافه 13 هزار واحد مذکور از اجرای 17 هزار واحد مسکونی از ابتدای سال 97 در مناطق هدف خبر می‌دهد.

 مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با تاکید براینکه هم‌اکنون 17 درصد از برنامه بازآفرینی در بخش مسکن در کشور در حال اجراست، گفت: قطعا تمامی دستگاه‌ها در سراسر کشور باید از پیشرفت خود در برنامه بازآفرینی به صورت هفتگی گزارش دهند تا اطلاعات به‌طور منظم به دفتر ریاست‌جمهوری گزارش شود.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران تصریح کرد: طی جلسه اخیر برگزار شده با حضور معاون رییس‌جمهور بر ضرورت شناسایی اراضی و ارسال درخواست‌ها به دستگاه‌های مربوطه بسیار تاکید شد که انتظار می‌رود این موضوع از سوی مدیران کل در استان‌ها به جد پیگیری شود.

 

ارسال نظر